5 199 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Granne "snyggar till" vägen
Sida 1 av 2
Vi bor i ett villaområde där vägar som ägs av en vägförening separerar tomterna. Det är inte asfalterat från tomt till tomt utan mellan vägarna och tomterna finns det en smal remsa gräs. Vår tomt är en hörntomt så ett av hörnen på vårt tomt är lite avskuren för att vägen kan få lite mer plats, samtidig är det lite mer gräs just där (~50cm) för att vägen kan få lite mjukare böjning. Denna bit gräs anser vår granne att inte skall finnnas där, så med jämna mellanrum på nätterna är han ute och häller ut ogräsmedel vilket kommer lite hit och dit. Förra året råkade vår rabatt stryka med varför miljökontoret också blev involverat med efterföljande provtagning som visade på höga halter glyphosat(?)/roundup osv. I samma veva polisanmälde han oss för illegal kameraöveravkning och klagade över vår ute belysning (7W energilampa samt tre stolpar med diod-belysning). Nu är han åter igen i farten och vi vet inte riktigt vad man kan göra. Miljökontoret verkar mest klassa det som en grannfejd och vill helst inte röra vid det varför det inte verkar kunna hända mer där. Vägföreningen bryr sig inte så länge han inte fördärvar asfalten.
Vad gör man?
Vad gör man?
Marken ägs av vägföreningen/samfälligheten så visst är det otur.
Men problemt är ju inte bara det att han tar bort gräset; dels går det hundar och barn där, dels så sprider det sig in på våran tomt.
Känns bara konstigt att det inte verkar finnas något att göra åt det. Tar man tanken lite längre så skulle man t.ex kunna gå längs med vägen och gräva fram rötter till träd för att sedan slå i sådana trädbekämpningspluggar om man nu skulle vilja göra det.
Men problemt är ju inte bara det att han tar bort gräset; dels går det hundar och barn där, dels så sprider det sig in på våran tomt.
Känns bara konstigt att det inte verkar finnas något att göra åt det. Tar man tanken lite längre så skulle man t.ex kunna gå längs med vägen och gräva fram rötter till träd för att sedan slå i sådana trädbekämpningspluggar om man nu skulle vilja göra det.
Hur vet ni att det är grannen som hällt roundup på gräsremsan och i er rabatt?
Vad är det för olovlig filmning? Har ni satt upp kameraöervakning över aktuellt område? Eller är anklagelsen helt gripet ur luften?
Han klagar på er utebelysning? Varför? lyser den precis utanför hans sovrum? och det är därför han klagar?
"Nu är han åter igen i farten" vad har han hittat på nu då?
Vad gör man??
Funderar på varför grannen anmäler för illegal kameraövervakning, varför han klagar på din utebelysning?
Kan ni göra något för att tillmötesgå dessa klagomål? Har ni gjort något "fel" och det är därför han klagar?
Om ni inte gjort någor fel har ni fått en skitjobbig granne på halsen och det är kanske lika bra att flytta?
Vad säger han om gräsremsan, kanske det blir lugnt om ni tar på er att slå denna lilla remsan ett par gånger om året? Alternativt att ni lyfter frågan i vägföreningen och föreslår att den slår gräsremsan ett par gånger per år...
Eller vill grannen att det skall vara helt fritt från levande växter? Kanske ni skall fixa en ogräsharv att dra efter en trädgårdstraktor och harva remsan med jämna mellanrum.
Om ni nu är helt säkra på att det är grannen som sprider ut roundup på nätterna så tycker jag att ni skall förklara att ni inte gillar att det används gifter, och att ni är oroliga över att det kan hamna på fel ställe, och att ni vill komma fram till en annan hållbar lösning,( slå gräset eller använda ogäsharv).
Vad är det för olovlig filmning? Har ni satt upp kameraöervakning över aktuellt område? Eller är anklagelsen helt gripet ur luften?
Han klagar på er utebelysning? Varför? lyser den precis utanför hans sovrum? och det är därför han klagar?
"Nu är han åter igen i farten" vad har han hittat på nu då?
Vad gör man??
Funderar på varför grannen anmäler för illegal kameraövervakning, varför han klagar på din utebelysning?
Kan ni göra något för att tillmötesgå dessa klagomål? Har ni gjort något "fel" och det är därför han klagar?
Om ni inte gjort någor fel har ni fått en skitjobbig granne på halsen och det är kanske lika bra att flytta?
Vad säger han om gräsremsan, kanske det blir lugnt om ni tar på er att slå denna lilla remsan ett par gånger om året? Alternativt att ni lyfter frågan i vägföreningen och föreslår att den slår gräsremsan ett par gånger per år...
Eller vill grannen att det skall vara helt fritt från levande växter? Kanske ni skall fixa en ogräsharv att dra efter en trädgårdstraktor och harva remsan med jämna mellanrum.
Om ni nu är helt säkra på att det är grannen som sprider ut roundup på nätterna så tycker jag att ni skall förklara att ni inte gillar att det används gifter, och att ni är oroliga över att det kan hamna på fel ställe, och att ni vill komma fram till en annan hållbar lösning,( slå gräset eller använda ogäsharv).
