B Bror9 skrev:
Det finns inget servitut för brygga.
Det har jag förstått. Jag menar bara att det nog är en förutsättning för att bryggan lagligen ska kunna byggas. Din idé där du knyter bryggan till en person och inte fastigheten tror jag som sagt inte håller.

B Bror9 skrev:
Brygga är inget som krävs för en som redan har servitutsväg till sin stuga och numera har andel i denna väg som är GA ända fram till tomten som ligger i andra led.
Officialservitut för brygga är som regel inget grannen kan få mot markägarens vilja om han inte bor på en ö och är beroende av båt, vilket inte är fallet när hen har tillgång till väg ända fram.
Vad grannen har för övriga rättigheter och om fastigheterna ligger på en ö eller ej var nyheter för mig. Men som synes är det inte oviktig information om du vill ha meningsfulla svar som inte ödar den svarandes tid.
 
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har jag förstått. Jag menar bara att det nog är en förutsättning för att bryggan lagligen ska kunna byggas. Din idé där du knyter bryggan till en person och inte fastigheten tror jag som sagt inte håller.


Vad grannen har för övriga rättigheter och om fastigheterna ligger på en ö eller ej var nyheter för mig. Men som synes är det inte oviktig information om du vill ha meningsfulla svar som inte ödar den svarandes tid.
Jag anser att bryggan är knuten till den lokaliserade plats på min fastighet som ä inritad på hens ansökan.
Jag anser inte att den är personlig för sökanden eftersom den gäller för all framtid på min fastighet även om hen avflyttar eller slutar underhålla bryggan
Den är ej ritad/lokaliserad inne på hens sommarstugtomt i andra led.
Ansökan är beviljad på min näringsfastighet och sökanden är informerad om att han måste ha markägarens tillstånd eljest är dispensen verkningslöst för denne.
Prövningen omfattar ej tillstånd att utföra åtgärden inom annans mark då det faller utanför den prövning som kan vidtas i ett strandskyddsärende. Det är istället en civilrättslig fråga mellan markägaren och den som vill utföra åtgärden.
 
B
Jag har fått svar från kommunen :
Brygga får användas utav fler utan att du söker dispens för den igen. Ska den däremot flyttas, förlängas, breddas eller på annat sätt ändra utformningen på den så behövs det sökas dispens på nytt.
Eftersom vi gett dispens för bryggan kommer vi inte kräva att den ska tas bort .
 
Jag förstår inte vad du menar. Menar du att det är du som fått strandskyddsdispens och inte grannen?

Jag tycker att det verkar vara ganska uppenbart att grannfastigheten fått strandskyddsdispens, men att genomförandet av den kräver servitut från din fastighet.

Ja, det skulle ge ett evigt intrång på din fastighet. Och ja, du kan säga nej eftersom att det är din fastighet. Men nej, du kan nog inte diktera vilka villkor du vill bara för att det är din fastighet.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Menar du att det är du som fått strandskyddsdispens och inte grannen?

Jag tycker att det verkar vara ganska uppenbart att grannfastigheten fått strandskyddsdispens, men att genomförandet av den kräver servitut från din fastighet.

Ja, det skulle ge ett evigt intrång på din fastighet. Och ja, du kan säga nej eftersom att det är din fastighet. Men nej, du kan nog inte diktera vilka villkor du vill bara för att det är din fastighet.
Grannen har fått strandskyddsdispens för brygga på min näringsfastighet som belastar min näringsfastighet , men hen måste ha mitt medgivande vilket jag ännu inte gett. Jag har försökt att prata med hen, men hen vill inte prata med mig, hen anser att hen kan köra över mig som hen försökt och gjort tidigare.
 
Kräver bryggan i sin tur bygglov ? Du kommer förhoppningsvis få besked om grannen anmäler om bygglov för bryggan då..,
 
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kräver bryggan i sin tur bygglov ? Du kommer förhoppningsvis få besked om grannen anmäler om bygglov för bryggan då..,
Som jag förstår behövs ej bygglov, står ej något om att bygglov krävs i dispens beslutet.
Bara att markägarens tillstånd krävs, men inget som kommunen prövar... det blir polisanmälan eller kronofogden handräckning... eller att jag bryter bort någon löst sittande bräda...
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vem äger vattenområdet där bryggan är tänkt att ligga ?
 
