Jag har en fråga gällande en tomt som jag har tänkt lägga bud på. Grannen har ett större uthus som sträcker sig in på tomtgränsen ca 2 meter. Detta uthus har nog legat där i minst 10-15 år. Har försökt googla vad som gäller och jag antar att det är gammal hävd eller något. Kommer inte kräva att han river det, men om grannen skall sälja huset någon gång kan jag då kräva att denna byggnad rivs? Det är ju ändå inte kul att ha någon annans byggnad på sin tomt. Sedan undrar jag om jag kan dra nytta av att det står ett uthus på min tomt när det kommer till bygglov? Kan jag hävda att det redan står en byggnad där så att jag kan få bygga ett attefallshus? Nån jäkla nytta skall man väl ha av att grannen byggt in på tomten?
Tycker du har guldläge. När du köpt tomten kontaktar du grannen. Uppskatta värdet av byggnaden och säg att grannen får välja på att köpa en bit av din nya tomt för dubbla värdet av byggnaden eller riva och flytta! Maximum pressure som en känd förhandlare hade sagt 🤔
Först och främst tyder det väl på att grannen inte respekterar gränserna, vilket kanske inte är allt för muntert.
Är det över 10 år så står det där det står tills dess att grannen gör något åt det ur bygglovshänsyn.
Hurtillvida du kan kräva att han tar bort den från din mark eller börjar debitera arrende låter jag någon annan svara på.
Formellt kommer det inte ge dig några fördelar när det gäller placering nära gränsen.
Det *kan* vara så att grannen är mer välvilligt inställd till att du placerar något nära gränsen, men det kan ju lika gärna vara så att han inte vill ha något i närheten av sina byggnader...
Är det över 10 år så står det där det står tills dess att grannen gör något åt det ur bygglovshänsyn.
Hurtillvida du kan kräva att han tar bort den från din mark eller börjar debitera arrende låter jag någon annan svara på.
Formellt kommer det inte ge dig några fördelar när det gäller placering nära gränsen.
Det *kan* vara så att grannen är mer välvilligt inställd till att du placerar något nära gränsen, men det kan ju lika gärna vara så att han inte vill ha något i närheten av sina byggnader...
Detta skjul eller vad man skall kalla det är nog ca 50-60 m2 och sträcker sig ca 2 meter in på tomtgränsen. Huset vi tänkt bygga skall ligga på andra sidan tomten så inte i närheten av detta (fula) skjul. Men fan vad synd att man inte kunde dra nytta av det. Någon som vet kostnaden för att ansöka om bygglov för fritidshus vs attefallshus? Är ny på detta med tomter och grejer.
Ja, men då är det per definiton inte ett attefallshus längre.T Tessebubblan80 skrev:
Det kan fysiskt vara väldigt likt ett attefallshus, men det går efter precis samma regler som andra byggnader.
Ja, fast då är det inget Attefallshus. Då är det en bostadsbyggnad. Ska man ändå söka bygglov så är det bättre att bygga lite större än 35 kvadrat.T Tessebubblan80 skrev:
Jag vette fan denna snårskog. Men kommer ansöka om ett fritidshus som jag sedan kommer typa om till boningshus. Och så blir det ett attefallshus på köpet kan man säga.Dowser4711 skrev:
Och då antar jag att jag inte får ställa min stackars husvagn på tomten heller fören det står en byggnad där. Visst? Denna jävla byråkrati i det här landet 🙄
Det finns inget som heter "typa om till boningshus" längre. Tidigare hade fritidshus och permanentbostäder olika taxeringskoder hos skatteverket, men det är borttaget sen några år tillbaks.T Tessebubblan80 skrev:
Det är fullt tillåtet att bygga ett fritidshus och sen bosätta sig där permanent.