Har svårt o hålla mig borta. Lite störigt med alla som kommenterar hur ful häcken är. Ja jag håller med. Bilderna är EFTER grannen klippt ner stora delar av den. Så här ser den ut där ingen annan rört den. Visst, den är stor men så jävla illa är det inte. Hursom bör man väl kunna skilja på mitt o ditt ändå.
 
  • En stor, tätförgrenad häck intill en trottoar, oklippt och grönskande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas_kalmar och 19 till
  • Laddar…
Dunkar in en jordabalksparagraf

I 3:2 JB ser vi att om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och detta medför olägenhet för fastighetens ägare, får denne enligt första stycket första meningen utan vidare ta bort roten eller grenen. Grannen har enligt denna bestämmelse en vidsträckt rätt att handla utan att ens på förhand sätta sig i förbindelse med den som äger trädet. God grannsämja tillgodoses dock bäst om åtgärder av förevarande slag genomförs efter samråd mellan berörda parter.
 
Staffans2000
S Sir Duke skrev:
Finns mycket mer, dålig musik ur stora högtalare, motorgräsklippare exakt vid kvällsmaten, köra valfri maskin/kap/slip/såg till 22 på kvällarna, ge goda råd om hur andra borde sköta/utveckla/bygga om sitt hus och tomt... Att barn leker är väl en struntsak, det är de vuxna som skapar problem.
Jag kompletterar med: -trädgårdsfacister, som talar om hur andra skall sköta sina trädgårdar, samt definitionen av vad en"välskött" trädgård är, och inte är. Gärna med kommentarer som: -"den ser för djävlig ut", eller liknande. Dessa pellejönsar är lika störande som ett helt daghem.

Till TS.
Eftersom sammhället fullständigt struntar i din häck. Och det med rätta, eftersom de själva har häcken full. Måste du lösa det själv med bestämdhet.

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Dunkar in en jordabalksparagraf

I 3:2 JB ser vi att om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och detta medför olägenhet för fastighetens ägare, får denne enligt första stycket första meningen utan vidare ta bort roten eller grenen. Grannen har enligt denna bestämmelse en vidsträckt rätt att handla utan att ens på förhand sätta sig i förbindelse
Är detta något nytt? Jag hade för mig att man måste ge motparten rätt att först rätta till problemet,?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
A Andreasa2 skrev:
Tycker dock det är lite konstigt att du påpekar att man inte kan veta allt om situationen, andra parten får inte komma till tals. Självklart är det så. Samtidigt så verkar du anta massa saker om mig och dra upp din situation med din granne.
Vi gör alla antaganden när det gäller såna här frågeställningar. Du måste ju självklart förstå att när du presenterar saken ur ditt perspektiv så gör dom flesta sina antaganden utefter dessa fakta.

Och självfallet vet jag och övriga forumsmedlemmar inte allt om situationen, utan kan enbart få en åsikt av det du presenterar, vilket jag är lite försiktig med.

Dialog är annars A och O när det gäller grannsämjan. Precis som jag skrivit innan så uppfattar vi saker helt olika, något som är en skitsak för en är världens grej för en annan. Om jag tillåts referera till våran gata så hade vi en som lät grenar växa ut så trottoaren knappt kunde användas. Bekom inte mig så mycket, gick ut i vägen när jag promenerade förbi samtidigt som jag muttrade till frugan. En annan på gatan är inte lika förbiseende, ringde på dörren och sträckte upp husägaren som bad om ursäkt och hänvisade till att han aldrig är på den sidan och inte haft en tanke på grenarna som hängde ut över trottoaren. Han åkte och köpte elverktyg och hyrde släpkärra dagen därpå och körde världens race i trädgården. Sedan fick han beröm av "uppsträckaren" och nu är det bara glada miner dem emellan.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
S
yonna yonna skrev:
Är detta något nytt? Jag hade för mig att man måste ge motparten rätt att först rätta till problemet,?
Visst är det så. Det finns fullt med tyckare i denna tråd.
 
