S
M Michael_P skrev:
Tack för klargörande som du gjorde när du skrev ”Är det vid gränszonen får man inte skapa en olägenhet för grannen enligt lagen. Det är alltså inte lagligt att plantera en tujahäck 10 cm in på egen tomt utan uppgörelse med grannen.” Om du kan peka var i lagstiftningen detta står så ska jag skriva ett brev till granne och hänvisa till lagtexten. Tack på förhand!
4
Jordabalk (1970:994)
K3.png1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

Här kommer prejudikat in. Jag kommer inte att argumentera i olika rättsfall.
Om grannen på egen hand planterar en tujahäck 10cm in från tomtgränsen.
Protestera först. Händer inget kan du därefter toppklippa häcken.
Du kommer.inte bli dömd för detta är det mest troliga. Det jag svarade på är att grannen som planterar häcken inte är laglig om han inte först frågar grannen.
Har du inte skrivit ditt brev inom rimlig tid är utgången mera oklar. Då har du indirekt godkänt grannens plantering.
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
F freddan83 skrev:
Dom ska väl skita i vart han ställer den?
Gå över o klipp ner nån skit på deras tomt och lämna växten utanför deras dörr
Hoppställningar är ett djävla fördärv för att störa grannarna med.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
H Highbeam skrev:
En bekant betalade ett känt mc gäng för att åka förbi sin bråkande granne för att pratat vett med han. Det blev lugnt sedan :)
Korkat.
 
J JamesBond skrev:
Hoppställningar är ett djävla fördärv för att störa grannarna med.
Ja. Glada barn finns enkom för att störa andra.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 6 till
  • Laddar…
Gillar verkligen det här att folk missar lite detaljer när de svarar här.
-Studsmattor väsnas! /TS barn är 2 år...
-Polisanmäl! /Har redan hänt...
-Häcken är ful! /Det är bilder på efter att grannen varit i farten...
/Gaaaah
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
sunqan och 11 till
  • Laddar…
J JamesBond skrev:
Hoppställningar är ett djävla fördärv för att störa grannarna med.
Finns mycket mer, dålig musik ur stora högtalare, motorgräsklippare exakt vid kvällsmaten, köra valfri maskin/kap/slip/såg till 22 på kvällarna, ge goda råd om hur andra borde sköta/utveckla/bygga om sitt hus och tomt... Att barn leker är väl en struntsak, det är de vuxna som skapar problem.
 
  • Gilla
Patrik.B
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Släng över klippet till deras tomt, börja även klippa ner allt onödigt och släng det framför deras ytterdörr,

Dom har ju tur att ni är så mesiga, psykopater har bra känsla för viöka dom kan jävlas med,
tyvärr tror jag du har rätt..
 
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
Har själv varit i en liknande situation. Vår nya granne grävde upp del av vår 30 år gamla häck (stod inne på vår tomt} och planterade en helt annan. Det var 21/5 förra året. Jag anmälde och sa att jag ville driva frågan genom polisen. I augusti i år var det rättegång. Grannen ansåg - trots att kommunen hade varit och mätt upp och talat om för honom att häcken står på vår sida och att han inte får röra den - att han hade rätt att gräva upp häcken. Han tyckte att eftersom vi har en stor tomt och han en liten, så hade han rätt att plantera mitt i tomtgränsen (d.v.s. häcken stod därmed inne på vår tomt också). 1/9 i år fick han sin dom: villkorlig med 30x50 kr. i dagsböter. Han ska också betala 10000 med ytterligare ränta till oss, samt ska han betala 800 kr till brottsofferfonden.
Det finns alltså rättvisa trots allt även om det ibland kan ta lite tid.
Stå på dig och lycka till
 
