11 551 läst · 4 svar
12k läst
4 svar
Granne vill inte ha insynsskydd - OK att jag bygger ett en bit in på min tomt?
Detta gäller ett radhus med intilliggande uteplatser. Idag utgörs det enda insynsskyddet till ena grannen av ett lågt plank och en Spaljé med glesa växter. Den ena parten vill bygga ett rejält plank så insynen mellan uteplatserna försvinner. Grannen vill absolut inte detta utan vill ha det som det är.
Kan man då bygga ett plank en bit in på den egna tomten istället för i tomtgränsen för att komma runt problemet. Tanken är att grannen då inte ska ha något att säga till om.
Det gäller radhus med äganderätt. De flesta andra i området har riktiga insynsskyddande plank på tomtgränsen.
Kan man då bygga ett plank en bit in på den egna tomten istället för i tomtgränsen för att komma runt problemet. Tanken är att grannen då inte ska ha något att säga till om.
Det gäller radhus med äganderätt. De flesta andra i området har riktiga insynsskyddande plank på tomtgränsen.
Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.
Kolla även i detaljplanen om det tillåts närmare än 4,5 m från tomtgräns pga radhus.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
Kolla även i detaljplanen om det tillåts närmare än 4,5 m från tomtgräns pga radhus.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
armeringsjärn med murgröna, blir hyggligt tätt och bygger inte så värst på djupet och kräver "inget" underhåll från grannens sida.(går att ha närmre gränsen)
Liknande trådar
-
Grannen vill inte betala sin del - värt att bråka?
Juridik -
Vill INTE att grannen ska ta ner träd som hänger in på min tomt
Trädgård allmänt -
Byggde mur mellan tomter men grannen vill inte vara med och betala !!
Juridik -
Granne vill inte klippa sin slänt
Frågor och svar om trädgård -
Granne som inte vill att jag ska bygga!
Bygglov