A Alexn72 skrev:
Varför är detta en. Viktig fråga för dig ts
TS kanske bara vill veta?
Varför ör det viktigt för dig att ifrågasätta TS motiv?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hmm Det finns en anledning till oron. Vatten är som magneter för barn, sluttande kanter eller inte så är det stor risk att barn hamnar i polen.

Jag har ett litet förslag. Prata med grannen och påtala din oro och kom sedan med följande förslag. Lägg en armeringsmatta strax under vattenytan. Denna försvinner väldigt bra och syns knappt.

Det positiva för dammägaren är att han får behålla sina fiskar om han nu har några sådana. Måsarna är annars väldig duktiga på att göra livet surt för damm entusiaster.

Med denna lösning blir barnet bara blöt om fötterna men det kanske vi kan leva med

// Shas
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Ja, visst är det tragiskt när barn, och vuxna, dör i olyckor.
Men olyckor kommer alltid hända.
Vi har en hyfsat vältrafikerad väg väldigt nära.
Det bara är så.
Inga staket finns.
På andra sidan vägen finns en Stor dagvattendamm.
Inga staket finns.
Vi går vid en väg till skolan.
VI åker bil.
Förra bilen totalkvaddades på motorvägen.
Folk går utan reflexer vilket definitivt är farligt (jag har själv varit med och idkat HLR på en blodig lerig påkörd person, utanför en kyrka, alla helgon av alla dagar på året dessutom). Det gick vad jag vet... tja, personen lever men, vilket liv egentligen?
Korsa vägar är bland det farligaste du kan göra, näst efter att leva.
Du har dödlig ström överallt i din bostad, bara ett petande bort.
Barn (även vuxna faktiskt) dör när de äter, av allergi eller sätter i halsen.
Man dör om man inte äter också så det är ju lite kenepigt...

Livet är farligt. Jättefarligt. Du dör av livet!
ELler som man brukar säga:
Livet är en sexuellt överförbar åkomma och dess dödlighet är ett hundra procent.

Man kan, och skall inte, skydda barn och vuxna från allt. Verkligen inte.

Vårat barn, nu åtta år, har spenderat extremt mycket tid i simhallen. Vattenvana. Vattenvana. Vattenvana. Simma, leka, dyka. Dök i vattnet innan ett år fylld. Simmade 25 meter som femåring. Hämtat ringar på botten i 2-metersdjupet i flera år. Simmar under vatten i princip hela barnbassängens längd. Vi badar i barnbassäng (varmare och gosigare) och i stora bassängen (större och djupare).
Hon klättrar och springer på klippor i bohuslän. Alltid saknat lite självinsikt vad gäller sina egna förmågor så tror ofta att hon kanske är bättre än vad hon är, när hon hoppar över skrevor och mellan stenar, men så... lyckas hon ju också varje gång så bara att blunda och hoppas på det bästa.
Klättrar på möbler, hoppar, studsar.
Ramlar ibland. Jävlars vad hon har slagit sig, särskilt i huvudet. Bulor, bulor, bulor. Skrapmärken, avtryck från graniten. Körde pannan i en bänk ute en gång och slog upp största bulan jag någonsin sett (det var som att ena halvan av en golfboll satt där!).

Men det är så livet är. Man slår sig. Man lär sig saker.

Något jag aldrig gjort däremot är: Lämnat ensam och obevakad.
Något jag alltid gjort: Tagit henne till det som anses 'f'arligt' för att lära henne. Här är en hög brygga, högt upp, med ett par meter hav under. Man går ut. Men alltid Går. Under uppsikt. Alltid flytväst om hon skall få gå före. Även då under uppsikt.
Vi går över vägen. Jag har visat hur man skall göra: Gå (inte springa). Hålla i handen. Titta åt vänster, åt höger, åt vänster och sedan höger igen när man kommit halvvägs (Televinken, hej!).
Dammar? Självklart - vi har ju en i närheten som sagt. Där har vi varit ofta. Matat fåglar. Lekt. Plockat vass. Gjort vassbåtar. Lekt med isen. Pratat om hur hansabojen som hänger där fungerar.

Lev livet för fanken!

För övrigt: Man rekommenderar 0,9 meter staket runt en pool.
En undersökning som gjordes visade att hälften av 5-6-åringar klättrade över ett 1,1-1,2 meter högt staket på ett par sekunder(!).

Lita INTE på staket.
Lita INTE på poolskydd.
Lite INTE på nät.
Lita ALDRIG på biltrafikanter.
Lita ALDRIG på att något är säkert.

Men, LÄR om faror. LÄR hur man blir riskmedveten. Ha KOLL i småbarnsår. LÅT barnen få prova sina vingar under uppsikt. LÅT barnen få slå sig. LÅT barnen få ramla i (kom ihåg, uppsikt! "Om du lutar dig sådär långt utr från bryggan kommer du att ramla i." *PLUMS* "Jag sade ju att du skulle ramla i. Nu vet du hur du inte skall göra nästa gång.").
LÅT barnen få leva för fanken!