  • Gilla
  • Älska
Andreas_kalmar och 19 till
  • Laddar…
Marie' Marie' skrev:
Har själv varit i en liknande situation. Vår nya granne grävde upp del av vår 30 år gamla häck (stod inne på vår tomt} och planterade en helt annan. Det var 21/5 förra året. Jag anmälde och sa att jag ville driva frågan genom polisen. I augusti i år var det rättegång. Grannen ansåg - trots att kommunen hade varit och mätt upp och talat om för honom att häcken står på vår sida och att han inte får röra den - att han hade rätt att gräva upp häcken. Han tyckte att eftersom vi har en stor tomt och han en liten, så hade han rätt att plantera mitt i tomtgränsen (d.v.s. häcken stod därmed inne på vår tomt också). 1/9 i år fick han sin dom: villkorlig med 30x50 kr. i dagsböter. Han ska också betala 10000 med ytterligare ränta till oss, samt ska han betala 800 kr till brottsofferfonden.
Det finns alltså rättvisa trots allt även om det ibland kan ta lite tid.
Stå på dig och lycka till
Vad duktigt att ni orkade fullfölja och grattis till segern, hoppas det bara blir bättre från och med nu, och då menar jag inte grannsämja utan frihet från ny skadegörelse.

Reflekterar också över "straffet" - dagsböter på 50 kronor, låter som att någon jobbar för lite och är hemma för mycket och har tid att reta sig på grannarna...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Marie' Marie' skrev:
Har själv varit i en liknande situation. Vår nya granne grävde upp del av vår 30 år gamla häck (stod inne på vår tomt} och planterade en helt annan. Det var 21/5 förra året. Jag anmälde och sa att jag ville driva frågan genom polisen. I augusti i år var det rättegång. Grannen ansåg - trots att kommunen hade varit och mätt upp och talat om för honom att häcken står på vår sida och att han inte får röra den - att han hade rätt att gräva upp häcken. Han tyckte att eftersom vi har en stor tomt och han en liten, så hade han rätt att plantera mitt i tomtgränsen (d.v.s. häcken stod därmed inne på vår tomt också). 1/9 i år fick han sin dom: villkorlig med 30x50 kr. i dagsböter. Han ska också betala 10000 med ytterligare ränta till oss, samt ska han betala 800 kr till brottsofferfonden.
Det finns alltså rättvisa trots allt även om det ibland kan ta lite tid.
Stå på dig och lycka till

Intressant att det gick så långt för en uppgrävd häck. Ni fick alltså polisen till att göra en utredning och sedan en åklagare att driva ärendet till tingsrätten med resultatet en fällande dom, på drygt ett år!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S
E etompau skrev:
Intressant att det gick så långt för en uppgrävd häck. Ni fick alltså polisen till att göra en utredning och sedan en åklagare att driva ärendet till tingsrätten med resultatet en fällande dom, på drygt ett år!
Och vad är det för konstigt med detta?
 
S Sprängkilen skrev:
Och vad är det för konstigt med detta?
Sett till arbetsbelastning för polis och åklagare tycker jag det var snabbt marscherat till en fällande dom för en uppgrävd häck.
Vad tycker du själv?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S
E etompau skrev:
Sett till arbetsbelastning för polis och åklagare tycker jag det var snabbt marscherat till en fällande dom för en uppgrävd häck.
Vad tycker du själv?
Jag tycker inte. Du åker dit för skadegörelse om det är känt att du skulle vara gärningsman. Även om polisen har mycket att göra.
 
Marie' Marie' skrev:
Har själv varit i en liknande situation. Vår nya granne grävde upp del av vår 30 år gamla häck (stod inne på vår tomt} och planterade en helt annan. Det var 21/5 förra året. Jag anmälde och sa att jag ville driva frågan genom polisen. I augusti i år var det rättegång. Grannen ansåg - trots att kommunen hade varit och mätt upp och talat om för honom att häcken står på vår sida och att han inte får röra den - att han hade rätt att gräva upp häcken. Han tyckte att eftersom vi har en stor tomt och han en liten, så hade han rätt att plantera mitt i tomtgränsen (d.v.s. häcken stod därmed inne på vår tomt också). 1/9 i år fick han sin dom: villkorlig med 30x50 kr. i dagsböter. Han ska också betala 10000 med ytterligare ränta till oss, samt ska han betala 800 kr till brottsofferfonden.
Det finns alltså rättvisa trots allt även om det ibland kan ta lite tid.
Stå på dig och lycka till
Har du någon referens till domen?
 
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
Jag skulle anlita en firma för att snygga till häcken nu i höst och i vår. Svårt för grannarna att opponera sig mot hur den sköts om det är gjort av proffs. Om problemet ändå fortsätter skulle jag anmäla. Fota häcken före o efter proffsen gjort sitt så kan du bevisa grannarnas åverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.