Staffans2000
S Sprängkilen skrev:
Alltså bor man i villa eller radhus ska man se till att ens tomt är välvårdad. Ungefär som att lägga besticken i rätt fack. Hyfs med andra ord. Nu verkar det vara så att grannen inte tycker ni har någon vidare hyfs. Och då är han väl otrevlig i största allmänhet..Betala en trädgårdsmästare 500kr som talar om i fall häcken är ok eller vad som behöver åtgärdas på tomten.
Är häcken och tomten ok? Be trädgårdsmästaren tala om detta för grannen, annars åtgärda enligt expertis. Så hade jag gjort och aldrig mera retat mig på grannen även om han är en idiot. Rättsligt brukar man ta det om det är en större skada vilket inte detta är.
Försök dock aldrig hämnas. Det ger till slut bara egna besvär medan grannen varken bryr sig.
Det här var det fjolligaste inlägget hittills. TS bestämmer själv om vad som är "välvårdat" på sin egen tomt. Du, helige ande, staten och kapitalet, Clintan, Staffan Westerbergs, Wallenberg, Läderlappen samt moder Theresa har inte med det att göra! Vad är det du inte förstår?

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
matsgran och 9 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Eller pool där skydd kan behövas. Eller om någon har en bilkyrkogård på tomten.
Exakt. Men det händer inte så mycket även om du hade ställt 50 bilar på tomten. Finns ett fall av det en halvmil från mig. =)

Men högt gräs, för jävliga buskar och "ovårdad" växtlighet utan risk för olycka kan ingen göra något åt.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
F
S Sprängkilen skrev:
Jag förstår inte varför en gammal rörkrökare som knappt kan stava till juridik måste gå in och skriva i denna tråd.
jag förstår inte hur nån som uppenbarligen ser sig själv som jurist kan föreslå att att ta dit en trädgårdsmästare och göra som denna säger. Speciellt då det finns noll och inget lagrum öht om att hålla sin häck klippt. Eller nåt annat klippt och ansat i trädgården heller för den delen. Den personliga smaken för hur man vill ha det är otroligt frikostig. Man kan med fördel tex ha hur mycket ogräs man vill i rabatterna.

så ditt förslag var väl typ..... skitdåligt.
 
  • Gilla
yoaqim och 5 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
jag förstår inte hur nån som uppenbarligen ser sig själv som jurist kan föreslå att att ta dit en trädgårdsmästare och göra som denna säger. Speciellt då det finns noll och inget lagrum öht om att hålla sin häck klippt. Eller nåt annat klippt och ansat i trädgården heller för den delen. Den personliga smaken för hur man vill ha det är otroligt frikostig. Man kan med fördel tex ha hur mycket ogräs man vill i rabatterna.

så ditt förslag var väl typ..... skitdåligt.
Nä, jag väljer mina strider. Skulle aldrig ta en strid med en granne om en gammal häck. Då behöver man hjälp. Det är den hjälpen som jag tipsar om.
 
Staffans2000
S Sprängkilen skrev:
Nä, jag väljer mina strider. Skulle aldrig ta en strid med en granne om en gammal häck. Då behöver man hjälp. Det är den hjälpen som jag tipsar om.
Den hjälpen, är ingen hjälp. Den är ett sabotage.

Staffan
 
Karlia Karlia skrev:
Nog är det tillåtet med en yvig häck. Inte ska det behövas en trädgårdsmästare att bedöma om trädgården är godkänd eller inte!
Ja en del forumvänner låter nästan som grannen... Klagar på häcken och relativiserar övergreppet.
Man ska vårda sin tomt så att andra inte drabbas av olägenhet.
Typ inte elda plast och gummi eller ha skrotupplag.
Men fram till dess har man stor rådighet över sin egendom.
En buske som kanske tillåtits bli lite vild i formen, nej släpp det, TS har inte gjort fel! Många har annat att göra i livet än att formklippa och pedantsköta trädgården.
Grannarna äger inte sin utsikt.
 
