2 718 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Grannen vill bygga pool över våra VA-ledningar
Jag bor i en fastighet där mina VA-ledningar går över grannens tomt. Denna styckades av från min tomt i början på 70-talet av dåvarande ägare.
Det finns tyvärr inget servitut skrivet.
Grannen ska nu sälja fastigheten och den tilltänkta köparen har planer på att bygga en pool på tomten.
Genom grannens kontakt med mäklaren har vi fått veta att köparen kräver att vi upprättar ett servitut på tomten.
Detta har skapat en hel del bryderier om hur jag ska agera, eller snarare: hur ska ett servitut formuleras i detta fall?
Det finns flera scenarier att beakta:
1) Grannen bygger en pool och råkar gräva av våra ledningar
2) Grannen bygger en pool och efter några år går ledningarna sönder
3) Ingen pool byggs och ledningarna går ändå sönder
Är det någon som har liknande erfarenheter och i så fall hur blev det löst?
Det finns tyvärr inget servitut skrivet.
Grannen ska nu sälja fastigheten och den tilltänkta köparen har planer på att bygga en pool på tomten.
Genom grannens kontakt med mäklaren har vi fått veta att köparen kräver att vi upprättar ett servitut på tomten.
Detta har skapat en hel del bryderier om hur jag ska agera, eller snarare: hur ska ett servitut formuleras i detta fall?
Det finns flera scenarier att beakta:
1) Grannen bygger en pool och råkar gräva av våra ledningar
2) Grannen bygger en pool och efter några år går ledningarna sönder
3) Ingen pool byggs och ledningarna går ändå sönder
Är det någon som har liknande erfarenheter och i så fall hur blev det löst?
Det är väl rimligt att ni har servitut om era ledningar går över nån annans tomt?
Och det verkar ju helt galet att försöka hindra grannen att bygga pool där dom vill....
Man kanske kan skriva ett servitut och sen lägga ledningarna i nån slags kulvert eller nåt under poolen?🤔
Och det verkar ju helt galet att försöka hindra grannen att bygga pool där dom vill....
Man kanske kan skriva ett servitut och sen lägga ledningarna i nån slags kulvert eller nåt under poolen?🤔
Medlem
· Stockholm
· 4 430 inlägg
Precis!Farstatjej90 skrev:
Och man kan vara beredd att få betala lite för att få det gjort på ett framtidssäkrat sätt.
/W
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 346 inlägg
Det verkar vara mycket olämpligt att ha ledningar under en pool och att dessutom ha servitutsrätt med den inskränkningen som en pool ovanpå innebär. Det innebär ju att du får kostnaden att riva och laga poolen vid varje underhållsåtgärd.
Se till att ledningar och pool ligger på olika ställen.
Se till att ledningar och pool ligger på olika ställen.
Ett servitut är bara en rättighet att göra något, i ert fall belastas er grannes tomt då med avsedda servitut och ni har då rätten att ha er VA anläggning på nu liggande plats. Det ger er då även rätten att underhålla den anläggningen. Vilket förhindrar ägaren att bygga över er anläggning på ett sätt som gör att ni inte kan underhålla den. Med andra ord skulle ett servitut i den skrivelsen förhindra grannen från att bygga en pool på den platsen ert VA ligger på. En annan skrivning skulle vara att ni har servitut på att använda grannens VA anläggning och att denna ska hålla er med adekvat anläggning för ändamålet. Dvs grannen tar över ägandet er nuvarande anläggning och kan på så vis flytta den hur denne vill inom sin fastighet. Problemet då blir väl hur man hanterar att grannen gör detta arbete och hur länge är det rimligt att grannen kopplar bort ert VA tex.
Rimligaste för er är väl att det upprättas ett servitut där ni är härskande och äger anläggningen, sedan kommer ni överens med nya ägaren om att denna lägger en ny anläggning åt er först och hur ni lägger upp arbetet för detta på ett rimligt sätt för er båda och när den nya anläggningen är på plats rivs det gamla servitutet och ett nytt upprättas med den nya platsen och ni får då även den nya anläggningen av grannen och grannen får den gamla av er (så de kan riva den som de vill).
