Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Det tror jag inte om man dragit normen där för ålder, konsekvenstänk osv. Mina barngrindar från Ikea var typ 70cm höga och dessa klarade inte mina ungar klättra över fram tills dom var 5-6 år iaf. Efter det så fattade dom att dom inte fick. 90cm klarar nog inte en normalt osimkunnigt barn. Det är typ bara 20cm lägre än en sexåring, det häver man sig inte över.
Och av samma skäl anses flacka stränder vid dammen räcka som säkerhetsåtgärd. Det skyddar förvisso inte riktigt små barn med den driftiga treåringen som för egen maskin tar sig till dammen klarar sig typiskt sett. De minsta är mer övervakade och uppvisar mindre självständighet.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, tror det är mer att det fylls på med fler och fler medlemmar/tyckare av olika smak, ideer och bakgrund...
Det var en trevlig inställning tycker jag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Shas91 skrev:
Jag förstår ditt inlägg men jag tänker faktiskt lite annorlunda. Vi är alla olika och det är en rätt vi har. Diskussionen på detta forum är viktig och i detta fall så tycker jag att det bevisat att det finns fog för att säkra vattendrag.
Fast jag menade väl inte att BH var mer likformig förut, och diversifierat nu? Snarare mer ogästvänligt och hårdare påhopp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Fast jag menade väl inte att BH var mer likformig förut, och diversifierat nu? Snarare mer ogästvänligt och hårdare påhopp.
En sak som kan skapa syrliga kommentarer är ogenomtänkta inlägg. Om personen hade sökt i forumet innan hade han/hon hittat svaret direkt. Folk blir mer och mer rastlösa och lata, slänger ur sig en fråga utan att riktigt tänka sig för ordentligt. Generationsfråga?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Märkligt att det funkade bra på 70 talet med den tidens föräldrar men inte med dagen föräldrar. Skrämmande utveckling som sagt...
Frågan är kanske om det gick så bra på 70-talet eller om du bara gjort som alla andra och sett runt omkring dig och konstaterat att "ingen dog". Detta sätt att hantera statistik pågår i högsta grad fortfarande kopplat till tex covid.

Här ett utdrag ur en presentation från MSB där man undersökt varför barn drunknar. Dock framgår inte om denna grafik gäller olyckor i allmänhet eller drunkningar specifikt. Oavsett vilket, det ger en indikation på att det inte var bättre förr vilket stämmer rätt bra med magkänslan. Det gjordes mycket korkat på 70 talet, tex att åka bil utan bilbälte.

Linjediagram, antal omkomna per 100 000 inbyggare, minskar kraftigt från 1890 till 2013.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan är kanske om det gick så bra på 70-talet eller om du bara gjort som alla andra och sett runt omkring dig och konstaterat att "ingen dog". Detta sätt att hantera statistik pågår i högsta grad fortfarande kopplat till tex covid.

Här ett utdrag ur en presentation från MSB där man undersökt varför barn drunknar. Dock framgår inte om denna grafik gäller olyckor i allmänhet eller drunkningar specifikt. Oavsett vilket, det ger en indikation på att det inte var bättre förr vilket stämmer rätt bra med magkänslan. Det gjordes mycket korkat på 70 talet, tex att åka bil utan bilbälte.

[bild]
Och på vilket sett ser man att barn på 70 talet i detta diagram talet dunkade i pooler för att de INTE hade höga staket/poolsydd installerade?

Detta du nu visade är TOTALT irrelevant! På 70 talet var vi ungar ute i stort sett JÄMT. Enda gången jag och mina kompisar var inne var för att äta,sova och göra skolläxor...

Hur mycket är dagen ungar ute, knappast något och då är det väl ganska svårt att drunkna i någons pool va?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det var fler barn som dog på 70-talet också. Och fortfarande är det ju rätt korkat av dig att tro att döda människor kan berätta om det.

Hur mycket mer barn var ute på 70talet då? Tänk om och tänk rätt!

Jag och mina polare var bara inne för att sova, äta och göra läxor och resterande tid var vi utomhus... Tacka fan för att fler förolyckades när vi var ute konstant........

Dagens ungar häckar mer eller mindre jämt inomhus och då är det ju svårt att drunkna i pooler... Eller hur?
 
Som sagt. Helt faktaresistent.
 
  • Gilla
aunnr1 och 2 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Dagens ungar häckar mer eller mindre jämt inomhus och då är det ju svårt att drunkna i pooler... Eller hur?
Jag tycker att du ska ta ett snack med de avlidna istället för med dina levande kompisar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M
D DuckDuck skrev:
Dagens ungar häckar mer eller mindre jämt inomhus och då är det ju svårt att drunkna i pooler... Eller hur?
Jag vet 3st hus på min gata som har pool inomhus....just saying;)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Hur mycket mer barn var ute på 70talet då? Tänk om och tänk rätt!

Jag och mina polare var bara inne för att sova, äta och göra läxor och resterande tid var vi utomhus... Tacka fan för att fler förolyckades när vi var ute konstant........

Dagens ungar häckar mer eller mindre jämt inomhus och då är det ju svårt att drunkna i pooler... Eller hur?
Tror du ens själv på dina egna påhittade teorier?

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tror du ens själv på dina egna påhittade teorier?
Tror du inte att det stämmer att barn i genomsnitt var ute mer på 70-talet än idag? Jag tror definitivt att det stämmer även om jag inte har några källor som kan styrka min känsla.
 
  • Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att det stämmer att barn i genomsnitt var ute mer på 70-talet än idag? Jag tror definitivt att det stämmer även om jag inte har några källor som kan styrka min känsla.
Framförallt vara ute utan föräldratillsyn. Vilken frihet man hade där på 80-talets början när man tänker efter. Det skulle aldrig accepteras av dagens föräldrar. Undrar om det inte skulle bli orosanmälan av grannskap andra andra moraliserande föräldrar om man ger sitt barn den friheten idag.
 
  • Gilla
DuckDuck och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att det stämmer att barn i genomsnitt var ute mer på 70-talet än idag? Jag tror definitivt att det stämmer även om jag inte har några källor som kan styrka min känsla.
Det tror jag också - men det är ju inte det som är hans teori.

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Med den logiken borde vi inte behöva ha sänkt hastighet i tätbebyggda områden. Det är väl lika bra att ha fri fart överallt, man får väl se sig för när man rör sig i trafiken helt enkelt och hålla koll på barnen.
Inte i närheten av samma sak. Hög hastighet har ett flertal andra faktorer som spelar in. Märkligt exempel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.