R
J JohanLun skrev:
Jag har inte hund, men skulle bli sur om grannen alltid lät hunden pissa på min brevlåda eller staket. Men olagligt tror jag inte det är, så det är med andra ord samma argument som att det är OK att parkera. Är det inte olagligt att låta hunden pissa i grindhålet är det ju lagligt, liksom parkeringen. Allt som är lagligt är inte lämpligt eller är inte att visa hänsyn.

Jag kan hålla med om att jag skulle bli mindre sur om grannen varenda dag parkerade sin rostiga ford transit eller fula ford fiesta utanför mitt sovrumsfönster än om hunden la en kabel i grindhålet varje morgon. Men fortfarande tycker jag det visar på icke respekt för sina grannar, om grannen bett att bilen ska parkeras nånannanstans. Om det rör sig om nån gång i veckan, fine. Men varje dag...
En hundägare har skyldighet att se till att hunden hålls under tillsyn och sköts på ett sådant sätt att hunden inte orsakar skador eller avsevärd olägenhet för omgivningen (1 § hundlagen).

Dina jämförelser är så främmande för mig att jag tycker lite synd om dig..

Man kan inte råda över lagliga parkeringar på allmän mark, det är en ganska given och sund sak tycker jag..
Sedan hade det varit trevligare om dom kom överens, om man stör sig på parkerade bilar så finns det gott om hus och stugor som inga grannar har..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sedan hade det varit trevligare om dom kom överens, om man stör sig på parkerade bilar så finns det gott om hus och stugor som inga grannar har..
Du har nog delvis rätt i detta med hunden och skötsel, likväl ser jag ibland hundägare som inte tvekar att låta hunden pissa på brevlådan eller staketet / grinden, det brukar komma upp irritation om detta i forum och facebook då och då... Turligt nog har jag inte märkt att hundägarna häromkring gör så...

Man kan ju också, om man redan valt sitt hus, jobba med att lobba för parkeringsreglering, tex max 2h parkering, datumparkering, parkeringsförbud. Eller skapa förhållanden som gör att det blir svårare att parkera. Inget av det är ett endaste dugg olagligt, kanske osjysst. Men om nu inte grannarna som parkerar på gatan var sjyssta från början och de andra grannarna ordnat med plats på egen tomt så kan man ju säga att det inte drabbar nån "oskyldig".
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
När grannen har all rätt att göra som han gör, varför ska han låta TS bestämma var han parkerar?
TS kan be snällt, och om det inte spelar någon roll för grannen (eller kanske snarare grannens dotter) att parkera en bit bort, eller om det är en mycket liten uppoffring, så kan ju grannen(s dotter) vara snäll mot TS och låta bli att parkera utanför fönstret.

Men TS kan ju inte kräva något i det här sammanhanget, och grannen får förstås parkera där det är tillåtet att parkera.

TS har tydligen pratat med grannen om saken (se inlägg #15) och fick ett surt svar. Därmed borde ärendet vara avslutat.

(Hur snällt TS bad grannen vet vi inte, men spelar förstås ingen roll längre).
 
Redigerat:
P
AndersPS AndersPS skrev:
Visst är det så, och lika så är det inte avskaffat då. Och det finns gott om tillfällen när det krävs danstillstånd utan ansökan om arrangemang.
Är inte en arrangerad dans på offentlig plats ett arrangemang?
AndersPS AndersPS skrev:
Det är politisk hittepå och faktiskt en lögn när man säger att man avskaffat det.
Varför det? Man behöver ju inte längre tillstånd.
Det är ju inte i närheten av lika dumt som när bygglov ersätts av bygganmälan, med ungefär lika mycket krångel.
 
P
J JohanLun skrev:
Jag kan hålla med om att jag skulle bli mindre sur om grannen varenda dag parkerade sin rostiga ford transit eller fula ford fiesta utanför mitt sovrumsfönster än om hunden la en kabel i grindhålet varje morgon.
I de flesta (alla?) kommuners ordningsstadga finns regeln om att den som rastar sin hund ska plocka upp skiten efter hunden.

Katter, däremot, får man låta springa och skita i andras sandlådor utan vidare. 🤪😉😉😬🙄
(Eftersom sakfrågan är utredd så kan väl den här tråden också bli en kattråd? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
om grannen alltid lät hunden pissa på min brevlåda eller staket. Men olagligt tror jag inte det är,
Jag skulle påstå att göra detta regelbundet och uppsåtligen tveklöst är brottsligt. För mig är det orimligt att i någon mening jämställa detta med en korrekt parkering!
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
TS kan be snällt, och om det inte spelar någon roll för grannen (eller kanske snarare grannens dotter) att parkera en bit bort, eller om det är en mycket liten uppoffring, så kan ju grannen(s dotter) vara snäll mot TS och låta bli att parkera utanför fönstret.

Men TS kan ju inte kräva något i det här sammanhanget, och grannen får förstås parkera där det är tillåtet att parkera.

TS har tydligen pratat med grannen om saken (se inlägg #15) och fick ett surt svar. Därmed borde ärendet vara avslutat.

(Hur snällt TS bad grannen vet vi inte, men spelar förstås ingen roll längre).
Precis min poäng. TS kan prata med grannen, men om grannen inte vill rätta sig efter TS önskan är saken klar.
P pmd skrev:
I de flesta (alla?) kommuners ordningsstadga finns regeln om att den som rastar sin hund ska plocka upp skiten efter hunden.

