Alltså jag hänger inte längre med, handlar det om en damm, diken, vattendrag, sjöar, barnuppfostran, curlade barn.. jisses vad trådarna spårar ut…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Det är lite oklart vilken artikel du syftar på, men visst har jag läst det som stod i det jag klippte in och övriga artiklar på samma sida i Omni appen.

Lite märkligt att man kan ha tillräcklig uppsyn men ändå hinner ett barn drunkna.

Jag tycker mitt inlägg är relevant då dom förkunnades idag, gällande en 4-årings drunkning, pga oaktsamhet.
Frågan är väl lite samma nu som i somras i någon pooldiskussion, vill man komma hemma och hitta grannbarnet dränkt i sin pool eller damm, för att man anser att barnet inte har något där att göra eller att man hade lagen på sin sida?
Kör man även över cyklister som inte stannar och leder cykeln över övergångsställen?
https://www.expressen.se/nyheter/4-aring-rymde-fran-forskolan-drunknade/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Lite märkligt att man kan ha tillräcklig uppsyn men ändå hinner ett barn drunkna.
Jag tolkar detta som att det i första hand ankommer på de som ansvarar för barnen att ha uppsyn, det vill säga personalen i förskolan och den högst ansvarige för förskolans lokaler.

Att äga en pool där ett barn drunknar behöver, utifrån hur åklagaren citeras i Expressen, inte nödvändigtvis vara straffbart oaktsamt.

FredrikR FredrikR skrev:
vill man komma hemma och hitta grannbarnet dränkt i sin pool eller damm
Det är det naturligtvis ingen som vill.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den statistiken missar hur många "extra" som dör i förtid på grund av att utelek ersatts med telefonfipplande...
Fast det om något är väl ett ansvar man har som förälder?

/Krille
 
  • Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
M
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Det där funderade jag på idag. Inget sägs om husägaren som hade poolen? Alltså den har ju ett juridiskt ansvar som fastighetsägare.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
För en ettåring är det 100% förälderns eller motsvarandes ansvar. DÅ FÅR INTE BARNET KOMMA PÅ "VILLOVÄGAR"!
Men de gör det. Du har inga eller?
Om du har, vet du hur snabba och oberäkneliga de är. Jag tycker frågan vems ansvar eller vems fel, är irrelevant. När olyckan slår till, är det fruktansvärt för föräldrarna, men lika fruktansvärt för den som hade dammen, eller körde bilen. Hur oskyldig man än är.
 
M Markarbetaren skrev:
Det där funderade jag på idag. Inget sägs om husägaren som hade poolen? Alltså den har ju ett juridiskt ansvar som fastighetsägare.
Man har ett moraliskt ansvar som människa.
Det juridiska har ingen betydelse för de inblandade, när det händer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkar detta som att det i första hand ankommer på de som ansvarar för barnen att ha uppsyn, det vill säga personalen i förskolan och den högst ansvarige för förskolans lokaler.

Att äga en pool där ett barn drunknar behöver, utifrån hur åklagaren citeras i Expressen, inte nödvändigtvis vara straffbart oaktsamt.

Det är det naturligtvis ingen som vill.
Tänkte på biten att poolägare/familjen ansågs ha tillräcklig koll.
Att pedagogerna har ansvar tycker jag är självklart, på samma sätt som de som dömdes för 5-årige John Walters i Hagfors som smet ut från HVB hemmet han var placerad på.

Och oavsett skuldfrågan/ansvaret är det tragiskt och så onödigt. :heart:
 
TRJBerg
U Utasja skrev:
Men de gör det. Du har inga eller?
Om du har, vet du hur snabba och oberäkneliga de är. Jag tycker frågan vems ansvar eller vems fel, är irrelevant. När olyckan slår till, är det fruktansvärt för föräldrarna, men lika fruktansvärt för den som hade dammen, eller körde bilen. Hur oskyldig man än är.
Du borde inte få ha barn då du inte ens vill ta ansvar för en 1-åring.
 
U Utasja skrev:
Men de gör det. Du har inga eller?
Om du har, vet du hur snabba och oberäkneliga de är. Jag tycker frågan vems ansvar eller vems fel, är irrelevant. När olyckan slår till, är det fruktansvärt för föräldrarna, men lika fruktansvärt för den som hade dammen, eller körde bilen. Hur oskyldig man än är.
Du skriver att frågon om ansvar är irrelevant.Men du har inga problem med att kräva att andra skall ta ansvar för att dina barn inte skall göra illa sig om dom rymmer ifrån dig.
Missförstå mig inte.. naturligtvis vill jag skydda mina o andras barn, men det går inte att skydda dom från allt o definitivt inte genom att tvinga andra eller hela samhället till vilket svammel som helst.
Just när det gäller vatten så har vi tiotusentals mil av strand i detta landet ,jag tror att dom flesta barn blir mer skyddade om mamma o pappa tar sig lite tid att lära sina barn att hantera o umgås med dom potentiella faror som dom kan råka ut för
Anders N
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Jag avslutar diskussionen här. Det verkar som att de flesta undrar över vem som bär det juridiska ansvaret, än att ta ansvar över vad som kan hända, oavsett vem som egentligen bär ansvaret.
Man tar sig för pannan.
 
D DuckDuck skrev:
Detta land har gått käpprätt åt helvete.... Om jag vill anlägga låt säga en damm eller pool på MIN tomt så är det väl helt min ensak.
Och det är personer med den inställningen som hör skutan mott botten.
Så länge men vi brydde oss om varandra var det bra men när alla skiter i allt utom sig själva så kan det bara sluta i katastrof.
 
D DuckDuck skrev:
Detta land har gått käpprätt åt helvete.... Om jag vill anlägga låt säga en damm eller pool på MIN tomt så är det väl helt min ensak.

Finns det folk som INTE har pli/kontroll/bevakning på sina ungar att hålla sig ifrån andras egendom så är det ju självklart deras problem och skall således inte belasta mig då jag har min damm/pool på min tomt!

Detta med skydd/staket hit och dit har totalt ballat ur i detta jävla skitsamhälle då det ALLTID är någon annans fel om föräldrar inte har tid/kunskap att uppfostra sin avkomma till vad som är rätt och fel...
Ja du... Kom igen när du fått egna barn. och om det skulle vara så att du mot förmodan har det så känns det inte som du skulle vara en speciellt lämplig förälder
 
Claes Sörmland
U Utasja skrev:
Jag avslutar diskussionen här. Det verkar som att de flesta undrar över vem som bär det juridiska ansvaret, än att ta ansvar över vad som kan hända, oavsett vem som egentligen bär ansvaret.
Man tar sig för pannan.
Det är nog så enkelt att du har en annorlunda syn på vem det är som kan förhindra en olycka och bär ett moraliskt ansvar än många andra skribenter. Ansvaret ligger både moraliskt och juridiskt på den som vid stunden har uppsikten av det lilla oberäkneliga barnet. Det går inte att trolla bort med att det kom en bil, ett tåg eller fanns t ex en damm i området. Istället ökar dessa omständigheter det moraliska och juridiska ansvaret för den med uppsikten över barnet att hindra olyckan.
 
  • Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tänkte på biten att poolägare/familjen ansågs ha tillräcklig koll.
Exakt var menar du att det skulle stå att "poolägare/familjen ansågs ha tillräcklig koll"? Jag ser bara att de anses ha haft "tillräckligt skydd kring poolen" och inte bedöms "straffbart oaktsamma", och det är inte riktigt samma sak.

Sen ska man alltid ta tidningsartiklar med en nypa salt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.