H Hybro skrev:
Inte alls störande... Njuter av att höra folk jobba, liksom en själv.


Och gnäll inte för mycket, för då lär Du inte få köpa några säckar ved om den egna uppvärmningen havererar.

Vore jag en granne, så skulle jag givetvis hjälpa till med egen såg, om jag inte hade fullt upp med ved själv.

I stället för tre veckor, så kunde det bli bara en.
Men se... Alla ids inte utföra kroppsarbete.

Förresten, välkomna till mig i April.
Lär er vedhantering helt gratis.
Helt rätt!!!!
 
Kallas utegym, bra betalt dessutom med lite eget vedjobb.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Tror jag kan skilja Lombard, Jonsered och Husqvarna motorsågar åt bara genom att lyssna på de ljuva ljuden.

Speciellt Lombarden som går på lägre motorvarv, vid full effekt.

Då säger jag till sambon när vi äter tidig frukost som vanligt: Nu är Ronny igång!

.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nu, hela våren har det rullat timmerbilar och fullastade skogstraktorer på byvägen mellan våra hus, i stort sett varje dag.

Även i dag 6 Juni, har minst fem fullastade timmerbilar dundrat förbi.

Skönt. En levande landsbygd.

.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Var hittar du avundsjuka och inte irritation över att det slamrar och låter hela dagarna? Tror du TS hade varit lika irriterad om grannen suttit tyst med sin laptop på altanen och fakturerat 1500kr/h för it-tjänster?
Jodå. Men då hade det inte ens funnits något greppbart att ha som anledning till trådstarten.

Det finns få saker som triggar svensken så mycket som att visa att man jobbar på sin fritid.

För övrigt så började jag själv köra traktor ensam på väg och villor vid 12-13år.

Har levererat många vedlass helt själv innan man hade lovlig mopedålder.
Då inkluderar det hämtning efter skogsväg och lägga upp långved med kran mellan bilar och garage i villaområden.

Ibland när farsan behövde flytta maskiner så hämtade eller lämnade han mig med bil och jag fick transportera dem.

Kört otaliga lass med 12 ton fyllnadsmassor. Totalvikter på 20 ton när man var 14-15år utan behörighet åt en välbärgad sommarstugeägare som fyllde ut tomten.
Han jobbade på högre position inom polisen och då var det inte ett kvitto på något.

Bra pengar som ungdom.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Nämen, Usch o Fy😇😋

Riktigt arbete har aldrig skadat.

Idag kräver ungdomen eller än värre, för att få ihop stålar till röka o annat.
 
T TommyC skrev:
Jojo, motorsåg är ju mysigt att lyssna på flera veckor varje vår liksom trimmade mopeder och A-traktorer med öppna avgassystem året runt. Alla är vi olika. För länge sedan när vi bodde i lägenhet hade jag en garagegranne som körde streetracing d v s illegal dragracing på vanliga gator nattetid. Bilen hade en V8 på drygt 8 liter med lustgas och två 4" avgasrör utan ljuddämpare. I praktiken var bilen en dragster kamouflerad med kaross. Fint motorljud i den om man gillar sånt. När han puttrade hem till garaget mitt i natten på tomgång var det inte många som sov. Så länge jag bodde där fick polisen aldrig tag i honom. Misstänker att dom inte försökte på riktigt, speciellt den gången då han sprängde motorn och det tittade ut vevstakar ur motorblocket.
Moppar och A-traktorer har ju den fördelen att de oftast flyttar på sig, de är på väg någonstans. En motorsåg kan hålla på och smattra på samma ställe från morgon till kväll.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
I två veckor!
 