  • Gilla
yoaqim och 4 till
  • Laddar…
F
S Sprängkilen skrev:
Nä, jag väljer mina strider. Skulle aldrig ta en strid med en granne om en gammal häck. Då behöver man hjälp. Det är den hjälpen som jag tipsar om.
Nej det är inte alls det du tipsar om, du föreslår att ta dit en trädgårdsmästare ”Betala en trädgårdsmästare 500kr som talar om i fall häcken är ok eller vad som behöver åtgärdas på tomten.” Och med tanke på vad du tycker man skall betala så får man nog leta bland trafficking offer till trädgårdsmästare....
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S
S Sir Duke skrev:
Ja en del forumvänner låter nästan som grannen... Klagar på häcken och relativiserar övergreppet.
Man ska vårda sin tomt så att andra inte drabbas av olägenhet.
Typ inte elda plast och gummi eller ha skrotupplag.
Men fram till dess har man stor rådighet över sin egendom.
En buske som kanske tillåtits bli lite vild i formen, nej släpp det, TS har inte gjort fel! Många har annat att göra i livet än att formklippa och pedantsköta trädgården.
Grannarna äger inte sin utsikt.
Det där är tyck från din sida. Det blir mycket känslor, man håller på den ena eller den andra. Jag utgår ifrån vad lagen säger plus att man inte ska ge sig in i onödiga konflikter. Skulle TS ta det till rättegång skulle TS förmodligen förlora även om grannen är en idiot.
 
Karlia
Lagen säger att grannen inte får gå in på din tomt för att beskära buskar eller träd. Om du inte har gett honom tillstånd. Det är vad lagen säger, utan känslor.
 
  • Gilla
yoaqim och 5 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Nej det är inte alls det du tipsar om, du föreslår att ta dit en trädgårdsmästare ”Betala en trädgårdsmästare 500kr som talar om i fall häcken är ok eller vad som behöver åtgärdas på tomten.” Och med tanke på vad du tycker man skall betala så får man nog leta bland trafficking offer till trädgårdsmästare....
Precis vad jag gjorde för några år sedan. Jag hade en granne som klagade på ett av mina träd. Ringde en trädgårdsmästare och han tog vägen förbi dagen efter. 65.000kr uppskattade han att värdet på trädet. Erbjöd grannen att betala in värdet plus nertagning och iordningställande. Sedan hörde jag inget mer om detta träd. Kostnad 500 spänn.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Det där är tyck från din sida. Det blir mycket känslor, man håller på den ena eller den andra. Jag utgår ifrån vad lagen säger plus att man inte ska ge sig in i onödiga konflikter. Skulle TS ta det till rättegång skulle TS förmodligen förlora även om grannen är en idiot.
Jag tror du och jag resonerar rätt lika i grunden - vad säger lagen, och hur blir det i praktiken.
Min poäng var att ingen myndighet kommer hjälpa mig för att jag tycker att grannen vanvårdar sina buskar. Det är inte det som avses med olägenhet. Folk har ju helt igenväxta tomter, gammalt bråte, några risiga bilar. Det blir inget ingripande från samhället, fastighetsägaren har stor frihet och rådighet över sin egendom. Någonstans finns självklart en gräns, typ när det börjar bli sopor, skadedjur, stank, rök, miljö/hälsofarligt. Men vägen dit är lång. Man har rätt att ha fula blommor så att säga.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Precis vad jag gjorde för några år sedan. Jag hade en granne som klagade på ett av mina träd. Ringde en trädgårdsmästare och han tog vägen förbi dagen efter. 65.000kr uppskattade han att värdet på trädet. Erbjöd grannen att betala in värdet plus nertagning och iordningställande. Sedan hörde jag inget mer om detta träd. Kostnad 500 spänn.
Kungligt gjort, hatten av! :)
Man ska inte odla en konflikt, man ska svara tydligt och korrekt en enda gång så är det lugnt och bra sedan.
 
S
Karlia Karlia skrev:
Lagen säger att grannen inte får gå in på din tomt för att beskära buskar eller träd. Om du inte har gett honom tillstånd. Det är vad lagen säger, utan känslor.
Nä, det är klart han inte har det generellt. Men vi talar om en gränshäck som direkt påverkar grannen. Då har grannen också rättigheter. Om du är så säker så kan du väl garantera TS att hon kommer att vinna en rättegång. Det är här jag tycker det blir så tråkigt. För har du fel så är det ju inte du som får betala.
 
Pellegnillot71
S Sprängkilen skrev:
Är det vid gränszonen får man inte skapa en olägenhet för grannen enligt lagen. Det är alltså inte lagligt att plantera en tujahäck 10 cm in på egen tomt utan uppgörelse med grannen. Har grannen medgivet detta är det naturligtvis en annan sak.
Och hänvisning på detta påstående?

Du kan väl inte mena att kommunen ska komma ut varje gång en idiot planterar en häck för nära tomtgränsen utan att prata med sin granne? Då skulle de inte få göra annat än att hantera såna ärenden....
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Pellegnillot71
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja. Glada barn finns enkom för att störa andra.
Det finns så många andra saker än studsmattor som gör barn glada. Nackdelen med en studsmatta är att den håller barnen på ett och samma ställe hela tiden istället för att de kan springa runt och vara glada på många ställen, där vissa ställen stör lite mindre än andra....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.