Alfredo Alfredo skrev:
Är det i så fall relevant?
Svartjobb är alltid relevanta för den civiliserade delen av befolkningen som dom parasiterar på.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har man funderat utanför boxen?
Grannen kanske skalar upp för att kunna flytta sin verksamhet någon annanstans?
Han kanske är en tvättäkta entreprenör låst i ett villaområde med griniga grannar på grund av boräntor, familj, nuvarande inkomst etc.

Hör efter vad planen är innan ni börjar anmäla till diverse myndigheter och instanser
Nej, då. Men man kan ju tänka inom boxen att den som ska skala upp berättar vad som är på gång till sina grannar som då med största sannolikhet har förståelse.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
Då har ni närma till att få ved levererat hem till er
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
B Bentim skrev:
Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
Börja med att ta reda på vad som gäller dvs. vad som är lagligt genom att ringa en bygglovshadläggare på kommunen. Där får du fakta. I denna tråd får du mest gissningar och en hel del dåligt bemötande.
 
  • Gilla
Bentim och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet vi om månskens bonden har grushögarna på sin näringsfastiget?

Vet du om månskensbonden verkligen bara har en villatomt? Jag tror han har en lantbruksfastighet oxå då han tydligen har plats för stor lastmaskin, traktorer, flera grushögar och vedproduktion. På en lantbruksfastighet får han ju producera ved även om det ligger ett villaområde nära.
Jag tror inget. TS skriver att det är ett villaområde
 
C Chokladmonster skrev:
Det låter som att du stör dig så pass mycket på detta så att någon kompromiss nog hade gjort att du fortsatt störa dig väldigt mycket ändå. I ditt läge hade jag nog satsat på att flytta men det är ju lättare sagt än gjort.

Antingen satsar du på att hitta ett ställe med långt till närmsta granne där du äger den omgivande marken, så du inte riskerar att markägaren styckar av en tomt precis bredvid din och du får en granne några år senare, eller är mitt förslag att flytta till ett villaområde inne i en stad, för där har jag svårt att se att detta skulle kunna pågå en längre tid, då kommer du säkert ha fler grannar på din sida samtidigt som jag tror att en kommun har lättare att reglera vad som sker.
Märkligt svar. Ska man tvingas flytta för att man har en granne som saknar vanligt folkvett? Förhoppningsvis har väl både kommunen och Lantmäteriet regler för hur tomtmark får användas. Det brukar inte vara tillåtet att bedriva näringsverksamhet på mark avsedd för bostäder. Det är den vägen jag skulle gå om det gällde mig.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dem flesta i denna tråd tycker du ska acceptera detta utan att klaga, det tycker inte jag. En granne som fördärvar ett helt område, då är det han som ska flytta.
Jag förstår också att man inte vill prata med vilken hopplös människa när det är meningslöst.
Jag ser tyvärr bara myndighetsvägen. kommunens mijlönämnd, skatteverket, mm.
Helt riktigt. Om grannen beter sig på ett sätt som så att säga faller inom ramen för normalt boende får man acceptera det mesta (som inte är extremt). Skulle grannen börjar ägna sig åt upplag, åkeri, yrkesmässig försäljning eller annan näringsverksamhet kan det vara fråga om ändring av fastighet. Då kan behövas bygglov och grannars samtycke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag tror inget. TS skriver att det är ett villaområde
B Bentim skrev:
Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved,
Är månskensbondens fastigheter klassade som typkod 110 eller 120?
Om han bara har ett par vanliga villa tomter klassade med kod 220 kan det finnas goda skäl att vänligt be honom begränsa vedproduktionen till eget bruk (det lär man få acceptera även i ett villaområde)
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vill bara påpeka din granne är INTE månskensbonde. En månskensbonde är en person med ett vanligt 7-4 jobb som är lantbrukare på lediga stunder, därav namnet, han får nyttja månskenet för sitt lantbrukande. Att kapa ved i trädgården gör ingen till bonde....

Vad gäller problemet så är det väl bara att tipsa skatteverket (veden lär säljas svart) samt polisen (om olovlig körning).
Ja finns det inte en ganska tydlig skillnad mellan vad man kan se som hobbyverksamhet och vad som är företagsverksamhet, när det gäller inkomster från den verksamheten? Och är det inte så att om verksamheten är omfattande att man då inte får ha den verksamheten på en "vanlig" tomt så att säga? har för mig jag läst att man tex bara får anlägga parkering för det antal personbilar som hör till ett hushåll på sin tomt och inte för just maskiner, lastbilar etc som skulle vara del av en mera företagsrelaterad verksamhet. eller gäller det kanske bara om man har ett registrerat företag? Borde ju kommunen ha en uppfattning om.
 
