Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vill bara påpeka din granne är INTE månskensbonde. En månskensbonde är en person med ett vanligt 7-4 jobb som är lantbrukare på lediga stunder, därav namnet, han får nyttja månskenet för sitt lantbrukande. Att kapa ved i trädgården gör ingen till bonde....

Vad gäller problemet så är det väl bara att tipsa skatteverket (veden lär säljas svart) samt polisen (om olovlig körning).
Jo, jag märkte att de va flera som tolkade de annorlunda än jag menade/tänkte.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är grannen månskensbonde har han väl en fastighet klassad som näringsfastighet han bedriver sin verksamhet på?
Jag uttryckte mig klumpigt, han har en sidoverksamhet, och har traktor/hjullastare.
Han är inte bonde, varken dagtid eller kvällstid, och inte heller i månskenet.
 
  • Gilla
linneac och 13 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Att bedriva bullrande näringsverksamhet på en villatomt är både respektlöst och olagligt.
Vet du något vi andra inte vet, eftersom du nämner att det är olagligt?
 
  • Gilla
  • Älska
Boman37 och 3 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Jag uttryckte mig klumpigt, han har en sidoverksamhet, och har traktor/hjullastare.
Han är inte bonde, varken dagtid eller kvällstid, och inte heller i månskenet.
Har han näringsfastighet? Omfattas hans fastighet av nån detaljplan eller ligger den utanför?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Man brukar ju retoriskt fråga vad som var där först, huset eller industrin när nyinflyttade gnäller på buller från gruvan eller bilfabriken brevid. I detta fall är det alltså för ovanlighetens skull villaområdet som var där först och industriverksamheten som kom senare.

Kanske kan man vara extremt hjälpsam mot grannen och föreslå kommunen att de ska uppdatera detaljplanen för att klassa om grannens fastighet till industri. Då får han bullra dagtid men inte bo där längre 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Boman37 och 7 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vad säger detaljplanen ?
Bostäder
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har han näringsfastighet? Omfattas hans fastighet av nån detaljplan eller ligger den utanför?
Det står bostäder, precis som närliggande.
Flera km till närmsta industriområde.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Man brukar ju retoriskt fråga vad som var där först, huset eller industrin när nyinflyttade gnäller på buller från gruvan eller bilfabriken brevid. I detta fall är det alltså för ovanlighetens skull villaområdet som var där först och industriverksamheten som kom senare.

Kanske kan man vara extremt hjälpsam mot grannen och föreslå kommunen att de ska uppdatera detaljplanen för att klassa om grannens fastighet till industri. Då får han bullra dagtid men inte bo där längre 😉
Hah, lägger den i facket paniklösning 🙂
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Det är i stort sett alla som stör sig på det frekventa ljudet och slammrandet, 2 grannar (av närmare 30-40 som är i hans närområde) har redan flyttat mycket pga att det eskalerat i ljud och aktiviteter som bara går att beskriva som entreprenad.

Så det är långt ifrån jag som är ljudkänslig, skulle nästan påstå att jag har mest förståelse då jag inte klagat alls tills den större maskinen inskaffades.
Jag fick uppfattning om att din granne hade en lantbruksfastighet. Går grannen inte att tala med så får du gå den tråkiga vägen. Då hade jag kollat om han har ett företag registrerat, om inte hade jag tipsat skatteverket om verksamheten. Finns det ett företag registrerat eller det senare registreras ett så lär den verksamheten knappast få bedrivas i ett villakvarter och det är det detaljplanen som styr, så då hade jag i sin tur tagit kontakt med kommunen. Skulle tro att han bryter mot mer än en bestämmelse enligt din beskrivning. Det kommer ta lite tid säkert men grannen kommer bli tvingad att flytta/lägga ner sin verksamhet med tiden om du gör så här.
 
  • Gilla
  • Haha
emmel och 11 till
  • Laddar…
En i närliggande by kom i ungefär samma bryderier...
Började hemma i garaget, typ smed, gjorde det bra och började utöka mer och mer, köpte fastigheten brevid med stort garage, granntomter osv
En (minst) granne började klaga på maskiner som brumma, plåt som slamra osv och det kan man väl förstå på sätt och vis...

Tror det vart uppsatt ett bullerplank mot "industrin" reglering med tider osv.

Var alltså i ett mindre bostadsområde, han byggde ju om och till så tillslut så "kunde" han inte flytta.

Han har kvar verksamheten och grannen bor vad jag vet kvar så det bör väl ha löst sig även om dom kanske inte umgås 😄

Kan ju vara lika med din granne, tjänst pengar så han kunde köpa en större maskin som kostar mer pengar så då måste man utöka verksamheten för att få det att gå runt...
Bästa vore ju om din granne kunde hitta lämplig tomt att ha sin verksamhet på, men det kostar ju med el VA försäkringar osv
 
  • Gilla
  • Wow
Boman37 och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
En i närliggande by kom i ungefär samma bryderier...
Började hemma i garaget, typ smed, gjorde det bra och började utöka mer och mer, köpte fastigheten brevid med stort garage, granntomter osv
En (minst) granne började klaga på maskiner som brumma, plåt som slamra osv och det kan man väl förstå på sätt och vis...

Tror det vart uppsatt ett bullerplank mot "industrin" reglering med tider osv.

Var alltså i ett mindre bostadsområde, han byggde ju om och till så tillslut så "kunde" han inte flytta.

Han har kvar verksamheten och grannen bor vad jag vet kvar så det bör väl ha löst sig även om dom kanske inte umgås 😄

Kan ju vara lika med din granne, tjänst pengar så han kunde köpa en större maskin som kostar mer pengar så då måste man utöka verksamheten för att få det att gå runt...
Bästa vore ju om din granne kunde hitta lämplig tomt att ha sin verksamhet på, men det kostar ju med el VA försäkringar osv
Det där är ju en bra poäng. Om man inte stämmer i bäcken kan verksamheten fortsätta växa om grannen har rätt bekanta på kommunen.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på varför han behöver köra förbi ditt hus men framförs lastaren på vägen ska den vara försäkrad.
Är det ute på landet så brukar de vara lite si o så... men i ett villakvarter är det lite känsligare.
Man kan ju börja där och se om de han gör är lagligt
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
Fattas bara att han eldar majbrasor i tid och otid också sen har ni antitesen till den perfekta grannen. Lägg till börnande bilar och lite fylla och skrik på lördagskvällarna också. Vet dock inte vad man ska göra åt det. Att prata är första steget men jag är tveksam till att han bryr sig
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
om grannen har rätt bekanta på kommunen.
Har du några belägg för att korruption inom kommuner är frekvent förekommande?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rätt fråga har ställts ett antal gånger, vad säger detaljplanen. Och tydligen bostäder. Den verksamhet som grannen bedriver låter som industriverksamhet, ska sådan bedrivas så krävs ett bygglov. Sådant bygglov kan bara ges om detaljplanen tillåter det.

Tillsynen för detta är kommunens byggnadsnämnd. De kan begära byggsanktionsavgift (en sorts böter) för att grannen har tagit fastigheten i bruk för planstridigt ändamål, t ex byggt upplag. De kan också utfärda förelägganden som tvingar grannen att sluta med verksamheten.

Notera att om verksamheten har med boendet att göra så finns rätt goda möjligheter att vara en störande granne utan att det är olagligt. Ibland har man ju t ex funderat på en och annan granne som sitter och åker bil fram och tillbaka hela dagarna eller ständigt ska klippa gräset med motormaskin. Men det är helt tillåtet att ha sådant hyperaktivt beteende.
 
  • Gilla
  • Älska
emmel och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.