Du får vända dig till kommunens miljökontor.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
Kolla även om detaljplan tillåter denna typ av verksamhet.
Du kan polisanmäla om hans barn kör maskinerna på väg utan nödvändigt körkort. Traktorer måste även vara försäkrade om dom körs på allmän plats.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dem flesta i denna tråd tycker du ska acceptera detta utan att klaga, det tycker inte jag. En granne som fördärvar ett helt område, då är det han som ska flytta.
Jag förstår också att man inte vill prata med vilken hopplös människa när det är meningslöst.
Jag ser tyvärr bara myndighetsvägen. kommunens mijlönämnd, skatteverket, mm.
Tack, skönt att höra.
Det är väl tyvärr så man får göra till slut.
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
RoTe
B Bentim skrev:
Nej, det är ingen "grupp" skapad mot han med traktorn.
Jag har nämnt att andra tycket som mig, och har hört att andra sagt liknande, men ingen "vi mot han" än.
Kanske skulle det ge en bättre effekt om ni samtliga gick samtidigt till denna granne och påtalade problematiken?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag tror du hamnade snett när du skrev månskensbonde. En månskensbonde har en gård och brukar marken på något sätt.

Det du har är en granne som kör entreprenadverksamhet från en villa i ett villaområde. Han får flytta verksamheten till ett industriområde.
 
  • Gilla
  • Haha
Ehrs och 71 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Det är flera som har pratat med han (säger de iaf) och jag har bett han köra saktare förbi husen, samt inte börja så tidigt eller sluta så sent flera gånger, men var gång ursäktar han den gången man pratar om, och ingen effekt dagen/helgen efter.
Juridiskt är jag för dåligt insatt i vad han faktiskt får göra och hur mycket, det kan säkert någon annan svara för, men sånt tycker jag inte man ska ägna sig åt i första taget ändå.

Det låter som att du behöver prata med honom igen, förklara varför det är ett problem för er och om ni kan hitta någon lösning ihop.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt bra med företagsamma driftiga människor som gör något istället för att sitta på ändan o klaga över andra som gör det…
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Holger Toolanen och 27 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ja jag blir mörkrädd när jag läser hur många som tycker detta är acceptabelt. Men å andra sidan kanske de som yttrar sig så är grannen?

Att bedriva bullrande näringsverksamhet på en villatomt är både respektlöst och olagligt. Så hör med kommunen.
Jag håller med. Men det ser man ganska frekvent på detta och andra forum. Tänker ofta att dem som backar upp störande eller på annat sätt folk som inte visar hänsyn är stöpta lite i samma form.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 32 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tror du hamnade snett när du skrev månskensbonde. En månskensbonde har en gård och brukar marken på något sätt.

Det du har är en granne som kör entreprenadverksamhet från en villa i ett villaområde. Han får flytta verksamheten till ett industriområde.
Ja, jo de har du rätt i, blev onödigt otydlig.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Fantastiskt bra med företagsamma driftiga människor som gör något istället för att sitta på ändan o klaga över andra som gör det…
Oh ja, jag har inte klagat alls tidigare, men det har som sagt nått en ny nivå nu, där det är mer verksamhet än hobby/sidojobb.
Och de känns framförallt osäkert med en så stor maskin bland lekande barn, familjer osv.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 9 till
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Fantastiskt bra med företagsamma driftiga människor som gör något istället för att sitta på ändan o klaga över andra som gör det…
Speciellt om det är på andras bekostnad! Jag ser det som ett väldigt egoistiskt sätt att tillfredsställa sitt eget behov. Om han vill så gärna väsnas så får han göra det i ett industriområde eller långt utanför bebott område.
 
  • Gilla
  • Haha
emmel och 25 till
  • Laddar…
Vill bara påpeka din granne är INTE månskensbonde. En månskensbonde är en person med ett vanligt 7-4 jobb som är lantbrukare på lediga stunder, därav namnet, han får nyttja månskenet för sitt lantbrukande. Att kapa ved i trädgården gör ingen till bonde....

Vad gäller problemet så är det väl bara att tipsa skatteverket (veden lär säljas svart) samt polisen (om olovlig körning).
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 20 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Det låter som att du stör dig så pass mycket på detta så att någon kompromiss nog hade gjort att du fortsatt störa dig väldigt mycket ändå. I ditt läge hade jag nog satsat på att flytta men det är ju lättare sagt än gjort.

Antingen satsar du på att hitta ett ställe med långt till närmsta granne där du äger den omgivande marken, så du inte riskerar att markägaren styckar av en tomt precis bredvid din och du får en granne några år senare, eller är mitt förslag att flytta till ett villaområde inne i en stad, för där har jag svårt att se att detta skulle kunna pågå en längre tid, då kommer du säkert ha fler grannar på din sida samtidigt som jag tror att en kommun har lättare att reglera vad som sker.
Eller också kanske det är lämpligt att entreprenören hittar ett passande industriområde för sin verksamhet istället för ett villaområde där familjer kanske vill ha lite lugn och ro. Speciellt om det finns barnfamiljer.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jan142 och 23 till
  • Laddar…
Vad säger detaljplanen ?
 
  • Gilla
  • Haha
Anotaren och 9 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
De var ett udda råd, det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Udda förslag i övrigt, hans verksamhet hör inte hemma i ett lungt villaområde med allt vad de innebär.
Är grannen månskensbonde har han väl en fastighet klassad som näringsfastighet han bedriver sin verksamhet på?
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.