Och OM det skulle vara problem med "vanlig" sprängning så finns det "snigeldynamit" som varken orsakar vibrationer, oljud, flygande stenar eller kostar så mycket att det menligt påverkar byggkostnaden.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
hur menar du att dessa inte ska gälla
Har du läst sidan själv?

"Riktvärdena är en utgångspunkt och vägledning för den bedömning som görs i varje enskilt fall. Särskilda skäl kan motivera avsteg från riktvärdena, såväl uppåt som nedåt."

Det finns inte en chans att du kan stoppa en sprängning för källare med det där.

Vad är det egentliga problemet?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det finns inga krav på sprängaren att montera mätutrustning eller besiktiga fastigheterna omkring arbetsplatsen. Däremot gäller sk strikt ansvar för sprängning vilket innebär att det är sprängaren som är skyldig att visa att skadan inte är orsakad av sprängningsarbetet. Av den anledningen gör alla seriösa sprängare besiktningar och mäter om det är befogat.

Det finns dock trådar här som handlar om långdragna och tråkiga konflikter pga sprängning så vill man ha mer på fötterna bör man se till att besiktiga noga själv, med mycket bilder. Ev kan man överväga att hyra mätutrustning också men då ska den nog monteras av en ackrediterad firma.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Alla moment vid husbyggen kommer låta mer eller mindre. De flesta sker på dagtid och är tillåtet. Vad är du rädd för egentligen ?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Och OM det skulle vara problem med "vanlig" sprängning så finns det "snigeldynamit" som varken orsakar vibrationer, oljud, flygande stenar eller kostar så mycket att det menligt påverkar byggkostnaden.
Nu är detta inte riktigt mitt område men nog kan arbete med snigeldynamit eller t.ex. krutpatroner vara såpass mycket långsammare att det definitivt påverkar byggkostnaden.

Ju mindre vibrationer som får orsakas, ju mindre laddningar måste man använda vilket innebär fler hål och mer tid.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du läst sidan själv?

"Riktvärdena är en utgångspunkt och vägledning för den bedömning som görs i varje enskilt fall. Särskilda skäl kan motivera avsteg från riktvärdena, såväl uppåt som nedåt."

Det finns inte en chans att du kan stoppa en sprängning för källare med det där.

Vad är det egentliga problemet?
Jag har läst sidan.

Jag vill inte stoppa dem att bygga. Jag vill säkerställa att bullret inte gör så det omöjliggör att vistas på fastigheten under sommaren då inget alternativ finns, att sprängningen inte förstör hörsel eller skapar sättningar i fasad och att inte ledningar som lagts förstörs. Samt att inte grundvattnets nivå ändras av källarbygget och förstör huset.

Själva husbygget i sig bryr jag mig varken till eller från om.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla moment vid husbyggen kommer låta mer eller mindre. De flesta sker på dagtid och är tillåtet. Vad är du rädd för egentligen ?
Att man inte kommer kunna vistas ute på fastigheten hela sommaren då personer som bor där inte har något annat val just nu pga samhällsläget. Att sprängningar kommer ske som riskerar att förstöra hörseln, då personer som bor där inte kan ta sig från huset så enkelt.

Att huset får skador.
 
Skillnad i tidsåtgång med snigeldynamit handlar om max dag eller två. Borrning och fylla borrhålen tar lika lång tid sedan kan det ta ett dygn innan berget har spruckit.
 
Sånt är livet, skulle inte vara orolig för hörsel, stanna inne vid sprängning bara.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S
M EmmaRa skrev:
Att man inte kommer kunna vistas ute på fastigheten hela sommaren då personer som bor där inte har något annat val just nu pga samhällsläget. Att sprängningar kommer ske som riskerar att förstöra hörseln, då personer som bor där inte kan ta sig från huset så enkelt.

Att huset får skador.
Tror du får räkna med buller som gör att du inte kan vistas som vanligt i trädgården. Han har all rätt att bygga sitt hus. Det kommer en sommar till, då får du njuta lite mer
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tommib
J jonaserik skrev:
Det finns ett regelverk för sprängning i tätort bara läsa här [länk]
Det där är inte ett regelverk, det där är någons beskrivning av hur det går till.

I praktiken spelar det ingen större roll eftersom alla seriösa aktörer gör just detta men jag har aldrig sett någon lagstiftning som skulle kräva besiktning. Sprängarens försäkringsbolag lär däremot kräva det...
 
tommib
E elmont skrev:
Skillnad i tidsåtgång med snigeldynamit handlar om max dag eller två. Borrning och fylla borrhålen tar lika lång tid sedan kan det ta ett dygn innan berget har spruckit.
Det beror väl rimligen på hur mycket berg som ska bort?

Mer intressant är väl att TS inte har särskilt mycket att konkret säga till om gentemot byggaren. Man kan givetvis fråga men några krav är nog svåra att ställa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
S SvanteC skrev:
Tror du får räkna med buller som gör att du inte kan vistas som vanligt i trädgården. Han har all rätt att bygga sitt hus. Det kommer en sommar till, då får du njuta lite mer
Jag tror du har fel.

Eller iaf, hur skulle det vara förenligt med att inte orsaka negativ påverkan på närboende?

Menar du att det är skillnad på regler om man bygger ett hus eller en stadsdel? Man är ju lika mycket byggherre och lagar gäller ju även då.


De får gärna bygga sitt hus, men hänsyn till miljö och närboende gäller väl även då?
 
M
tommib tommib skrev:
Det beror väl rimligen på hur mycket berg som ska bort?

Mer intressant är väl att TS inte har särskilt mycket att konkret säga till om gentemot byggaren. Man kan givetvis fråga men några krav är nog svåra att ställa.
Förstår bara inte varför ni menar att en enskild husbyggare skulle ha mer flexibilitet mot miljöbalken än en storbyggare vid byggen inom ny detaljplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.