Katter, däremot, får man låta springa och skita i andras sandlådor utan vidare. 🤪😉😉😬🙄
(Eftersom sakfrågan är utredd så kan väl den här tråden också bli en kattråd? :)
Nja, exempelvis Jordbruksverket håller inte med dig. Du ska se till din katt minst två gånger per dag, och lagen säger att du ska hålla efter din katt på samma sätt som en hund så att det inte föranleder olägenhet.

1 § Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är inte en arrangerad dans på offentlig plats ett arrangemang?

Varför det? Man behöver ju inte längre tillstånd.
Det är ju inte i närheten av lika dumt som när bygglov ersätts av bygganmälan, med ungefär lika mycket krångel.
Man tog bort vissa tillfällen man behöver tillstånd. Man har inte tagit bort tillståndet. Och det finns massor av aktiviteter i det offentliga rummet som inte kräver tillstånd, dans är aldrig ett av dem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
I de flesta (alla?) kommuners ordningsstadga finns regeln om att den som rastar sin hund ska plocka upp skiten efter hunden.
Kisset då? Får hunden kissa på tex ett staket eller lyktstolpe? Om nu jag har en lyktstolpe utanför sovrumsfönstret, är det OK att hunden kissar där varje promenad?

Nä, jag tycker att TS ska börja spontandansa utanför sin grannes sovrumsfönster, DET verkar ju alla vara ense är helt lagligt nuförtiden. Breakdance, men har en hund skitit där så kanske finsk tango är bättre.
 
  • Arg
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle påstå att göra detta regelbundet och uppsåtligen tveklöst är brottsligt. För mig är det orimligt att i någon mening jämställa detta med en korrekt parkering!
Mitt förslag till TS var ju att försöka skapa en situation som gör parkeringen ICKE korrekt, genom att förflytta eller förändra sin uppfart så att parkeringen inte blir praktiskt möjlig att göra på ett lagligt sätt... Breddar TS utfarten och flyttar den till mitten av tomten kanske det är möjligt att förskjuta det på ettt sådant sätt att hen slipper grannen utanför sovrumsfönstret?

Jag håller med om att ÄR parkeringen korrekt kan man inte göra annat än vädja till grannens välvilja...

Frågan är, om man jämför med nåt annat. Om grannen spelar Michael Bolton eller Vikignarna på normal volym på sin altan under alla dygnets vakentimmar, inte störande men fan så irriterande. Ska man inte kunna vädja då på samma sätt... Jag tänker bara att man ska vara sjysst mot sina grannar...
 
J JohanLun skrev:
Ska man inte kunna vädja då på samma sätt... Jag tänker bara att man ska vara sjysst mot sina grannar...
Ja håller naturligtvis med dig om det. Jag har bara så väldigt svårt att förstå att man kan irritera sig på detta sätt över hur någon parkerar på en allmän gata. Tycker inte det alls är jämförbart med att bli störd av ljud.

Jag kan inte känna annat än att den som har åsikter om en helt korrekt parkering på en gata, är den som försöker ta sig orimliga friheter genom att försöka påverka sådant som denne helt enkelt inte har något med att göra.

Vore grannen reko och tyckte sig ha vettiga alternativ fanns inte tråden. Nu är uppenbarligen så inte fallet och då ser jag inget annat vettigt alternativ än att gilla läget.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Och det finns massor av aktiviteter i det offentliga rummet som inte kräver tillstånd, dans är aldrig ett av dem.
Men knappast större arrangemang, eller hur?

Visst går det bra att utan tillstånd göra en utflykt i ett naturreservat med den lokala blomsterklubbens 12 medlemmar, men det går inte att genomföra något stort arrangemang i ett urbant område utan tillstånd.
 
Redigerat:
P
J JohanLun skrev:
Kisset då? Får hunden kissa på tex ett staket eller lyktstolpe? Om nu jag har en lyktstolpe utanför sovrumsfönstret, är det OK att hunden kissar där varje promenad?
En gång är ingen gång, men om det förekommer regelbundet tror jag nog att det är ett brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter. Det är dock ett knepigt juridiskt avgörande som jag tror att man måste leta bland domar för att bli klokare om.
Samma sak tror jag gäller katter som bajsar i sandlådor.
J JohanLun skrev:
Nä, jag tycker att TS ska börja spontandansa utanför sin grannes sovrumsfönster, DET verkar ju alla vara ense är helt lagligt nuförtiden. Breakdance, men har en hund skitit där så kanske finsk tango är bättre.
Det låter till en början som en kul idé, men tyvärr tror jag att det skulle räknas som ofredande så småningom.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din dåliga fattningsförmåga men din analys av dig själv verkar stämma 😄
Spännande det där med fattningsförmåga. Speciellt uttryckt av någon som inte verkar förstå att det finns lagar och att det är enklast för nästan alla att följa dem - även om man inte håller med.
Jag får en sådan härlig bild av vig när jag läser dina infantila inlägg. Du kan såklart vara vem som helst. Du kanske är en person jag möter på jobbet, en snubbe i vit skjorta som blir lite lössläppt bakom tangentbordet, men bilden är ju en man i snart 70-årsåldern som fortfarande bor hemma hos mamma. Kör en rostig 240 och dricker Mariestads Extra Stark..
 
P pmd skrev:
.

Det låter till en början som en kul idé, men tyvärr tror jag att det skulle räknas som ofredande så småningom.
Då låter man barnen spela fotboll utanför, det kan nog inte bli ofredande men väl så irriterande. :D

Man kan säkert hitta på 1000 saker som är lagliga men jävligt irriterande att göra utanför TS granne...

Men få lika kul OCH irriterande som spintandans till finsk tango musik. Och dessutom konstaterat numera lagligt. Men kanske har spontandans på gator och torg alltid varit lagligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.