L l3ff3 skrev:
Är ju knappast ett stort bostadshus de ska bygga, 100kvm är ju ett väldigt litet hus. Ser väldigt välritat ut dessutom. Den bifogade planbestämmelsen ser ut att vara från 1945, har kommunen ingen nyare menar du?
Här finns en lösning.
Plan- och bygglag (2010:900) 4 kap. 32 §
Ta bort, justera eller lägga till planbestämmelser
Kommunen kan ändra planer genom att ta bort, justera eller lägga till planbestämmelser. Det går också att ändra en plan genom att upphäva en geografisk del av den.

Ibland kan det vara lämpligt att använda ändring för att ta bort eller justera planbestämmelser som inte längre anses nödvändiga eller relevanta. Det kan till exempel handla om ett område där kommunen upprepade gånger medgett avvikelser mot en viss planbestämmelse vid bygglovhandläggning. Kommunen kan då ändra planen genom att ta bort eller justera den aktuella planbestämmelsen så att planen bättre svarar mot behov och vad kommunen anser är lämpligt i området. Lovhanteringen framöver blir då enklare. Däremot bör ändring inte användas för att legalisera avvikelser för byggnadsåtgärder på enstaka fastigheter.

Kommunen kan använda sig av ändring när det finns en plan där syftet fortfarande är aktuellt, men där justeringar av planen behövs för att den ska bli mer användbar och funktionell. Äldre planer kan till exempel kompletteras genom att öka eller minska byggrätten eller lovplikten i befintlig bebyggelse. Ändring kan även behövas för att föra in bestämmelser om skydd av kulturmiljöer eller bestämmelser för klimatanpassning, som till exempel att införa källarförbud på grund av översvämningsrisk. (jfr prop. 1990/91:146 sid. 48)

Ändra huvudmannaskap
Kommunen kan också använda ändring för att byta huvudmannaskap för allmänna platser. Ofta kan det vara aktuellt i områden som planlades som fritidshusområden med enskilt huvudmannaskap men där det nu ställs andra krav på väghållning med mera på grund av alltfler permanentboende. I de fallen kan det då vara aktuellt att ändra från enskilt till kommunalt huvudmannaskap för de allmänna platserna. Numera finns även möjlighet att ha delat huvudmannaskap för olika allmänna platserna inom en och samma plan. (jfr prop. 1990/91:146 sid. 48)
 
T Tilt skrev:
Gäller det detta område? Utan att ha sett detaljplanen, men läst TS länkar så kan jag konstatera att området ska användas för ”bostädsändamål”.
S seniorkonsult skrev:
Det skall iså fall vara inskrivet i planbestämmelserna.
Har du läst TS första inlägg? Det är i planbestämmelserna som TS lagt ut som det står att området ska användas till ”bostadsändamål”.
 
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och XXX köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Hum ditt garage har liten påverkan mer 4.5 meter tomtgräns avståndet. Brandsyn påverkar bara materialet i väggen typ.

Om inget annat finns på tomten är det helt okej att öka nästan 60Kvm på alla tomter om huvud hus finns.
Att få allt till huvud huset är svårare men med Detaljplanen så "uppmuntrar" den att man bygger samman allt. (Slå samman med huvudbyggnaden)

Min gissning är så här
kvoten 60, nu 53 = max 7m3 till, använd fridgebod + allefalle hus ytan = 7+15+30 + 10%avikelser= 57.2 kwm...15% =59.8.

Jag tycker det ser möjligt ut. Kan ha fel förstås.
Jag skulle vara glad att dom använder alla m3 kring huvudhuset, dom kan lika gärna använda 45m3 och bygga en lång lada som blockerar sikten i en riktning. 4.5 meter från tomt gränsen förstås!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som röjer TS identitet, vilket inte är OK att göra.

Ur våra diskiussionsregler:

§ 4.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

/Moderator
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
nissenhj och 14 till
  • Laddar…
Malainor Malainor skrev:
Hum ditt garage har liten påverkan mer 4.5 meter tomtgräns avståndet. Brandsyn påverkar bara materialet i väggen typ.

Om inget annat finns på tomten är det helt okej att öka nästan 60Kvm på alla tomter om huvud hus finns.
Att få allt till huvud huset är svårare men med Detaljplanen så "uppmuntrar" den att man bygger samman allt. (Slå samman med huvudbyggnaden)

Min gissning är så här
kvoten 60, nu 53 = max 7m3 till, använd fridgebod + allefalle hus ytan = 7+15+30 + 10%avikelser= 57.2 kwm...15% =59.8.

Jag tycker det ser möjligt ut. Kan ha fel förstås.
Jag skulle vara glad att dom använder alla m3 kring huvudhuset, dom kan lika gärna använda 45m3 och bygga en lång lada som blockerar sikten i en riktning. 4.5 meter från tomt gränsen förstås!
Fast du kan inte bygga ihop attefallshus, friggebod och huvudbyggnad, även om planen skulle tillåta sammanbyggnad av diverse byggnader. De har egna paragrafer i PBL som styr hur de får byggas, som man inte kan gå emot för att en detaljplan tillåter det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Har du läst TS första inlägg? Det är i planbestämmelserna som TS lagt ut som det står att området ska användas till ”bostadsändamål”.
Jo, såg det senare. Därför har jag bifogat text om ändring/borttagande av bestämmelser som är mer eller mindre inaktuella. Se annat inlägg.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
G
M maria01 skrev:
radera hela tråden istället ts bryr sig inte tror jag hade hoppats på flera på hans sida
Jag har bett dem radera tråden då jag tycker att det känns jätteobehagligt att ha fått min adress upplagd och blivit kallad allt möjligt för att jag hade en fråga. Helt absurt vad folk kan hata en å någon annans vägnar utan att känna någon av oss.

