D Daniel 109 skrev:
Då kan ju stugägaren nyttja den sedan…
För den hamnar ju inte inom TS hemfridszon.
Det borde den visst rimligen göra om det beviljats en strandskyddsdispens för den? Såna beviljas nämligen bara i regel inom redan ianspråktagen tomtmark dvs hemfridszon
 
Om det handlar om ingrepp som utvidgar hemfridszonen ja.
 
B Bror9 skrev:
Jo det handlar om strandskyddsdispens för brygga

Skäl till beslutet

Ansökan uppfyller punkt 3;dvs. att området behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet kan inte tillgodoses utanför området . Bygg och miljönämnden förespråkar samlokalisering av båtar. Läget skapar förutsättningar för att om intresse finns fram över utöka antalet båtplatser. Området ligger vid en allemansrättsligt strand som alla kan nyttja och området upplevs därmed inte som privat. Ytan får inte belamras med grejer men tex en bänk anses inte hindra allmänheten från att nyttja området. Åtgärden förväntas inte försämra varken den kemiska eller ekologiska statusen

Upplysning

För att minska påverkan på strandskyddets syfte förespråkar Bygg och Miljönämnden samlokalisering av båtar. Vi kan därför i framtiden komma att hänvisa andra sökanden till redan upprättade gemensamhetsanläggningar, istället för att nya anläggningar ska iordningställas.

För att utföra ett planerat arbete som beviljas strandskyddsdispens ska man ha mark- och vattenägarens tillstånd. Kommunens beslut ger inte tillträde till marken utan markägarens tillstånd
Beslutet gav lite mer klarhet . Uppenbarligen ligger platsen där dispensen sökts till så att allmänheten har tillgång till den . Därför ser kommunen inget hinder för en brygga MEN den brygga som byggs kommer också kunna nyttjas av allmänheten dvs även grannen som sökt dispensen .
 
  • Älska
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Ja, naturligtvis.
 
T
Så se till att grannens brygga tas bort, vänta ett par år och röj inte längs med strandlinjen alt plantera snabbväxande vegetation. Därefter så kan du bygga en egen brygga som grannen får svårt att använda.
 
G Gajonen skrev:
Beslutet gav lite mer klarhet . Uppenbarligen ligger platsen där dispensen sökts till så att allmänheten har tillgång till den . Därför ser kommunen inget hinder för en brygga MEN den brygga som byggs kommer också kunna nyttjas av allmänheten dvs även grannen som sökt dispensen .
Håller med, exakt som jag skrev. Tack.
 
B Bror9 skrev:
Hen anser att kommunen har gett hen rätt genom strandskyddsdispensen att bygga på min fastighet?
Därefter vägrar hen prata med mig...
Hur har du fått reda på att det beviljats en strandskyddsdispens på din fastighet?
Har du överklagat beslutet?

Att kommunen pekat ut området som ett LIS i ÖP ska inte vara relevant i detta ärendet.
 
Varför skulle han överklaga?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle han överklaga?
Det beviljade strandskyddet innebär inte bara att TS får tillgång till bryggan men även allmänheten.
Sen tänker jag på sikt om den som nu fick den beviljade dispensen flyttar. Vem ansvarar för underhåll och säkerhet?
 
B Bror9 skrev:
Ett annat alternativ är att ev ansöka om gemensamhetsanläggning för brygga, men jag anser att denna placering är olämplig då det är grunt / långgrunt. Finns bättre läge med bättre djup, en bit längre bort.
Men nu gäller lokaliseringen som den är med laga kraft för all framtid.
Strandskyddsdispensen är bara giltig om åtgärden påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5 år. Om åtgärden är på plats inom den tiden så är dispensen för bryggan giltig så länge bryggan finns.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Sen tänker jag på sikt om den som nu fick den beviljade dispensen flyttar. Vem ansvarar för underhåll och säkerhet?
Den som köper fastigheten förstås. Bryggan är ju tänkt för grannfastigheten, och sannolikt då dess behov av båtplats.

Nu ger ju TS oss förvisso väldigt lite information, men vi kan nog vara säkra på att bryggan har ett nyttobehov eftersom att den beviljats strandskyddsdispens.
 
