Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog så enkelt att du har en annorlunda syn på vem det är som kan förhindra en olycka och bär ett moraliskt ansvar än många andra skribenter. Ansvaret ligger både moraliskt och juridiskt på den som vid stunden har uppsikten av det lilla oberäkneliga barnet. Det går inte att trolla bort med att det kom en bil, ett tåg eller fanns t ex en damm i området. Istället ökar dessa omständigheter det moraliska och juridiska ansvaret för den med uppsikten över barnet att hindra olyckan.
Rätt till 100%!

Men nu försöker slappa föräldrar att lägga ALLT detta på andra/samhället då de är för upptagna att ta en latte med sina väninnor, yoga, eller att förverkliga sig själva.... Som sagt, det är alltid någon annans fel att deras ungar på något sätt förolyckas....
 
S Shas91 skrev:
Ja du... Kom igen när du fått egna barn. och om det skulle vara så att du mot förmodan har det så känns det inte som du skulle vara en speciellt lämplig förälder

Jag valde tidigt att inte skaffa ungar då jag insåg att jag INTE hade den tid som ungar upptar och jag är av den uppfattningen att det INTE är andras uppgift att uppfostra min avkomma.....

Tänk om ALLA kunde vara så pass ärliga med sig själva och inse om de har tid eller inte med att uppfostra sin avkomma.. Men med den sanslösa egoismen som finns blad de som vill yngla av sig lär väl detta knappast hända
 
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt var menar du att det skulle stå att "poolägare/familjen ansågs ha tillräcklig koll"? Jag ser bara att de anses ha haft "tillräckligt skydd kring poolen" och inte bedöms "straffbart oaktsamma", och det är inte riktigt samma sak.

Sen ska man alltid ta tidningsartiklar med en nypa salt...
https://www.expressen.se/nyheter/4-aring-rymde-fran-forskolan-drunknade/ Tyvärr kan jag inte hjälpa med det.

Jag gjorde den kopplingen grundat på den här meningen: "Några i familjen har varit hemma och haft viss uppsikt över den"
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har du egna barn, du verkar veta en hel del om barnuppfostran?
Noop, jag valde bort detta tidigt då jag insåg att jag helt enkelt inte har den tid som det tar att uppfostra avkomma. Skaffar man avkomma då skall man ta mig fan ta hand om den och inte ha den som någon sorts helghobby som ALLT för många föräldrar har idag.. Skrämmande!

Sedan är det nog det mest egoistiska en individ kan göra, att yngla av sig när det inte behövs då jorden redan är överbefolkad och det ser ut som det gör i världen..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag gjorde den kopplingen grundat på den här meningen: "Några i familjen har varit hemma och haft viss uppsikt över den"
Och jag tolkar det som att de inte varit "straffbart oaktsamma". :)

Alltså inte att de agerat tillräckligt bra utan att de inte agerat så illa att de kan straffas.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast det om något är väl ett ansvar man har som förälder?

/Krille

Noop, tydligen inte längre.

Det är alltid numer någon annans fel att föräldrars ungar förolyckas...
 
X Xanthopteryx skrev:
På somrarna vistas vi i Bohuslän. Tomten är mindre än 50 meter från havet. Skagerrak. Staket finns, delvis. Men inte överallt. Det finns även en väg, som lämpligt också går nedåt havet - ingen staket dit. Ingen grind. Och klippor, med rösen, lösa stenar.

Har jag i min barndom drunknat? Eller slagit ihjäl mig?
Nej.
Min syster?
Nej.
Mina kusiner som också är där?
Nej.
Mitt eget barn?
Nej.

Lockar vattnet?
Ja, självklart, för alla!

Hur blev det såhär då?
Uppmärksamma föräldrar (inga telefoner förr i tiden och jag lägger undan den när man skall hålla koll). Flytväst. Badvett. Simträning. "Går bra att leka hit men inte längre". Vara tillsamamns vid vatten. Med mera.
Jag vet att barn är snabba - vissa (mitt eget hör dit) är skitsnabba.
DÄrför skall man hålla koll. Stäng av telefon och dator om du inte klarar av att låta bli det.

Och så kan man göra som mina föräldrar gjorde mot mig som liten när vi var på sjön: Knöt ett rep i min flytväst som de höll i så ramlade jag inte i när jag hängde och klängde utanför religen (jag var också rätt så, ostilla...).

Nej, jag säger inte att man skall ha en oskyddad damm inne på en förskolas gård.
Fast, ja, egentligen vore det bra, om det inte vore för att det där med uppsikt är fullständigt främmande på de flesta förskolor.
93 ungar och 5 vuxna (där de vuxna desutom påfallande ofta, åtminstone här i krokarna, mest står och gaggar med varandra....)
Du har helt rätt...

Förr i tiden så lade de flesta föräldrar ner tid på uppfostran och engagerade sig i sin avkommas uppväxt.. Detta är numer mycket ovanligt då de kräver att samhället skall göra det åt dom.
 
D DuckDuck skrev:
Jag valde tidigt att inte skaffa ungar då jag insåg att jag INTE hade den tid som ungar upptar och jag är av den uppfattningen att det INTE är andras uppgift att uppfostra min avkomma.....