Men hur mycket jag än bett vill de inte radera tråden.

Jag kommer inte följa tråden mer.
 
Redigerat:
G Goboobog skrev:
Jag har bett dem radera tråden då jag tycker att det känns jätteobehagligt att ha fått min adress upplagd och blivit kallad allt möjligt för att jag hade en fråga. Helt absurt vad folk kan hata en å någon annans vägnar utan att känna någon av oss.

Men hur mycket jag än bett vill de inte radera tråden
Ja, vissa människor uppför sig otrevligt och kan inte hålla god ton!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Jag har bett dem radera tråden då jag tycker att det känns jätteobehagligt att ha fått min adress upplagd och blivit kallad allt möjligt för att jag hade en fråga. Helt absurt vad folk kan hata en å någon annans vägnar utan att känna någon av oss.

Men hur mycket jag än bett vill de inte radera tråden
Det blir bättre och trevligare om du svarar på trådens frågor vid tillfälle, det blir lätt onödiga gissningar annars. Det är jättesvårt att förstå när inte all information framkommer.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Men då kan man ju lika gärna skita i att ha detaljplaner alls, de ska ju vara en guide i hur området kommer att bebyggas för att man som potentiell husköpare ska kunna veta vad man kommer få som grannfastighet i en nära framtid. Om de skulle få bygga stort hus skulle deras fastighets pris reflekterat detta och varit dyrare och vår fastighet kostat mindre.

Jag tar gärna emot svar som har med frågan att göra. Du har ju uppenbarligen inte kollat på detaljplanen eller deras ritning.
Varför pratar du inte med kommunen då? Påpeka vad detaljplanen säger och ifrågasätt deras ritningar.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vad "särskilda skäl" betyder kan säkert förstås mer generellt utifrån att läsa dylika domar.
Ja, det behöver man förstås göra om man vill fördjupa sig i detta. Men om man skulle fortsätta på temat "spekulationer", det är mycket av den varan i den här tråden, så skulle man eventuellt kunna tänka sig att ett "särskilt skäl" kunde vara "bygglov för permanentbostad".
Jag äger själv en fastighet som omfattas av områdesbestämmelser från 1992, iofs bara 30 år gamla men absolut inte moderna. Det viktigaste i dessa bestämmelser är en begränsning av BYA till 45 m2. Inför antagandet gick kommunen igenom samtliga bygglov för de ca 500 fastigheter som som omfattas av bestämmelserna. Detta för att man bestämt att det var ett särskilt skäl att undantas från bestämmelserna om bygglovet getts för permanentbostad. Detta står dock tydligt i plankartan. Men ändå, helt otänkbart är det inte - tänker jag.
 
A
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och en 22-årig kille köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Läste i Vi Villaägare att någon hade sökt bygglov på någon annans hus. Det var för att sökaren hade köpt ett hus till området och innan tillträdet skulle han kolla hur man kunde bygga om. Därför sökte han bygglov på någon annans hus. Helt lagligt och ok!
Tänkte som ett tips att du kan ju kontra! Om du har det modet och glimten i ögat.
 
Förstår som vanligt inte problematiken, vill man ha bestämma vad som byggs eller inte byggs i närheten så är det val fritt att köpa ett så stort områden man vill förfoga över? Vill eller kan man inte det så är det bara att acceptera att grannen har sina önskemål och agerar i egenintresse.
Det går alldeles utmärkt att köpa 50Ha mark som inte lämpar sig för jord eller skogsbruk för rätt små pengar i Sverige och bygga sitt boende mitt på där och sannolikt kommer ingen att bygga något annat ens i närheten av tomtgräns inom överskådlig framtid.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Som en av dem som argumenterat mot TS tycker jag att det är bra att sådana här trådar får vara kvar (så länge som anonymitetsfrågan sköts).

Det finns absolut två sidor av myntet och även den som vill hindra byggen har rättigheter värda att diskutera. Några har också dragit en lans för TS och rätten att förvänta sig att detaljplanen följs, så helt ensidigt har det inte varit, även om den bitvis hårda tonen nog främst varit riktad mot TS.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som en av dem som argumenterat mot TS tycker jag att det är bra att sådana här trådar får vara kvar (så länge som anonymitetsfrågan sköts).

Det finns absolut två sidor av myntet och även den som vill hindra byggen har rättigheter värda att diskutera. Några har också dragit en lans för TS och rätten att förvänta sig att detaljplanen följs, så helt ensidigt har det inte varit, även om den bitvis hårda tonen nog främst varit riktad mot TS.

Ja jag har inget emot tråden, förstår bara inte frågeställningen/inställningen överlag om varför man skall ha åsikter om vad grannen gör på sin tomt sålänge det inte är direkt skadligt eller brottsligt. Och dit kan väl inte räknas att göra en ansökan?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.