Det är ju inte en tillstånd att bygga som beviljats. Så den grunden kan man inte överklaga på. Även om grannen ansökt om bygglov så får ju inte grannen bygga utan fastighetsägarens tillåtelse. Jag kan söka om och få beviljat bygglov på din tomt om jag vill. Men det ger mig inte rätt att bygga något mot din vilja.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den som köper fastigheten förstås. Bryggan är ju tänkt för grannfastigheten, och sannolikt då dess behov av båtplats.

Nu ger ju TS oss förvisso väldigt lite information, men vi kan nog vara säkra på att bryggan har ett nyttobehov eftersom att den beviljats strandskyddsdispens.
Om grannen inte har avtal med markägaren har hen ingen rätt att anlägga brygga.
Om hen ändock bygger kan jag via kronofogden få den avlägsnad.
Jag kan gå med på brygga under vilkor att jag har full nyttjanderätt till den.
Om grannen säljer sin sommarstuga så ingår inte bryggan som ligger på ofri grund långt utanför dennes fastighet om inget avtal finns. Grannen kan då ta med sig bryggan men dispensen finns kvar för all framtid på min näringsfastighet, Jag har mer nytta av bryggan än grannen. Hen kan inte överlåta brygga som ligger på min fastighet utan avtal med markägaren som jag har uppfattat regelverket.
:cool:
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att du förenklar det här lite mycket, men det är en genuint intressant fråga vem som kan bygga och sedermera äga bryggan på den plats där den byggs tycker jag.

Om vi antar att bara grannen får nyttja strandskyddsdispensen för att anlägga bryggan åt sin fastighet (såsom jag tror att det är), då blir den ett fastighetstillbehör till den fastigheten om det finns ett servitut för den. Nu tolkar jag det dock som att du vill att bryggan byggs som lös egendom av den som för stunden råkar äga grannfastigheten. Det tror inte jag är möjligt, för då uppfylls inte strandskyddsdispensens villkor om att grannfastigheten ska få anlägga en brygga.

När bryggan väl är lovligen byggd, med dispens, bygglov och servitut, gissar jag dock att grannen i teorin skulle kunna sälja den till dig samtidigt som servitutet utsläcks. Det är dock inget du kan kräva.

Det rimliga är förstås att ni bygger en brygga ihop, på mark som inte hindrar din tänkta framtida avstyckning. Kan ni inte enas om det skulle jag tro att grannen nog kan tvinga sig till ett officialservitut för bryggan, om den nu är så viktig för fastigheten att det givits strandskyddsdispens. Det är alltså inte säkert att du sitter på trumf här trots allt.
 
  • Gilla
126365
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du förenklar det här lite mycket, men det är en genuint intressant fråga vem som kan bygga och sedermera äga bryggan på den plats där den byggs tycker jag.

Om vi antar att bara grannen får nyttja strandskyddsdispensen för att anlägga bryggan åt sin fastighet (såsom jag tror att det är), då blir den ett fastighetstillbehör till den fastigheten om det finns ett servitut för den. Nu tolkar jag det dock som att du vill att bryggan byggs som lös egendom av den som för stunden råkar äga grannfastigheten. Det tror inte jag är möjligt, för då uppfylls inte strandskyddsdispensens villkor om att grannfastigheten ska få anlägga en brygga.

När bryggan väl är lovligen byggd, med dispens, bygglov och servitut, gissar jag dock att grannen i teorin skulle kunna sälja den till dig samtidigt som servitutet utsläcks. Det är dock inget du kan kräva.

Det rimliga är förstås att ni bygger en brygga ihop, på mark som inte hindrar din tänkta framtida avstyckning. Kan ni inte enas om det skulle jag tro att grannen nog kan tvinga sig till ett officialservitut för bryggan, om den nu är så viktig för fastigheten att det givits strandskyddsdispens. Det är alltså inte säkert att du sitter på trumf här trots allt.
Det finns inget servitut för brygga. Brygga är inget som krävs för en som redan har servitutsväg till sin stuga och numera har andel i denna väg som är GA ända fram till tomten som ligger i andra led.
Officialservitut för brygga är som regel inget grannen kan få mot markägarens vilja om han inte bor på en ö och är beroende av båt, vilket inte är fallet när hen har tillgång till väg ända fram.
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.