tommib
Det var väl för övrigt samma sida som länkades tidigare och innehöll felaktigheter såsom krav på besiktning mm.

"JuristKarin"? Nja, jag har svårt att se att en erfaren jurist skulle uttala sig så tvärsäkert och generellt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var väl för övrigt samma sida som länkades tidigare och innehöll felaktigheter såsom krav på besiktning mm.

"JuristKarin"? Nja, jag har svårt att se att en erfaren jurist skulle uttala sig så tvärsäkert och generellt.
Tänkte också på hur tvärsäkert denne skriver sina inlägg, juridik är inte svart eller vit. Det är hela tiden tolkningar av lagtext. Det går inte att säga ”så här är det”. I en rättsprocess handlar inte om att ’ha rätt’, utan snarare att ’få rätt’.
 
E elmont skrev:
Skillnad i tidsåtgång med snigeldynamit handlar om max dag eller två. Borrning och fylla borrhålen tar lika lång tid sedan kan det ta ett dygn innan berget har spruckit.
Som så mycket annat här i värden skall man nog inte berätta för folk hur man skall göra innan man vet förutsättningar,
Stor skillnad i genomförande och prisbild

Men eftersom jag jobbar med att spränga berg så kan jag berätta lite hur det fungerar om det är intressant?
Använder både dynamit och snigeldynamit

//Kaboff
 
tommib
Jag vet inte om TS bryr sig längre men jag vill gärna veta. Jag tror mig nämligen ha åtminstone lite koll men lär mig gärna mer.
 
Fått uppfattningen att du har rätt bra koll med
Vi kan börja med mätare,
Mätare är till för att kunna bevisa om en sprängare hållt sig till gränsvärdena som är satta,
Men en kåk kan ju få skador även om inte gränsvärdena är överskrida, så det är först då som mätarna fyller en uppgift, helt enkelt genom att visa vem som skall betala skadorna... under värdet är det byggherren ansvarsförsäkring och över är det sprängarens kostnad.
Men mätvärden är väldigt bra för att kunna beräkna nästa salva, med,
Lek med tanken att vi skjuter 2m djupa hål och vi närmar oss gränsen för hur höga värden vi får ha, men nästa salva kanske vi skall ha 3,5m djupa hål (djupare hål mer dynamit, mer dynamit= högre värde ) så om vi skall ner 3,5m så kommer vi överskrida värdet med stor sannolikhet, om vi misstänker detta scenario så kan vi göra något vi kallar "delladdning" vi delar helt enkelt på laddningen i hålet med en tändare i botten med hälften av dynamiten och en högre upp med andra halvan. Nu kan vi spränga med reducerad risk för höga vibbratoner
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Givetvis får det inte vara orimligt buller hela dagen mellan 06-23. Men man kan nog förvänta sig en högre grad buller om grannen ska bygga ett hus.

Sprängningen ska ju givetvis gå rätt till ändå. Där din grund ska besiktas mot sättningar etc
0700-2100 är det väl?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.