Bigcall Bigcall skrev:
Men det är dags för oss svenskar att ha lite förståelse och inte se glaset alltid halv tom se den istället som halv full. Det är väl gött att ha en granne som är glad och spelar musik istället för en surgubbe som klagar på allt. Jag försökte ge han en lösning genom att hans granne som verkar vara en affärsman som gör att grannen tröttnar sen så köper han hans tomt för halva priset vipps så blir han rik snart.! Grymt!!!!😫 hehehehhe
Det är inte gött. Inte om man vill njuta av lugn och ro och stillheten på landet. Hade jag velat bo vid en dansbana eller disco så hade jag gjort det. Problemet med att spela musik är man spelar inte bara för sig själv utan även för alla andra, som kanske inte vill höra på. Att tvinga andra att lyssna är bara oförskämt.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Brutalbyggande Brutalbyggande skrev:
Ni är ju VUXNA, bli vän med honom inte som fiende så kanske eventuellt möjligt kan ni lösa detta fredligt. Om det inte går
då kör fram HÅRDHANDSKARNA.
Först o främst sluta lida o klaga o knyta näven i fickan. AGERA.
Det är ju det han gör: —Agerar— på Byggahus.se och råden bara haglar!!!
 
  • Gilla
mitthusbergby och 1 till
  • Laddar…
Bigcall Bigcall skrev:
Helt rätt!!!!
Kan inte alla dessa hänsynslösa typer med maskiner och bergsprängare flytta bort till förslagsvis Lappilahti, njuta av varandras aktiviteter och driftighet, och lämna oss mer civiliserade människor ifred?
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nämen, Usch o Fy😇😋

Riktigt arbete har aldrig skadat.

Idag kräver ungdomen eller än värre, för att få ihop stålar till röka o annat.
Ett mer okvalificerat och onyancerat inlägg har sällan skådats.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Lär er vedhantering helt gratis.
Generöst erbjudande!
Själv vill jag ha ett fem tusen om dan för att lära ut motsvarande.

Till TS: Hur är månskensbondens fastigheter klassade? ( Kanske typkod 110 eller 120?)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jodå. Men då hade det inte ens funnits något greppbart att ha som anledning till trådstarten.

Det finns få saker som triggar svensken så mycket som att visa att man jobbar på sin fritid.

För övrigt så började jag själv köra traktor ensam på väg och villor vid 12-13år.

Har levererat många vedlass helt själv innan man hade lovlig mopedålder.
Då inkluderar det hämtning efter skogsväg och lägga upp långved med kran mellan bilar och garage i villaområden.

Ibland när farsan behövde flytta maskiner så hämtade eller lämnade han mig med bil och jag fick transportera dem.

Kört otaliga lass med 12 ton fyllnadsmassor. Totalvikter på 20 ton när man var 14-15år utan behörighet åt en välbärgad sommarstugeägare som fyllde ut tomten.
Han jobbade på högre position inom polisen och då var det inte ett kvitto på något.

Bra pengar som ungdom.
Vad har hela den historien med något att göra?

Skall man dra paralleller till TS, så är det väl att grannen verkar göra allt det där, men i ett och samma villaområde.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Tack för alla tips och förslag!

Vår granne har kapat och sålt ved i över 10 år, samt kört med diverse motorfordon, och ingen har klagat eller stört sig, vi andra kör skoter, fyrhjuling, snickrar eller har fest ibland som också kan störa.
Men som jag skrev och försökte förklarade så har hans verksamhet och maskiner vuxit så pass att det blivit ett problem, inte bara ljudmässigt utan även säkerheten, blir någon påkörd så vore det en mardröm, men tyvärr känns de inte alls omöjligt med tanke på hur det eskalerat.

Vissa verkar vara inne på att det är vi som inte är ok med det som är problemet, medan några tycker sabotage är ett alternativt men de flesta har kommit med bra förslag, så tanken är att vi pratar med han, flera stycken lungt och civilt och hoppas på ändring, och fungerar inte det får man gå vidare.
För alternativ verkar finnas.
Tack igen, på förhand.
Vad säger kommunen om den verksamheten i ett villaområde?
Har han någon typ av F skattsedel och bolag för sin "hobby"?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.