Jag tycker det är en mycket vacker naturligt formad häck du visar där. Att en häck varierar under årens lopp och ibland får något hål eller blir lite yvig är ju inget konstigt och ni bestämmer skötsel själva. Men finns det motsättningar är det viktigt att försöka komma överens och initiativet till det behöver komma från någon tex dig. Jag tycker rätt väg är att lyssna med grannen vad han har för synpunkter på din häck. Vill han inte ha någon häck alls? Är det utseendet som är problem? Är den för hög? Så långt är det dina rättigheter välja. Har grannen synpunkter så får du förklara att så vitt du vet är det din rättighet att bestämma eftersom växterna finns helt och hållet inne på din tomt och att du är mån om den rättigheten. Tyvärr betyder det, får du förklara, att du inte kan gå med på att någon annan utan din tillåtelse klipper grenar inne på din sida. Du säger att du noterar att det har hänt, att du inte gillar det alls och att det inte får hända igen. Samtidigt kollar du och stämmer av om det finns något han har rätt att klandra, till exempel grenar eller rötter in på hans sida. Dessa får du se till åtgärda.
Tipset är vidare att göra anteckningar av mötet och lämna över dem. Datum, vilka som var med, noteringar enligt ovan.
Nu har du en bra startpunkt att vid behov senare kunna vidta rättsliga åtgärder med stor chans att både ha rätt och få rätt.
Växter brukar ju kunna reparera sig så det är väl sannolikt att det går forma om den så att hålen växer igen även om det tar tid?
Hos mig hade vi och grannen lite buskar som gick över gränsen från båda håll. Tillsammans bildade de ett lite vildvuxet virrvarr av grön gräns. Jag var nöjd men grannen ville ha ett litet staket som markering var gränsen går. Han ville sätta det på sin sida och bekosta det själv vilket jag naturligtvis inte hade något mot. Den anlitade hantverkaren skickade dit en yngling med motorsåg som kapade upp en jätteful bred gata i gränsen. Det såg för djävligt ut tyckte både vi och grannen. Ynglingen hade ju bara tänkt på att han behövde 2 m svängrum för sitt arbete. Vi kunde bara konstatera att gjort är gjort. Några år senare hade buskarna brett ut sig igen och inget spår var kvar av ingreppet.

lycka till!
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Staffans2000
thomarv thomarv skrev:
Tipset är vidare att göra anteckningar av mötet och lämna över dem. Datum, vilka som var med, noteringar enligt ovan.
Nu har du en bra startpunkt att vid behov senare kunna vidta rättsliga åtgärder med stor chans att både ha rätt och få rätt.
Grannen har redan sagt att han fullständigt struntar i att det är olagligt. Han gör det ändå, eftersom det är riskfritt, så ett sådant protokoll kommer endast att resultera i ett skrattanfall av grannen och lång näsa hos TS. Någon hjälp av myndigheterna är inte att räkna med.

Staffan
 
Det är för att TS ska kunna visa att han tagit initiativ och gjort försök att komma överens, att han inte accepterar dylika tilltag.

Därigenom har han torrt på fötterna. Grannen får gärna skratta men upprepas det så är det polisanmälan och rättsliga åtgärder som gäller. Det är då det är så himla skönt att kunna känna att man sannolikt både har rätt och får rätt. Inte sant?
 
Vi har såklart försökt komma överens med dom. Problemet är att vi uppfattar dom som väldigt aggressiva och dominanta redan från dag 1. Om man försöker lägga fram sin åsikt som går emot deras blir det väldigt irriterat och vår åsikt ignoreras. Det främsta klagomålet är att den är för hög. Det påstås att vi bryter mot en lag mot ovårdad tomt pga höjden på häcken också. Något som vi vet är strunt. De har dessutom själva thujor och en stor hög syren säkert 4-5 m höga vid tomtgränser. Men de hittar på egna regler, allt för att få sin vilja igenom.

