K Krille4 skrev:
Kan man inte visa någon som helst hänsyn till grannarna bosätter man sig inte i ett typsikt villaområde så enkelt är det 😉

/Krille
eller som jag skrev

polaren köpte en gård med inga grannar för 20 år sen för att han just älskar maskiner och allt möjligt som låter idag är han omringad av nya villor och dom klagar om allt
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anotaren och 11 till
  • Laddar…
S
M maria01 skrev:
eller som jag skrev

polaren köpte en gård med inga grannar för 20 år sen för att han just älskar maskiner och allt möjligt som låter idag är han omringad av nya villor och dom klagar om allt
Läs inlägg #9. Så är inte fallet här.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Kanske läge att TS flyttar in till stan.
Där är det väl lugnt o skönt?

Någon skjutning då o då verkar det som om man får stå ut med dock.


Alternativet är väl att bjuda grannen på kaffe eller pilsner.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Att bedriva störande verksamhet i ett villakvarter är oftast tillståndspliktigt.
Finns det en dom på att det är störande?
Om inte, så är det inte olagligt, åtminstone inte ännu.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vill man ha tyst köper man inte hus i ett typsikt villaområde så enkelt är det
Då kanske man gör som du, flyttar till Frankrike?
Men längtar hem så fruktansvärt att man måste kommentera allt som sker i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 18 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har man funderat utanför boxen?
Grannen kanske skalar upp för att kunna flytta sin verksamhet någon annanstans?
Han kanske är en tvättäkta entreprenör låst i ett villaområde med griniga grannar på grund av boräntor, familj, nuvarande inkomst etc.

Hör efter vad planen är innan ni börjar anmäla till diverse myndigheter och instanser
Ursäkter, ursäkter, ursäkter …
Ibland kanske man helt enkelt får acceptera att vissa verksamheter i viss skala helt enkelt inte lämpar sig. Punkt.
Sen kan jag ha förståelse för att man jättegärna VILL göra det ena med det tredje och det är väl bra men diskussionen handlar inte om grannens företagsamhet eller driv utan hans bristande insikt i hur det påverkar andra runtomkring.

Jag håller med dig om att det kan vara idé att prata med grannen om detta. Eftersom grannen själv inte verkar vara förmögen att på eget initiativ säga något om hans framtidsplaner när grannar påtalar att hans beteende är störande till honom direkt.
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
eller som jag skrev

polaren köpte en gård med inga grannar för 20 år sen för att han just älskar maskiner och allt möjligt som låter idag är han omringad av nya villor och dom klagar om allt
Det gäller att köpa marken runtom också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag gissar att verksamheten skalats upp p.g.a elpriset/vedpriset, det går ju dra in bra med pengar med rätt förutsättningar.
Ni, du och grannarna behöver nog prata med vedboden tillsammans, och berätta att om verksamheten fortsätter i den skalan som nu, behöver ni fråga kommunen om verksamheten är lämplig i ett villaområde.
Använd inte: Jag kommer anmäla.....
Utan: Vi kommer att fråga...
Bli inte personen för det hela, utan visa att det är fler än du.
Skippa helt det där med att barnen kör traktor mm, prata bara om att verksamheten blivit för stor och att ni inte haft några problem tidigare i den mindre skalan.
 
  • Gilla
redep och 28 till
  • Laddar…
RoTe
B Bentim skrev:
blir någon påkörd så vore det en mardröm,
Det gäller väl oavsett personbil eller traktor, märkligt argument.
 
  • Gilla
  • Älska
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det gäller väl oavsett personbil eller traktor, märkligt argument.
Klart de är lika hemskt oavsett vad som orsakar en eventuell olycka.
Men man sätter inte ut varningsskyltar, varselljus, och varningsljud då man backar på bilar.
En hjullastare eller andra entreprenad maskiner rör sig väldigt annorlunda, har döda vinklar i stort sett åt alla håll.

Så risken blir högre med en hjullastare som gnussar fram och tillbaka.

Tror ingen vettig förälder låter barnen leka ute som vanligt om det ska bytas asfalt, eller fixa VA.
Om de skulle saknas skydd och varningsljud/ljus/skyltar så skulle de flesta reagera och säga till.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
linneac och 12 till
  • Laddar…
RoTe
Hade ingen aning om att man satte ut varningsskyltar när man backade med maskin faktiskt.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hade ingen aning om att man satte ut varningsskyltar när man backade med maskin faktiskt.
Nyare maskiner har fasta skyltar (hindertavla), krav vid intermittent arbete annars spärrar man av/varnar för den arbetszon de gäller.
Minst 2st A20 varning för vägarbete, samt sidomarkering (sergeant) var 10e meter.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 8 till
  • Laddar…
RoTe
Så du säger att din granne utför vägarbete nu också?
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så du säger att din granne utför vägarbete nu också?
I mitt första inlägg står de fler saker än ved, men det är veden som de flesta snöat in sig på.

Min poäng med skyltarna var att han använder en entreprenad maskin, inte en liten gårdstraktor, han saknar de varningsskyltar/ljud/ljus man måste ha för att arbeta på väg, och med tanke på att detaljplanen säger bostadsområde så gäller kravet, till skillnad från om man har en gård eller ett industriområde.

A20 märket anger en vägsträcka där vägarbete eller liknande arbete pågår, och det han gör faller under "liknande arbete".
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 10 till
  • Laddar…
RoTe
Ok jag såg att han plogade snö gratis åt kommunen(?) men visste inte att han utförde vägarbete också, där ser man.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Anotaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.