S
M EmmaRa skrev:
Jag tror du har fel.

Eller iaf, hur skulle det vara förenligt med att inte orsaka negativ påverkan på närboende?

Menar du att det är skillnad på regler om man bygger ett hus eller en stadsdel? Man är ju lika mycket byggherre och lagar gäller ju även då.


De får gärna bygga sitt hus, men hänsyn till miljö och närboende gäller väl även då?
Givetvis får det inte vara orimligt buller hela dagen mellan 06-23. Men man kan nog förvänta sig en högre grad buller om grannen ska bygga ett hus.

Sprängningen ska ju givetvis gå rätt till ändå. Där din grund ska besiktas mot sättningar etc
 
tommib, det ska borras lika mycket hål oavsett och det tar lika lång tid, snigeldynamiten tömmer man i hålet så det går fortare än att ladda med dynamit joxa med tändhattar, täcka över, täta borrhålen med "kax". Med snigeldynamit behövs ingen besiktning då det inte uppstår några vibrationer, mm.
Läs på lite om snigeldynamit.;)
 
M
Tillägg är att jag inte har något emot att de bygger ett hus.

Jag förstår bara inte hur ni får det till att buller inte ska regleras eller mätas och innehålla riktvärden för just... buller vid närboendes fasad eller inne.

Samma för vatten, de får ju inte sänka grundvattnet otillåtet om det tex påverkar grannens hus och skapar risk för sättning. Det är inte tillåtet, så hur ska man som enskild be om bevis på att detta ej skett?
 
M
S SvanteC skrev:
Givetvis får det inte vara orimligt buller hela dagen mellan 06-23. Men man kan nog förvänta sig en högre grad buller om grannen ska bygga ett hus.

Sprängningen ska ju givetvis gå rätt till ändå. Där din grund ska besiktas mot sättningar etc
jo, men nivåerna gäller väl om inget annat om avsteg anges i något tillstånd eller beslut?
 
M EmmaRa skrev:
Jag vill inte stoppa dem att bygga. Jag vill säkerställa att bullret inte gör så det omöjliggör att vistas på fastigheten under sommaren då inget alternativ finns, att sprängningen inte förstör hörsel eller skapar sättningar i fasad och att inte ledningar som lagts förstörs. Samt att inte grundvattnets nivå ändras av källarbygget och förstör huset.
Sprängning är ju något som bara tar några sekunder. Pinna över och prata med dem när de borrar så kan de säkert både säga till innan de spränger och låna ut hörselkåpor till familjen.

Sättningar finns det naturligtvis inga garantier emot. Se till att dokumentera dina byggnader själv innan de spränger så du har eget bevismaterial.

Grundvatten? Har ni egen brunn? Grundvattnet påverkas nog marginellt av källaren men gräver de också en brunn så kommer ni ju dela på vattnet. Man har ju inte ensamrätt på grannens grundvatten bara för att man var först.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sprängning är ju något som bara tar några sekunder. Pinna över och prata med dem när de borrar så kan de säkert både säga till innan de spränger och låna ut hörselkåpor till familjen.

Sättningar finns det naturligtvis inga garantier emot. Se till att dokumentera dina byggnader själv innan de spränger så du har eget bevismaterial.

Grundvatten? Har ni egen brunn? Grundvattnet påverkas nog marginellt av källaren men gräver de också en brunn så kommer ni ju dela på vattnet. Man har ju inte ensamrätt på grannens grundvatten bara för att man var först.
Riskgrupp som inte ska ha kontakt med andra bor i huset så hörselkåpor ska nog beställas på nätet.

Jag utgår ifrån att de måste säga till innan de spränger, det är väl ändå alltid tvunget. Orimligt att bara få spränga på måfå.

Om grundvattennivåerna sjunker pga bygget under byggtid så är det inte tillåtet om det påverkar nån annans fastighet och det finns risk för sättning pga det. Det är bara helt enkelt den sättningsrisken jag vill att de ska ha tänkt på. Men dokumentation kommer ju göras på allt som kan tänkas skadas.

Just bullret är dock den stora punkten jag ser, att inte behöva skärma av mot grannar eller se till att man inte överskrider riktnivåer låter helt uppåt väggarna. Förstår som sagt inte varför man skulle undantas det bara för att det är ett enda hus som byggs. Varför inte krav på bulleråtgärder så nivåer hålls?

ATT det bullrar är en sak, men att det bullrar lite nog är en annan. Jag är mest oroad över att det blir högt buller dagar igenom som ingen har koll på nivåer, när personerna i huset inte kan ta sig därifrån.
 
Är det ett enfamiljshus som ska byggas ?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ett enfamiljshus som ska byggas ?
Två stycken men ett i taget.
 
Vad är speciellt med marken eftersom du är orolig för vattennivåer?
 
Har läst hela tråden, men förstår faktiskt inte vad du är ute efter.

Bullra kommer det att göra. Finns ingenting att göra åt det. Hålls de på rimliga nivåer dagtid så finns det i praktiken knappt några begränsningar.
Tänk (och jämför med) på de som bor precis bredvid större projekt där det borras hela dagarna i några års tid.
Grundvattnet kommer inte påverkas av att det byggs källare för en i sammanhanget pyttekällare.
Sprängarna är ansvariga för eventuella skador vid sprängning- men vet du ännu hur detta ska utföras?

Man förstår att du är ganska orolig av dig, då corona och dylikt diskuteras.
Men det är inga som helst konstigheter att det byggs en ny villa bredvid er fastighet, så försök att resonera rimligt och lugna dig lite.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
M
Jag funderar mest om man kan be om att man sätter bullerskärm under de mest högljudda momenten, för att lindra ljud och damm.
 
M
C C.Lundin skrev:
Har läst hela tråden, men förstår faktiskt inte vad du är ute efter.

Bullra kommer det att göra. Finns ingenting att göra åt det. Hålls de på rimliga nivåer dagtid så finns det i praktiken knappt några begränsningar.
Grundvattnet kommer inte påverkas av att det byggs källare för en i sammanhanget pyttekällare.
Sprängarna är ansvariga för eventuella skador vid sprängning- men vet du ännu hur detta ska utföras?

Man förstår att du är ganska orolig av dig, då corona och dylikt diskuteras.
Men det är inga som helst konstigheter att det byggs en ny villa bredvid er fastighet, så försök att resonera rimligt och lugna dig lite.
Det jag undrar är just det du tar upp: ”rimliga” nivåer.
Vad som händer i fallet att det låter VÄLDIGT mycket. Vem som avgör att det fortsatt inte är utanför en ”rimlig” nivå? Vem mäter dB?

Att säga att det ska hållas på en rimlig nivå men inte finns begränsningar, hur menar du?
 
M EmmaRa skrev:
Det jag undrar är just det du tar upp: ”rimliga” nivåer.
Vad som händer i fallet att det låter VÄLDIGT mycket. Vem som avgör att det fortsatt inte är utanför en ”rimlig” nivå?
Ett villabygge kommer alltid att hålla sig inom rimliga nivåer.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Be kan man alltid. Men du lär få betala det själv om det är så viktigt. Det enda krav som finns är inhängnad.
 
M
C C.Lundin skrev:
Ett villabygge kommer alltid att hålla sig inom rimliga nivåer.
Även sprängning/schakt? Det är ju ett momentant ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.