Har iaf sagt ifrån nu. Skiter i den sidan häcken nu. Ser ju inte fint ut men vi har i alla fall lite insynsskydd kvar. Blir det mer action får vi väl ta det då.. kanske ta ner häcken o sätta upp något annat. Ska försöka göra så de blir nöjda också men tror det blir svårt. Just höjden är de hårda på och utan höjd blir det inte mycket till insynsskydd.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
thomarv thomarv skrev:
Det är då det är så himla skönt att kunna känna att man sannolikt både har rätt och får rätt. Inte sant?
Om ändå livet vore rättvist! Men det är det inte. "inte sant"?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om ändå livet vore rättvist! Men det är det inte. "inte sant"?

Staffan
Nej det har du rätt i. Kommer det så långt som till rättsliga åtgärder så blir det jobbigt är min erfarenhet även då man ”har rätt” från början och mycket senare i domstol ”får rätt”. De flesta har ju trevliga grannar så redan där är det orättvist....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är detta något nytt? Jag hade för mig att man måste ge motparten rätt att först rätta till problemet,?
Nej, du har aldrig behövt ge grannen möjlighet att åtgärda först. Endast i en sådan situation att du kan tro att grannen kan komma lida skada av åtgärden.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom
 
Snacka om monumental tråd. Ingen skulle märka om man skrev häck eller häckla. Så många inlägg :)

MEN givet hur mkt som har skrivits om HÄCKEN så illustrerar det grundproblemet.
Det finns en HÄCK som ligger BÅDE på GRANNENS och ER tomt.
Det möjliggör närmast oändliga varianter på tolkning av om häcken har rätt utseende just nu eller inte.

Det finns få lösningar.
1: Ni bor inte längre kvar.
2: Grannarna bor inte längre kvar
3: Häcken försvinner ur ert liv.

Alternativ 3 är realistiskt att studera närmare:

Ni har vad jag förstår bara bestämmanderätt över er halva av häckens tjocklek.

Lösningen blir att BYGGA ETT PLANK som tidigare föreslagits av andra.
Som ersätter er halva av häcken. Och har en höjd inom regler för byggnationer på egen tomt.
Kolla med kommunen.

Sedan kan grannarna sitta på sin sida av planken och odla sin häck.
Risken är bara att de försöker få den att växa högre än ert plank.
Men det få bli en senare historia att lösa. Det kan rörs sig om att gräva underjordiska tunnelsystem som injicerar växthämmande kemikalier i häckens rotsystem och på så sätt håller deras häck inom rimliga proportioner.
Men i och med att planket kommer upp försvinner nog det mesta av orosmomenten.
 
S
A Andreasa2 skrev:
Vi har såklart försökt komma överens med dom. Problemet är att vi uppfattar dom som väldigt aggressiva och dominanta redan från dag 1. Om man försöker lägga fram sin åsikt som går emot deras blir det väldigt irriterat och vår åsikt ignoreras. Det främsta klagomålet är att den är för hög. Det påstås att vi bryter mot en lag mot ovårdad tomt pga höjden på häcken också. Något som vi vet är strunt. De har dessutom själva thujor och en stor hög syren säkert 4-5 m höga vid tomtgränser. Men de hittar på egna regler, allt för att få sin vilja igenom.

Har iaf sagt ifrån nu. Skiter i den sidan häcken nu. Ser ju inte fint ut men vi har i alla fall lite insynsskydd kvar. Blir det mer action får vi väl ta det då.. kanske ta ner häcken o sätta upp något annat. Ska försöka göra så de blir nöjda också men tror det blir svårt. Just höjden är de hårda på och utan höjd blir det inte mycket till insynsskydd.
Alltså bor man i villa eller radhus ska man se till att ens tomt är välvårdad. Ungefär som att lägga besticken i rätt fack. Hyfs med andra ord. Nu verkar det vara så att grannen inte tycker ni har någon vidare hyfs. Och då är han väl otrevlig i största allmänhet..Betala en trädgårdsmästare 500kr som talar om i fall häcken är ok eller vad som behöver åtgärdas på tomten.
Är häcken och tomten ok? Be trädgårdsmästaren tala om detta för grannen, annars åtgärda enligt expertis. Så hade jag gjort och aldrig mera retat mig på grannen även om han är en idiot. Rättsligt brukar man ta det om det är en större skada vilket inte detta är.
Försök dock aldrig hämnas. Det ger till slut bara egna besvär medan grannen varken bryr sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.