Grannen har utryckligen sagt att det inte skall vara något gräs där samt att vi har sett honom göra det vilket vi också har filmat med videokamera. Nu kan det ju vara så att det också är något annan som är ute och gör liknande saker men det är nog inte så troligt.
Filmningen/kameraövervakningen kom upp efter första omgången och är inte olovlig utan håller sig till både länsstyrelsens och Datainspektionens riktlinjer. Anmälan lades ner.
Åter igen har han hällt ut mer bekämpningsmedel eller något annat som tar död på gräset, detta går i cykler varför han "åter igen [är] i farten".
Att vara tillmötesgående har inte fungerat tidigare vilket gör att jag inte tror det skulle fungera nu heller.
Gräsremsan(<3mx1m) är inget yvigt, vildvuxet buskage utan den brukar bli klippt i samband med att vi klipper gräset på övriga tomten.
Nej, helt säker kan man aldrig vara. Även om vi har sett honom hälla ut något, vet vi inte vad detta något är. Likaså kan det ju vara någon annan som hällt ut roundup.
Som sagt verkar det inte ha fungerat att resonera med honom och att gå genom kommunen verkar inte heller fungera.
För att inte göra obelaggda påstående om honom låt oss säga att vägföreningens mark har höga halter av roundup i sig.
Så många andra vägar än att stämma vägföreningen för att deras mark läcker roundup in på vår tomt ser jag inte.
Filmningen/kameraövervakningen kom upp efter första omgången och är inte olovlig utan håller sig till både länsstyrelsens och Datainspektionens riktlinjer. Anmälan lades ner.
Åter igen har han hällt ut mer bekämpningsmedel eller något annat som tar död på gräset, detta går i cykler varför han "åter igen [är] i farten".
Att vara tillmötesgående har inte fungerat tidigare vilket gör att jag inte tror det skulle fungera nu heller.
Gräsremsan(<3mx1m) är inget yvigt, vildvuxet buskage utan den brukar bli klippt i samband med att vi klipper gräset på övriga tomten.
Nej, helt säker kan man aldrig vara. Även om vi har sett honom hälla ut något, vet vi inte vad detta något är. Likaså kan det ju vara någon annan som hällt ut roundup.
Som sagt verkar det inte ha fungerat att resonera med honom och att gå genom kommunen verkar inte heller fungera.
För att inte göra obelaggda påstående om honom låt oss säga att vägföreningens mark har höga halter av roundup i sig.
Så många andra vägar än att stämma vägföreningen för att deras mark läcker roundup in på vår tomt ser jag inte.
Besvärliga grannar är jobbiga, har tyvärr inga bra lösningar...
Men nästa gång ni ser honom hälla ut något om natten kan ni kanske konfrotera honom och fråga vad han häller ut, och varför han väljer att göra det om natten.
Förklara att ni är oroliga över bekämpningsmedlet och försöka diskutera fram hur ni skall lösa ogräsproblemet på annat sätt.
Har grannen stöd hos övriga grannar? Är den allmänna åsikten att det inte skall finnas något gräs där?
Är grannen med i vägföreningen? Är han med i styrelsen och agerar som styrelseledamot? eller agerar han bara som snäll hjälpsam granne?
Om han agerar i styrelsens namn kanske ni skall lyfta frågan på årsmötet med en önskan om giftfri bekämpning.
Alternativt få till ett beslut om åtgärd för den aktuella remsan, förslagsvis att den klipps ett par gånger per år...
Om han är ensam om åsikten om gräsfritt kanske man kan få ett majoritetsbeslut om att det är ok med gräs där.
Men nästa gång ni ser honom hälla ut något om natten kan ni kanske konfrotera honom och fråga vad han häller ut, och varför han väljer att göra det om natten.
Förklara att ni är oroliga över bekämpningsmedlet och försöka diskutera fram hur ni skall lösa ogräsproblemet på annat sätt.
Har grannen stöd hos övriga grannar? Är den allmänna åsikten att det inte skall finnas något gräs där?
Är grannen med i vägföreningen? Är han med i styrelsen och agerar som styrelseledamot? eller agerar han bara som snäll hjälpsam granne?
Om han agerar i styrelsens namn kanske ni skall lyfta frågan på årsmötet med en önskan om giftfri bekämpning.
Alternativt få till ett beslut om åtgärd för den aktuella remsan, förslagsvis att den klipps ett par gånger per år...
Om han är ensam om åsikten om gräsfritt kanske man kan få ett majoritetsbeslut om att det är ok med gräs där.
Följande har jag lärt mig här på forumet: Om man filmar dem manuellt så att de ser det så är det inte olagligt. Om man filmar med obemannad kamera på egen tomt så att bara egna tomten syns i bild så är det inte olagligt. Men obemannad kamera som filmar allmän plats är olagligt. Rätta mig om jag har fel.wiktr skrev:
Det låter som en bra väg, för då blir det vägföreningens problem.wiktr skrev:
Du har lite fel. De behöver inte se att du filmar, men du behöver se vad du filmar. Med andra ord, så länge som du filmar vad du själv ser så är det OK och du behöver inte upplysa någon.Följande har jag lärt mig här på forumet: Om man filmar dem manuellt så att de ser det så är det inte olagligt. Om man filmar med obemannad kamera på egen tomt så att bara egna tomten syns i bild så är det inte olagligt. Men obemannad kamera som filmar allmän plats är olagligt. Rätta mig om jag har fel.
