RoTe
Just vedproduktion behöver inte låta så mycket om man skippar bensinmotorsågen.
 
  • Älska
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
R robbannordlund skrev:
Har han någon typ av F skattsedel och bolag för sin "hobby"?
Vedproduktion för försäljning kräver knappast F-skatt, veden är ju en vara och ingen tjänst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Just vedproduktion behöver inte låta så mycket om man skippar bensinmotorsågen.
Min vedklyv är heller inte precis tystlåten av sig. Kör nästan hellre sågen utan lurar än klyven...
 
RoTe
Jag säger bara att det inte måste låta så jäkligt.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har helt fel. Samhället bygger på att man har lagar och regler för allt möjligt, och att ha oskrivna regler som hänsyn och samförstånd. Om dessa oskrivna regler om hänsyn inte följs av vissa egoister så faller man tillbaka till lagar och regler.
Du verkar ha dina egna ideer om vad som är OK at göra i ett grannskap. Men du ska veta att det finns alltid folk som är ännu sämre och kan få för sig att göra saker som driver dig till vansinne.
Att prata med idiotiska grannar tar emot lika mycket som att prata med kriminella gäng: "Snälla snälla, håll inte på här, flytta, snälla."
En klok kund sa en gång att när man börjar läsa och tolka avtalet är relationen redan över, annars hittar man ett sätt att komma överens.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Skönt. En levande landsbygd.
TS bor inte på landsbygden.
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Jag säger bara att det inte måste låta så jäkligt. [media]
Vedklyv med musik låter ju helt OK!
 
P pmd skrev:
TS bor inte på landsbygden.
Säker?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
Vedklyv med musik låter ju helt OK!
Ja orkar du inte kolla hela klippet måste du inte svara. Finns även andra klipp om du älskar att titta på vedklyvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Brukar väl vara föreskrivet att man inte får bedriva industriverksamhet i villaområden. Är det en "hobby" som tex att renovera sitt eget hus, gräva och fixa på tomten eller renovera en eller flera gamla bilar är det nog svårare, det får man nog acceptera. Det finns ju många som gillar att göra jobb själv och köper maskiner för det, jag har folk jag känner mer eller mindre bra som köpt stora maskiner för små jobb. Men i dessa fall så bor de antingen på landet eller jobbar bara åt sig själva, alt lånar ut eller hjälper grannar och kompisar gratis. Börjar man jobba åt andra eller sälja produkter tycker iallafal jag att det inte är ok. Då får man hyra en tomt utanför stan eller i ett industriområde att röja runt och lagra maskinerna på.
 
  • Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Säker?
Orkade inte gå igenom alla inlägg, men här är från de typ 8-9 första sidorna vad TS säger om området där det hela utspelar sig.

Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.

Det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Vad säger detaljplanen ?
Bostäder

Det står bostäder, precis som närliggande.
Flera km till närmsta industriområde.

Villaområde för mig är många enfamiljshus, med varsin tomt och kanske en lekpark i närheten/mitten.
Möjligen några flerfamiljshus men så är inte fallet i just vårat område.
Vi har heller inga sommarstugor eller andra fritidshus.
Det är hus/villor/kåkar/enfamiljshus eller hur man nu vill kalla det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Brukar väl vara föreskrivet att man inte får bedriva industriverksamhet i villaområden. Är det en "hobby" som tex att renovera sitt eget hus, gräva och fixa på tomten eller renovera en eller flera gamla bilar är det nog svårare, det får man nog acceptera. Det finns ju många som gillar att göra jobb själv och köper maskiner för det, jag har folk jag känner mer eller mindre bra som köpt stora maskiner för små jobb. Men i dessa fall så bor de antingen på landet eller jobbar bara åt sig själva, alt lånar ut eller hjälper grannar och kompisar gratis. Börjar man jobba åt andra eller sälja produkter tycker iallafal jag att det inte är ok. Då får man hyra en tomt utanför stan eller i ett industriområde att röja runt och lagra maskinerna på.
Man kan jämföra med andra boendeformer. Man kan inte hyra en tvårumslägenhet i ett hyreshus och starta en mekanisk verkstad i lägenheten. Det hyreskontraktet blir man av med fortare än kvickt. Samma borde gälla i ett villaområde.
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Orkade inte gå igenom alla inlägg, men här är från de typ 8-9 första sidorna vad TS säger om området där det hela utspelar sig.
Allt du citerade trån TS inlägg stämmer överens med hur vi bor, förutom att vi bara har ca 1 km till närmsta industrifastighet, och ja, vi bor på landsbygden. Vi har nästan närmare till två åkrar än till industrifastigheter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Allt du citerade trån TS inlägg stämmer överens med hur vi bor, förutom att vi bara har ca 1 km till närmsta industrifastighet, och ja, vi bor på landsbygden. Vi har nästan närmare till två åkrar än till industrifastigheter.
Jovisst. Det finns villaområden även på landet. Men gemensamt för alla dom jag sett har varit att det som bedrivs som "lantbruk" och liknande aktiviteter bedrivs på en lantbruksfastighet i utkanten av villaområdet. Inte i en 90-talsvilla mitt i bostadsområdet.

Samma med den maskinstation vi samarbetar med. Inte parkerar de tröskan och hjullastaren inne i stan där de bor, utan vid en maskinhall utanför stan.
 
C Chokladmonster skrev:
Det låter som att du stör dig så pass mycket på detta så att någon kompromiss nog hade gjort att du fortsatt störa dig väldigt mycket ändå. I ditt läge hade jag nog satsat på att flytta men det är ju lättare sagt än gjort.

Antingen satsar du på att hitta ett ställe med långt till närmsta granne där du äger den omgivande marken, så du inte riskerar att markägaren styckar av en tomt precis bredvid din och du får en granne några år senare, eller är mitt förslag att flytta till ett villaområde inne i en stad, för där har jag svårt att se att detta skulle kunna pågå en längre tid, då kommer du säkert ha fler grannar på din sida samtidigt som jag tror att en kommun har lättare att reglera vad som sker.
🤣🤣
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.