Rimligaste för er är väl att det upprättas ett servitut där ni är härskande och äger anläggningen, sedan kommer ni överens med nya ägaren om att denna lägger en ny anläggning åt er först och hur ni lägger upp arbetet för detta på ett rimligt sätt för er båda och när den nya anläggningen är på plats rivs det gamla servitutet och ett nytt upprättas med den nya platsen och ni får då även den nya anläggningen av grannen och grannen får den gamla av er (så de kan riva den som de vill).
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 346 inlägg
Jag skulle gissa att det juridiska läget är sådant idag att grannen äger de VA-ledningar som betjänar ert hus i den del som de går över grannens fastighet.
Det beror på regleringen i 2 kap. jordabalken där fastighetstillbehör inkluderar ledningar har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk. Och när VA-ledningarna lades i marken för stadigvarande bruk så ägde samma person fastigheten som ledningarna. De blev då omedelbart fastighetstillbehör. När sedan en del av fastigheten styckades av så följde ägande av ledningarna med som fastighetstillbehör. Detta har sedan fortsatt tills idag och nu äger grannen de VA-ledningar som ligger på dennes fastighet.
Ska ett servitut upprättas så bör det således omfatta inte bara rätt att lägga ned ledningar utan även rätt att använda och underhålla befintliga ledningar. Som ju ägs av grannen...
Det beror på regleringen i 2 kap. jordabalken där fastighetstillbehör inkluderar ledningar har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk. Och när VA-ledningarna lades i marken för stadigvarande bruk så ägde samma person fastigheten som ledningarna. De blev då omedelbart fastighetstillbehör. När sedan en del av fastigheten styckades av så följde ägande av ledningarna med som fastighetstillbehör. Detta har sedan fortsatt tills idag och nu äger grannen de VA-ledningar som ligger på dennes fastighet.
Ska ett servitut upprättas så bör det således omfatta inte bara rätt att lägga ned ledningar utan även rätt att använda och underhålla befintliga ledningar. Som ju ägs av grannen...
Tack för alla era insiktsfulla inlägg!
Jag kommer att träffa nuvarande granne ikväll för att försöka få till nån form av överenskommelse.😊
Jag kommer att träffa nuvarande granne ikväll för att försöka få till nån form av överenskommelse.😊
No. It is not him but you who can demand an easement because it is your pipes that lie on his property and it is his property that will be burdened with the easement. The fact is that you have to legalize itJuha Lahti skrev:
Nu har säljaren ändrat sej på mäklarens och mäklarsamfundets inrådan; Hen har fått rådet att informera köparen om rådande situation med avsaknad av servitut och att det ska genomföras med den kommande fastighetsägaren.
Detta p g a hen hamnar i en dålig situation med andra förutsättningar än vad som uppgetts för försäljningen.
Jag tycker att säljaren i och med detta fråntar sej ansvaret både mot oss och köparen.
Dessvärre är redan budgivningen igångsatt så vi blir tvungna att ta detta med den nya ägaren.
Till sist undrar jag om tillträdande ägare kan kräva oss på att flytta befintliga ledningar för att kunna bygga en pool?
Detta p g a hen hamnar i en dålig situation med andra förutsättningar än vad som uppgetts för försäljningen.
Jag tycker att säljaren i och med detta fråntar sej ansvaret både mot oss och köparen.
Dessvärre är redan budgivningen igångsatt så vi blir tvungna att ta detta med den nya ägaren.
Till sist undrar jag om tillträdande ägare kan kräva oss på att flytta befintliga ledningar för att kunna bygga en pool?
Ja eller för vilken anledning som helst gissar jag om det inte finns något servitut. Om du själv köpte en tomt där det fanns saker som grannarna nyttjade utan servitut och de va ivägen för dina planer... Vad hade du själv gjort?🤔Juha Lahti skrev:
Nu har säljaren ändrat sej på mäklarens och mäklarsamfundets inrådan; Hen har fått rådet att informera köparen om rådande situation med avsaknad av servitut och att det ska genomföras med den kommande fastighetsägaren.