Tänk om ALLA kunde vara så pass ärliga med sig själva och inse om de har tid eller inte med att uppfostra sin avkomma.. Men med den sanslösa egoismen som finns blad de som vill yngla av sig lär väl detta knappast hända
Problemet som du inte av naturliga skäl kan förstå är att det ligger i ett barns natur att bli självständiga. Det går inte att ha konstant uppsikt över sina barn. Det här ärendet rör inte dig då kanske du ska fokusera på något annat

Har du sett en 3åring gå runt en vattenpöl ?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S Shas91 skrev:
Problemet som du inte av naturliga skäl kan förstå är att det ligger i ett barns natur att bli självständiga. Det går inte att ha konstant uppsikt över sina barn. Det här ärendet rör inte dig då kanske du ska fokusera på något annat

Har du sett en 3åring gå runt en vattenpöl ?
Märkligt då att som även andra skrivit att de som växte upp på 60 och 70 talet överlevde...

Visst är detta märkligt...
 
D DuckDuck skrev:
Märkligt då att som även andra skrivit att de som växte upp på 60 och 70 talet överlevde...

Visst är detta märkligt...
Som om det inte dog barn på den tiden !

Du kanske tycker att vi ska ha samma bilstandard som på 70talet eller samma varför kör vi inte med samma maskinpark som vi gjorde förr i tiden. Hjälm är ju helt onödigt. Säkerhetsbälte är ju för fegisar...

Att tänka efter före och ta lärdom är ju en egenskap som tagit människan dit de är idag

Kan man inte få en vuxen människa att förstå denna problematik så är det kanske inte helt enkelt att få en 3åring att förstå heller..

Jag håller dock med dig i en sak.. Du ska inte ha några barn

Ha en bra dag
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Det här tråden är ett bra exempel på vilken riktning BH har tagit de senaste åren tycker jag. TS ställer en bra fråga för att hen är lite orolig, och får ”sköt dig själv din löjliga stadsbo” i ansiktet. Sedan en lång arg diskussion om vem som curlar sina barn mest. Är det bara jag som tycker att de ogästvänliga inslagen växer på forumet? Framför allt verkar de vakna vid diskussioner om allmänhetens rätt kontra det privata. Är detta en följd av de vindar som blåser i allmänhet?
 
  • Gilla
mojjen och 5 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det här tråden är ett bra exempel på vilken riktning BH har tagit de senaste åren tycker jag. TS ställer en bra fråga för att hen är lite orolig, och får ”sköt dig själv din löjliga stadsbo” i ansiktet. Sedan en lång arg diskussion om vem som curlar sina barn mest. Är det bara jag som tycker att de ogästvänliga inslagen växer på forumet? Framför allt verkar de vakna vid diskussioner om allmänhetens rätt kontra det privata. Är detta en följd av de vindar som blåser i allmänhet?
Nja, tror det är mer att det fylls på med fler och fler medlemmar/tyckare av olika smak, ideer och bakgrund...
 
D DuckDuck skrev:
Märkligt att det funkade bra på 70 talet med den tidens föräldrar men inte med dagen föräldrar. Skrämmande utveckling som sagt...
Gjorde det verkligen det? Eller är det bara så att de som det inte gick bra för inte lever och kan berätta om hur de dog?

317231080_6121022051264252_7944255976688175940_n.jpg
 
  • Gilla
jac och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, tror det är mer att det fylls på med fler och fler medlemmar/tyckare av olika smak, ideer och bakgrund...
Jag tror också det, man får ha tolerans för att vårt samhälle har blivit alltmer heterogent över tid och rymmer en mångfald av åsikter. I sådana mångfaldsmiljöer blir det naturligtvis viss friktion när folk med olika värderingar bryter dessa mot varandra. Särskilt om ämnet som här berör frågor som ligger många nära som t ex vilken kontroll man ska ha i varje stund över sina små barn och vilken risknivå som kan tolereras i grannskapet vad gäller dammar för små barn som är på rymmen.

Det är väl bara bra att få höra vilka (starka) åsikter man kan förvänta sig i grannskapet. T ex om TS eller någon annan tänker sig att det är dags att gå till byggnadsnämnden eller polisen med frågan om grannens nya damm.
 
Redigerat:
När jag växte upp i en stockholmsk villaförort lekte vi ute mest, cyklade och gjorde illa oss, var inte rädda för något och passade varandra. Mina barnbarn i storstad lämnas inte utan tillsyn, får inte cykla efter mörkrets inbrott, lär sig inte prata med okända och bilas till förskola, simning och sportaktiviteter. Jag anser inte att föräldrarna är speciellt överbeskyddande utan tycker att vårt samhälle inte är lika säkert som förr. Samtidigt är barnen inte ute lika mycket som förr och uteaktiviteterna är planerade och inte spontana "som förr i tiden". Kan ändå inte påstå att det var bättre förr:thinking:.


Även jag har upplevt att mitt förskolebarn suttit på trappan när jag kom hem från jobbet - ingen på dagiset hade upptäckt att hon avvikit 3 timmar tidigare...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.