L lat skrev:
Nej, som synes ovanför var frågan om det var olagligt, och utan dom så vet vi inte om det är olagligt.
I Sverige så finns det massor av saker som är olagliga utan dom, det beror helt och hållet på hur lagar och regler är skrivna, allt annat är rent dravel.
Oftast så finns det regler för vilken verksamhet som är tillståndspliktig inom tättbebyggda områden såsom villaområden.

I ditt inlägg som jag citerade och svarade på så var frågan just:

"Finns det en dom på att det är störande?
Om inte, så är det inte olagligt, åtminstone inte ännu."

Så frågan(din) var fortfarande om det finns en dom på att det är störande....
 
F fribygg skrev:
Är grannen månskensbonde har han väl en fastighet klassad som näringsfastighet han bedriver sin verksamhet på?
Många messersmittar i tråden, månskensbonde eller inte, problemet har ju framgått tydligt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P
ja som alltid så är det den svåra avvägningen att inse att det är inte alltid olagligt för att nån tycker det är olämpligt..

man måste skilja på när det faktiskt finns fungerande metoder för straff för den som ev låter för mycket..
nån tycker det låter för mycket när grannens ungar hoppar studsmatta men där lär det inte hända mycket.. det kvarstår som gnäll..

i andra fall med verksamhet så kan det hända att man uppnår vad som krävs beroende på vad man kan bevisa eller vad som går att uppmäta i oljud och att man kan lägga på honom olika former av krav. men det är ju några steg och beroende på vad han svarar och vilka mängder vi faktiskt pratar om.. hävdar han att det är för husbehov så kommer man få stå ut med oljudet och problemet blir att bevisa att det är mycket större mängder än husbehov.
Jag gör ofta ved åt både mig själv och till brorsan och ibland äv en lite till mina föräldrar dom år man tar hem ved och sen är det oftast lungt på ved i 2 sommrar tills det behövs fyllas på överallt igen.. skulle det vara olagligt för några lass med ved hamnar på annan adress? nej knappast att det går att hindra mig och skulle nån gnälla så kommer man såklart att fatta att det är en fördel att svara att det är för eget bruk. vissa år fyller man på lite om det tas ner nå träd på grannens mark då dom brukar dumpas hos mig..

i slutändan för att få kommunen att agera mot en granne som låter för mycket är ju realtivt ovanligt och det krävs en hel del oljud och det är alltid svårt med sånt du får göra i villakvarteret ja kapa ved får du göra.. men kanske inte hur mycket som helst utan troligen ska det vara i rimlig omfattning. Då ska det bevisas att det är för stor omfattning och troligen mätas ljud för att bevisa att det faktiskt är över gränsen och hur frektvent..

Det finns liksom inget totalförbud mot att tillverka ved i ett villakvarter så att en viss mängd kan man nog mest troligt alltid ha rätt att göra

Så med lite smarta hala genomtänkta svar så kommer det vara en lång process att få grannen att sluta låta, visst det kan ju hända att grannen svarar ärligt och erkänner att det är verksamhet för att sälja ved och att den är i stor omfattning ,men risken är väl stor att han inte erkänner det för kommun när dom ska kolla på det hela och plötsligt är det en mycket längre process att bevisa , säljs sen veden svart så är det rätt svårt att i efterhand bevisa vilka mängder som tillverkas.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
The Famous The Famous skrev:
Många messersmittar i tråden, månskensbonde eller inte, problemet har ju framgått tydligt.
Viśst verkar TS ha problem, men många andra i närheten är nog glada och tacksamma att ha en vedleverantör eftersom månskensbonden kunnat utöka verksamheten med veden såpass och till och med kunnat skaffat lastmaskin.
 
P pmd skrev:
Hm, jag kan inte komma på varför det skulle vara ett fantastiskt känslosamt beteende? Att reagera över störande ljud kan vara helt rationellt.

Har du en lista över lagöverträdelser som du tycker är acceptabla till vardags?
Kanske bor det en liten rättshaverist i serenado …😄
 
För mig låter det som dem flesta är avundsjuka för att någon har att göra jag blir mer trött på folk som klagar hela tiden då dem inte har ett eget liv! För att kunna göra en bedömning så vill vi se hur det ser ut framför ditt hus har du något som grannen kan störa sig på. Du kanske kan förmedla hans uppgifter så jag kan se om han kan sälja ved till mig och kanske tjäna pengar och köpa loss din fastighet så du flyttar ut till skogen? Låter det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.