Karlia
S Sprängkilen skrev:
Nä, det är klart han inte har det generellt. Men vi talar om en gränshäck som direkt påverkar grannen. Då har grannen också rättigheter. Om du är så säker så kan du väl garantera TS att hon kommer att vinna en rättegång. Det är här jag tycker det blir så tråkigt. För har du fel så är det ju inte du som får betala.
Enligt bilden i inlägg #24 är häcken på TS sida, staket på gränsen. Grannen har rätt att klippa grenar som går över på hans sida, inte mer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Enligt bilden i inlägg #24 är häcken på TS sida, staket på gränsen. Grannen har rätt att klippa grenar som går över på hans sida, inte mer.
Precis så står det. Men sedan gör du en egen tolkning. Du tar inte in att du inte får skapa olägenhet för grannen och att du ska sträva efter god grannsämja. Det här resulterar i rättsfall och det är på dessa praxis och prejudikat som domstolen följer. TS har inte varit så detaljerad. Jag vill inte gå in och vara domare och diskutera andra rättsfall i denna tråd. Däremot kan jag gissa att grannen troligtvis skulle klara en rättegång. Bra för TS att veta.
 
Att få den häcken snygg kommer sannolikt kräva en hel del arbete, så det kan vara värt att fundera på hur och vad ni använder som insynsskydd framgent.
Såg häromdagen lösningen nedan vid en nyplantering.
Utseendet går säkert ha åsikter om men fyller säkert sin funktion tills ny växtlighet kommer upp.
Grön presenning uppsatt som tillfälligt insynsskydd längs med en häck vid en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Du måste verklig vara kyrklig. Jag tror inte den här stilen av att vända andra sidan till fungerar på dessa. Inte nu nä'r de tar sig sånna friheter. Du visar ju bara att de har "rätt".

När man hotar med polisanmäla måste man verkligen göra det. Annars visar man bara att man inte kan fullfölja sina "hot". Det spelar sånna här individer väldigt väl.

Om du anmäler och lyckats få en patrull komma ut så brukar de här personerna inte alls vara lika kaxiga. Anmä'lan behöver inte gå så långt. Men en polis som säger åt dem "men så här får ni inte göra!" kan sätta lite fart
Att polisanmäla vore väl lite overkill. chansen att det kommer en patrull är nog minimal dessutom, sådant läggs ner innan de läst igenom allt.
 
F
S Sprängkilen skrev:
Precis vad jag gjorde för några år sedan. Jag hade en granne som klagade på ett av mina träd. Ringde en trädgårdsmästare och han tog vägen förbi dagen efter. 65.000kr uppskattade han att värdet på trädet. Erbjöd grannen att betala in värdet plus nertagning och iordningställande. Sedan hörde jag inget mer om detta träd. Kostnad 500 spänn.
Det var ju skitsmart, lägga 500kr för nåt du bara skulle kunna be grannen sköta sitt så sköter du dina träd hur du vill. Grattis.
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
S Sprängkilen skrev:
Precis så står det. Men sedan gör du en egen tolkning. Du tar inte in att du inte får skapa olägenhet för grannen och att du ska sträva efter god grannsämja. Det här resulterar i rättsfall och det är på dessa praxis och prejudikat som domstolen följer. TS har inte varit så detaljerad. Jag vill inte gå in och vara domare och diskutera andra rättsfall i denna tråd. Däremot kan jag gissa att grannen troligtvis skulle klara en rättegång. Bra för TS att veta.
Nu är det ju du som hittar på. Vad skulle tex en olägenhet med en liten jävla gren från en häck vara, klipp på din egen sida och ge fan i att ansa andras buskar? Om det är nån olägenhet så är det snarare att grannen går in på din tomt, klipper din häck och slänger skiten på din gräsmatta. Där hade gränsen varit passerad sen länge för min del. Och "sträva efter god grannsämja" är knappast nåt reglerat i lag, inte heller hur mycket av både det ena eller andra man skall tar i valfri kroppsöppning för att hålla denna grannsämja. Jag hävdar bestämt att du snackar skit i denna frågan.
 
  • Gilla
  • Älska
matsgran och 8 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Nu är det ju du som hittar på. Vad skulle tex en olägenhet med en liten jävla gren från en häck vara, klipp på din egen sida och ge fan i att ansa andras buskar? Om det är nån olägenhet så är det snarare att grannen går in på din tomt, klipper din häck och slänger skiten på din gräsmatta. Där hade gränsen varit passerad sen länge för min del. Och "sträva efter god grannsämja" är knappast nåt reglerat i lag, inte heller hur mycket av både det ena eller andra man skall tar i valfri kroppsöppning för att hålla denna grannsämja. Jag hävdar bestämt att du snackar skit i denna frågan.
Hur har häcken sköts tidigare innan TR har flyttat dit.
Fanns det en överenskommelse om topphöjd?
Hur ofta och hur skulle häcken klippas?
Det är inte tillåtet att dumpa avfall på grannens tomt men en del kvistar kan vara naturligt om nu grannen ändå klipper.
Exakt var går tomtgränsen. Staketet är inga tomtpinnar.
Har grannen försökt förklara hur häcken har sköts tidigare?
Allt det här måste man känna till för att kunna påstå om någon snackar skit.
 