Och besök dammar och vattendrag nu och lär er mer om livet och miljon i och ikring. Det är VIKTIGT. För framtiden. För bevarandet av naturen. För respekt om naturen.
Håller med sig till punkt och pricka.
Men har man möjlighet att förebygga så varför inte? Men så jobbar jag med riskanalyser nästan varje dag så kanske skadad.

Hade jag haft en damm barn drunknat i hade jag mått jättedåligt och känt mig ansvarig. Hade jag haft staket runt och det hände iaf hade jag nog mått lite mindre dåligt och ändå känt att jag gjort vad jag kunnat.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
X
F frappadish skrev:
Håller med sig till punkt och pricka.
Men har man möjlighet att förebygga så varför inte? Men så jobbar jag med riskanalyser nästan varje dag så kanske skadad.

Hade jag haft en damm barn drunknat i hade jag mått jättedåligt och känt mig ansvarig. Hade jag haft staket runt och det hände iaf hade jag nog mått lite mindre dåligt och ändå känt att jag gjort vad jag kunnat.
Självklart. Och riskminimering 1: Uppsikt.
Såhär års i mörkret: Använd reflex.
Och så vidare...
 
FredrikR FredrikR skrev:
Förmodligen för att ts är orolig att någon ska trilla och inte komma upp.
Ts bosatte sig inte bredvid en sjö utan att har en granne som grävt en egen damm, så jag vet inte om liknelsen är relevant...
Detta land har gått käpprätt åt helvete.... Om jag vill anlägga låt säga en damm eller pool på MIN tomt så är det väl helt min ensak.

Finns det folk som INTE har pli/kontroll/bevakning på sina ungar att hålla sig ifrån andras egendom så är det ju självklart deras problem och skall således inte belasta mig då jag har min damm/pool på min tomt!

Detta med skydd/staket hit och dit har totalt ballat ur i detta jävla skitsamhälle då det ALLTID är någon annans fel om föräldrar inte har tid/kunskap att uppfostra sin avkomma till vad som är rätt och fel...
 
  • Gilla
  • Haha
Ec1 och 2 till
  • Laddar…
Mycket tragiskt med de olyckor man pekat på. Dock är det här som då många gånger bär bh folk börjar vapenskramla inte så självklart grannen etc som skall anpassa sig till föräldrarnas oro. Utan föräldrarna som skall anpassa sin tillsyn till omgivningen. Försökte lite snabbt på mobilen hitta om det utdömts något ansvar i ovan tragiska drunkning. Det enda hag hittade rörde ett annst fall. Där var det personen som hade tillsyn över barnet som dömdes. Inte den som ansvarade för dammen. Så kanske läge att stanna upp och reflektera över era krav på omgivningen. https://www.google.com/url?sa=t&sou...mm--man-doms&usg=AOvVaw3Kd-w_M1ous34Ugm49k08x
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har redan fått bra svar, så jag får väl lägga in halvt OT nu. Vi har ett sånt där vinterskydd till poolen som lägger sig på ytan när det kommer snö. Häromdagen ringde det på dörren och rättrådig gubbe tänkte läxa upp mig för att poolen var öppen och skitfarlig.
[bild]
Hur såg gubben ut när du berättade för honom hur det låg till?
 
Det finns väl absolut en potentiell risk till oro. Mina föräldrar har en damm på sin tomt och där kan vi aldrig släppa dom en sekund. Sen säger jag inte att man ändå inte har ansvar över och ha koll. Men det finns en anledning till att barnfamiljer inte har öppna dammar över hela tomten det är för att det är en större risk för olycka. Precis som något skrev lockas barn definitivt till vatten.

med det sagt så säger jag inte att man som tomtägare inte har rätt till att anlägga en damm utan skydd för det har man såklart. Men bara för lagen tillåter det så finns det tillfällen man kanske inte bör det.

Hade jag bott mitt emellan 2 föeskolor som hade haft en park i anslutning där jg inte haft stängsel mellan parken och min tomt där jag haft en stor damm så hade jag nog gjort någon skyddsanordning.

Bor du i ett villaområde med stängsel eller något runt din tomt skulle jag säga att det inte finns någon som kommer klandra dig om något barn smiter in.

Om din samlade bedömning är att dammen utgör en risk för barn i området hade jag som granne blivit glad om du uppmärksammade mig.

iofs av att läsa alla arga gubbars rätt till sin egen tomt o göra vad de vill inlägg. Bla bla man får lära sitt barn och ha uppmärksamhet så blir jag faktiskt lite bekymrad.
 
D DuckDuck skrev:
Detta land har gått käpprätt åt helvete.... Om jag vill anlägga låt säga en damm eller pool på MIN tomt så är det väl helt min ensak.

Finns det folk som INTE har pli/kontroll/bevakning på sina ungar att hålla sig ifrån andras egendom så är det ju självklart deras problem och skall således inte belasta mig då jag har min damm/pool på min tomt!