Hen..... orkar inte....
 
  • Gilla
  • Haha
ajonss32 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Menar du att det är du som fått strandskyddsdispens och inte grannen?

Jag tycker att det verkar vara ganska uppenbart att grannfastigheten fått strandskyddsdispens, men att genomförandet av den kräver servitut från din fastighet.

Ja, det skulle ge ett evigt intrång på din fastighet. Och ja, du kan säga nej eftersom att det är din fastighet. Men nej, du kan nog inte diktera vilka villkor du vill bara för att det är din fastighet.
Jag förstår inte riktigt. Hur kan strandskyddsdispens vara ett intrång?
Utan dispens gäller strandskydd. Det är väl om något ett intrång på fastigheten. Allmänheten har fritt tillträde till stranden med stöd av allemansrätten. Dispensen utgör till viss del hinder för allmänheten att nå stranden. Men just brygga är ändå något som allmänheten får beträda, dock ska hänsyn visas.
Vill inte fastighetsägaren bygga brygga så händer väl just ingenting negativt?
Om nu inte TS väldigt hårt värnar om strandskyddet förståss.
Eller?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hur kan strandskyddsdispens vara ett intrång?
Jag menade inte att dispensen var ett intrång i TS rättigheter, utan att servitutet skulle vara det. Det var ett illa valt ord, vad jag menade var hur som helst att grannfastigheten skulle få vissa rättigheter till TS mark för att ha en brygga där. Rättigheter som möjligen skulle påverka TS möjligheter att använda marken till annat.

Strandskyddet är absolut en stor inskränkning av TS rättigheter det också, men nu avsåg jag förhållandet mellan grannarna.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B
Hur förklarar vi egendomsrättens innebörd och konsekvenser för vissa trilskande personer.

Grannelagsrätt enligt jordabalken eller egendomsskyddet i grundlagen

Vissa måste lära sig att skilja på mitt och ditt.

Det är inga självklarheter i kleptokraternas förlorade Sverige numera.

:cool:
 
B Bror9 skrev:
Som jag förstår behövs ej bygglov, står ej något om att bygglov krävs i dispens beslutet.
Bara att markägarens tillstånd krävs, men inget som kommunen prövar... det blir polisanmälan eller kronofogden handräckning... eller att jag bryter bort någon löst sittande bräda...
Förstår inte. Kommunen har ju redan skrivit vad som gäller under "övriga upplysningar" i den text du länkade in:
"För att utföra ett planerat arbete som beviljas strandskyddsdispens ska man ha mark- och vattenägarens tillstånd. Kommunens beslut ger inte tillträde till marken utan markägarens tillstånd.". Upprepas även i andra delar av texten.

Så bryggan kan bara byggas lagligen med ditt tillstånd. Byggs den enbart med dispensen som grund har du rätt att få den bortforslad med hjälp av t ex kronofogden.

Om du ändå tillåter bryggan att byggas så lär det vara svårt att hindra andra från att använda den om området inte är direkt tomtmark. Enligt allemansrätten har allmänheten rätt att nyttja även privata bryggor om de är "lediga". Dvs om du inte är där själv just då. Om du kommer ner med picknickkorgen ska de flytta på sig men med tanke på vad du skriver om din granne så lär väl det inte hända, särskilt inte om han/hon byggt den själv.

Så givet läget skulle jag meddela grannen (skriftligen med rekommenderat brev så att du kan bevisa att det gått iväg) att du inte kommer tillåta att han bygger en brygga på din mark. Att tro att denna granne skulle hålla sig till vad som sagts känns inte troligt.

Sen skulle jag begära ut handlingarna från nuvarande strandsskyddsdispens från kommunen. Kopiera argumenten i en ny ansökan om dispens för det läge där du vill ha bryggan, och meddela i den ansökan att nuvarande dispens inte kommer att nyttjas då du som markägare inte ger ditt tillstånd (och argumenten om dyigt mm).
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag ställer frågan igen:
Vem äger vattenområdet där bryggan är tänkt att ligga ?
Det är inte självklart att bara för att man äger mark/strand äger man också vattnet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.