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 346 inlägg
Klassisk fråga på forumet. Det borde grannen kunna göra. I dagsläget äger ju grannen ledningarna som ert vatten och avlopp går igenom som fastighetstillbehör (se mitt inlägg ovan). Grannen har ingen skyldighet att för evig tid leda ert tappvatten och ert spillvatten genom dessa ledningar även om det helt uppenbart finns ett rullande avtal om denna lösning tillsvidare.Juha Lahti skrev:
Grannen torde således kunna säga upp er möjlighet att nyttja ledningarna om det görs i skälig tid så att ni kan ta dem ur bruk och grannen sedan kan ta bort dem. Vad är skälig tid? Minst ett halvår tänker jag.
Samtidigt tror jag att utsikterna är goda för er att få ett officialservitut för att leda VA över grannens mark och via dessa ledningar. Inte minst för att denna lösning redan finns i användning sedan länge. Läs mer här: https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/tillgang-till-annans-fastighet/Servitut/
D v s om grannen är lite smidig och vill bygga pool där ledningarna idag går så flyttar denne på ledningarna till en bättre plats i god samstämmig anda med er och ger er avtalsservitut eller nyttjanderättsavtal för ledningarnas nya läge.
Om budgivningen fortfarande pågår antar jag att det finns flera intressenter och att alla inte är intresserade av att bygga en pool just där.
Så, sitt still I båten, kontakta blivande köpare och för en sansad diskussion med dem.
Precis som @Claes Sörmland skriver så sitter ni i dagsläget i en situation där ni inte äger era ledningar eller har rätt att underhålla dem om det blir något problem.
Det är inte önskvärt för någon av parterna.
Det innebär ju även att det blir grannen som får ett problem om "hans" ledningar springer läck på hans mark.
I första hand skulle jag försöka få till ett servitut enligt tidigare förslag som ger er rätt att nyttja och underhålla ledningarna.
Om grannen även är intresserad av att bygga en pool just där kommer det ju innebära en hel del grävarbeten oavsett. så ni kanske kan komma överens om en lämplig lösning där ni får dra om ledningarna i samband med att poolen byggs och deras mark ändå ser ut som ett slagfält?
Dvs, försök prata ihop er utan att hamna i konflikt, det är ju ändå en ny granne ni får som ni troligtvis ska dras med i många år framöver.
Alternativet är ju att ni inleder er relation med att grannen säger upp er rätt till ledningarna och ni kontrar med att försöka få ett officialservitut via lantmäteriet och skapar en konflikt som fortsätter tills en av er flyttar...
Så, sitt still I båten, kontakta blivande köpare och för en sansad diskussion med dem.
Precis som @Claes Sörmland skriver så sitter ni i dagsläget i en situation där ni inte äger era ledningar eller har rätt att underhålla dem om det blir något problem.
Det är inte önskvärt för någon av parterna.
Det innebär ju även att det blir grannen som får ett problem om "hans" ledningar springer läck på hans mark.
I första hand skulle jag försöka få till ett servitut enligt tidigare förslag som ger er rätt att nyttja och underhålla ledningarna.
Om grannen även är intresserad av att bygga en pool just där kommer det ju innebära en hel del grävarbeten oavsett. så ni kanske kan komma överens om en lämplig lösning där ni får dra om ledningarna i samband med att poolen byggs och deras mark ändå ser ut som ett slagfält?
Dvs, försök prata ihop er utan att hamna i konflikt, det är ju ändå en ny granne ni får som ni troligtvis ska dras med i många år framöver.
Alternativet är ju att ni inleder er relation med att grannen säger upp er rätt till ledningarna och ni kontrar med att försöka få ett officialservitut via lantmäteriet och skapar en konflikt som fortsätter tills en av er flyttar...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Grannen vill bygga parkering från min infart.
Tomter -
Vill att grannen ska betala vite för olovligt byggande
Artikelkommentarer -
Hjälp, grannen vill bygga kopia av mitt hus
Övrigt husrelaterat -
Grannen vill bygga garage 1 m från tomtgränsen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hur renoverar jag denna källare bäst? Vad kan det kosta?
Grund & Markarbeten -
Fuktskydda grundsula
Grund & Markarbeten -
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
Betalningsplan dränering
Grund & Markarbeten -
Skrämselpropaganda i krypgrund?
Grund & Markarbeten