Karlia
Om du läst alla inlägg så ser du att TS grannar säger att staketet är placerat precis vid gränsen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Det var ju skitsmart, lägga 500kr för nåt du bara skulle kunna be grannen sköta sitt så sköter du dina träd hur du vill. Grattis.
Jag har fått låna hans släpvagn efter detta ett tiotal gånger.
Det är så himla smart tycker jag, att se till att ha bra grannkontakt.
 
S
Karlia Karlia skrev:
Om du läst alla inlägg så ser du att TS grannar säger att staketet är placerat precis vid gränsen.
Här måste man veta. Fråga Lantmäteriet.
Resten av frågorna kan ju TS svara på.
 
Karlia
Vore grannen det minsta osäker på var gränsen går vore det bättre för Hen att ta det säkra före det osäkra och låta bli grannens häck. I det här fallet är Hen inte osäker eftersom staketet som tillhör Hen markerar gräns.

Jag förstår inte varför du argumenterar mot andra i den här tråden, det är du som har en åsikt som avviker från de lagar som finns.

Du är ny på forumet och det här är den enda tråd du har postat i. Vad väcker ditt engagemang?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Vore grannen det minsta osäker på var gränsen går vore det bättre för Hen att ta det säkra före det osäkra och låta bli grannens häck. I det här fallet är Hen inte osäker eftersom staketet som tillhör Hen markerar gräns.

Jag förstår inte varför du argumenterar mot andra i den här tråden, det är du som har en åsikt som avviker från de lagar som finns.

Du är ny på forumet och det här är den enda tråd du har postat i. Vad väcker ditt engagemang?
De flesta tycks inte förstå i denna tråd att det krävs en överenskommelse mellan grannar.
Det är inget som man röstar om på ett forum.
Jag uppfattade TR:s vetskap om gränsen som vag. Plus att överenskommelse mellan grannar är ganska naturligt om man planterar en häck. Eftersom TR tydligen inte själv vill svara på frågorna blir det ganska ovisst.
Och vilken lag avviker jag ifrån?
 
S Sprängkilen skrev:
Hur har häcken sköts tidigare innan TR har flyttat dit.
Fanns det en överenskommelse om topphöjd?
Hur ofta och hur skulle häcken klippas?
Det är inte tillåtet att dumpa avfall på grannens tomt men en del kvistar kan vara naturligt om nu grannen ändå klipper.
Exakt var går tomtgränsen. Staketet är inga tomtpinnar.
Har grannen försökt förklara hur häcken har sköts tidigare?
Allt det här måste man känna till för att kunna påstå om någon snackar skit.
Kan svara :)

Topphöjd - Förra ägaren bestämde höjd själv men sen när grannen har haft åsikter har de känt skitsamma och gjort som de velat. Dock var häcken lika hög när vi flyttade in som nu ungefär. Möjligt att den är ett par cm högre.

Den klipptes en gång per år precis som vi gör.

Vi har fått det tydligt förklarat för oss hur dom tycker den ska klippas. Det var lite av en så här ska det göras-förklaring. Därför trodde vi att den var delad, men det visade sig vara fel. Vilket vi fick reda på andra året när de inte klippte ”sin” sida (dom gjorde det första). Då blev jag i princip idiotförklarad för att jag inte visste att gränsen är vid deras staket och att häcken är vår. ”Det förstår väl vem som helst” osv. Vet inte exakt var den går.. har inte lagt mer energi på det eftersom det ändå varit tyst i 2 år efter att jag sa ifrån.. tills nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Tala om för din fru att hon har helt fel. uttrycket "det är inte ens fel när två träter" är ett av de löjligaste jag vet. Självklart är det ofta bara den ena som har fel.
Motsvarande ordspråk är:
”Ingen har frid längre än grannen vill.” Bokstavligt, i detta fall!
 
S Sprängkilen skrev:
Nä, det är klart han inte har det generellt. Men vi talar om en gränshäck som direkt påverkar grannen. Då har grannen också rättigheter. Om du är så säker så kan du väl garantera TS att hon kommer att vinna en rättegång. Det är här jag tycker det blir så tråkigt. För har du fel så är det ju inte du som får betala.
Det är ju inte en gränshäck. Staketet står ju enligt grannen på tomtgränsen. Grannen har ingen rätt att kliva över staketet ens, än mindre göra något med busken, förutom de kvistar som eventuellt sticker ut över/genom staketet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.