Detta med skydd/staket hit och dit har totalt ballat ur i detta jävla skitsamhälle då det ALLTID är någon annans fel om föräldrar inte har tid/kunskap att uppfostra sin avkomma till vad som är rätt och fel...
Ja du tycker det...
Verkligheten ser annorlunda ut.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
X
På somrarna vistas vi i Bohuslän. Tomten är mindre än 50 meter från havet. Skagerrak. Staket finns, delvis. Men inte överallt. Det finns även en väg, som lämpligt också går nedåt havet - ingen staket dit. Ingen grind. Och klippor, med rösen, lösa stenar.

Har jag i min barndom drunknat? Eller slagit ihjäl mig?
Nej.
Min syster?
Nej.
Mina kusiner som också är där?
Nej.
Mitt eget barn?
Nej.

Lockar vattnet?
Ja, självklart, för alla!

Hur blev det såhär då?
Uppmärksamma föräldrar (inga telefoner förr i tiden och jag lägger undan den när man skall hålla koll). Flytväst. Badvett. Simträning. "Går bra att leka hit men inte längre". Vara tillsamamns vid vatten. Med mera.
Jag vet att barn är snabba - vissa (mitt eget hör dit) är skitsnabba.
DÄrför skall man hålla koll. Stäng av telefon och dator om du inte klarar av att låta bli det.

Och så kan man göra som mina föräldrar gjorde mot mig som liten när vi var på sjön: Knöt ett rep i min flytväst som de höll i så ramlade jag inte i när jag hängde och klängde utanför religen (jag var också rätt så, ostilla...).

Nej, jag säger inte att man skall ha en oskyddad damm inne på en förskolas gård.
Fast, ja, egentligen vore det bra, om det inte vore för att det där med uppsikt är fullständigt främmande på de flesta förskolor.
93 ungar och 5 vuxna (där de vuxna desutom påfallande ofta, åtminstone här i krokarna, mest står och gaggar med varandra....)
 
  • Haha
  • Gilla
DuckDuck och 2 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
93 ungar och 5 vuxna (där de vuxna desutom påfallande ofta, åtminstone här i krokarna, mest står och gaggar med varandra....)
Tyvärr inte bara hos dig.. har själv varit med när man kommit och hämtat och gått förbi 10 ungar som ser ut att stå och mobba en ensam, och all personal står på andra sidan huset och pratar och har ingen aning om vad som händer...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
TS kanske bara vill veta?
Varför ör det viktigt för dig att ifrågasätta TS motiv?
För att få hela bilden. Är det för att ts vill anlägga en dann själv? Stämma grannen? Är rädd att trilla I när ts är ute och går i sömnen...

Utan att veta varför frågan är ställd så kan man inte ge ett bra svar
 
V VetarN skrev:
Det finns väl absolut en potentiell risk till oro. Mina föräldrar har en damm på sin tomt och där kan vi aldrig släppa dom en sekund. Sen säger jag inte att man ändå inte har ansvar över och ha koll. Men det finns en anledning till att barnfamiljer inte har öppna dammar över hela tomten det är för att det är en större risk för olycka. Precis som något skrev lockas barn definitivt till vatten.

med det sagt så säger jag inte att man som tomtägare inte har rätt till att anlägga en damm utan skydd för det har man såklart. Men bara för lagen tillåter det så finns det tillfällen man kanske inte bör det.

Hade jag bott mitt emellan 2 föeskolor som hade haft en park i anslutning där jg inte haft stängsel mellan parken och min tomt där jag haft en stor damm så hade jag nog gjort någon skyddsanordning.

Bor du i ett villaområde med stängsel eller något runt din tomt skulle jag säga att det inte finns någon som kommer klandra dig om något barn smiter in.

Om din samlade bedömning är att dammen utgör en risk för barn i området hade jag som granne blivit glad om du uppmärksammade mig.

iofs av att läsa alla arga gubbars rätt till sin egen tomt o göra vad de vill inlägg. Bla bla man får lära sitt barn och ha uppmärksamhet så blir jag faktiskt lite bekymrad.
Håller med dig. Det går på några sekunder, när ett barn smiter iväg. Farligheter gäller inte bara dammar och pooler, utan naturligtvis åar, bäckar, vägar, tågspår mm. De flesta föräldrar har stenkoll på sina barn, men det finns alltid ett men. Oavsett om man är helt oskyldig till att en olycka sker, så tror jag att man har svårt att hämta sig efter. Det var ju ändå min damm, min bil, jag körde tåget. Så om man struntar i andras ungar, så kanske man ska ha lite självbevarelsedrift och tänka på att man vill leva sitt liv utan skuldkänslor.
 
TRJBerg
U Utasja skrev:
Ett barn kan komma på villovägar. En ettåring som ramlar tar sig inte upp. Skärp er!!!!
För en ettåring är det 100% förälderns eller motsvarandes ansvar. DÅ FÅR INTE BARNET KOMMA PÅ "VILLOVÄGAR"!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svensk nyhetsartikel om juridisk åtgärd efter fyraåring drunknat. Barnstol och kritor syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.