Detta då med undantag för skyddsobjekt och sånt, såklart.
Jo, och extra jobbigt om det inte verkar finnas någon lösning genom att resonera.Zixten skrev:
Vad jag har förstått så är "rätt och fel" endast något som kan komma efter domstol men det finns rekomendationer/vägledning eller vad man nu vill kalla det. Länsstyrelsen i ditt län är den myndighet som har hand om det. Vidare så är det också en gråzon mellan t.ex en webkamera som tittar ut över säg en småbåtshamn och övervakning där man kan identifiera personer. Sparar du på filmmaterial så har Datainspektionen regler som skall följas. Som sagt ett härligt virr-varr av tolkningar. För att riktigt snurra till det kan det bli olaglig kameraövervakning om skyltningen att det är kameraövervakat försvinner.tio_Pepe skrev:
En webkamera som tittar ut över en småbåtshamn och där du kan identifiera personer är ingen gråzon. Den är tillståndspliktig såfort du sänder vidare materialet eller behandlar det struktuerat. Lagarna bryr sig inte och huvudsyftet med en produkt utan hur den hanteras, dvs handmanövrerad eller fast monterad (dvs att den står på en fast plats utan att du håller i den) och hur du hanterar materialet.wiktr skrev:Jo, och extra jobbigt om det inte verkar finnas någon lösning genom att resonera.
Vad jag har förstått så är "rätt och fel" endast något som kan komma efter domstol men det finns rekomendationer/vägledning eller vad man nu vill kalla det. Länsstyrelsen i ditt län är den myndighet som har hand om det. Vidare så är det också en gråzon mellan t.ex en webkamera som tittar ut över säg en småbåtshamn och övervakning där man kan identifiera personer. Sparar du på filmmaterial så har Datainspektionen regler som skall följas. Som sagt ett härligt virr-varr av tolkningar. För att riktigt snurra till det kan det bli olaglig kameraövervakning om skyltningen att det är kameraövervakat försvinner.
Hur fårhåller det sig då man inte kan identifiera personer?frohike skrev:
När kan man identifiera en person? Ansikte? Klädsel? Rörelsemönster? Finns säkert någon juridisk definition vilken skulle vara kul att veta. Om webkameran tittar ut över hamnen och personerna inte ser ut mer än suddiga blobbar men du kan knyta samman vilken färg på bilen och vilken båt en blobb använder, är det att identifiera en person?
Men allt detta är ett annat ämne om än intressant.
Som svar på din fråga, identifiera innebär att du kan se vem det är, ex genom ansikte, rörelsemösnter mm. Att kunna se vilken båt eller bil som någon oidentifierad använder kan även det hamna under att du kan identifiera. DI är väldigt tydliga med just kartläggning av personers vanor är kränkande och därför inte är tillåtet. Men i sådana fall är det något som prövas från fall till fall. Länsstyrelsen ser till vad för område du övervakar och Datainspektionen ser till hur du hanterar bilderna efter PUL
Kom ihåg, även filmer från en olaglig kamera gäller som bevis, vi har fri bevisföring i Sverige, men du kan få skit för att du satt upp kameran. Med andra ord, beroende på vilken risknivå du är beredd att ta så har du olika alternativ.
Spontant tror jag också att en olaglig kamera som sätts upp på förekommen anledning för att hindra brott bedöms lite annorlunda i rätten än en som, exempelvis, riggats upp dolt vid en nudiststrand.
Spontant tror jag också att en olaglig kamera som sätts upp på förekommen anledning för att hindra brott bedöms lite annorlunda i rätten än en som, exempelvis, riggats upp dolt vid en nudiststrand.
Jag är intresserad av varför grannen håller på, tycker inte att det är avhandlat ännu.
Eftersom ni håller mattan klippt så har jag svårt att tänka mig att han tycker att det stör. Den enda rimliga förklaringen jag kommer på just nu är att han är avundsjuk på att ni får 3m2 "gratis" tomt som egentligen tillhör vägföreningen.
En lösning på det är väl att lägga ut grus eller liknande så att inte gräset växer. Visst, det är helt sinnessjukt egentigen att ni ska behöva göra detta men det är nog billigare än att ödsla tid och ork på en grannfejd.
Eftersom ni håller mattan klippt så har jag svårt att tänka mig att han tycker att det stör. Den enda rimliga förklaringen jag kommer på just nu är att han är avundsjuk på att ni får 3m2 "gratis" tomt som egentligen tillhör vägföreningen.
En lösning på det är väl att lägga ut grus eller liknande så att inte gräset växer. Visst, det är helt sinnessjukt egentigen att ni ska behöva göra detta men det är nog billigare än att ödsla tid och ork på en grannfejd.