Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
 
  • Gilla
  • Haha
Silverloafer och 11 till
  • Laddar…
Maalox
Vad reglerna säger vet jag ej, med den första frågan/rådet du kommer få här på BH är huruvida du pratat med grannen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 27 till
  • Laddar…
De ska följa parkeringsreglerna som gäller på gatan och de får inte blockera er utfart. I övrigt finns inga regler.
 
  • Gilla
Muhrman och 28 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag förstår inte problemet, utöver leveransbekymren. Men de hade du väl enkelt kunnat lösa genom att prata med grannen? I övrigt förstår jag det som att det står en bil parkerad på gatan, där det är tänkt att bilar ska stå parkerade.
 
  • Gilla
splinter och 17 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Nej, det finns ingen regel om "permanent parkering".

Är det verkligen ett problem att de står utanför? Har ni regelbundet kranbilsleveranser? Går det inte att backa in vagnen när ni kör med släp?
 
  • Gilla
  • Arg
Allman och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Är det en ful bil?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 93 till
  • Laddar…
wildeside
Jag parkerar min bil dagligen och i bland blir det framför min eller någons annans granne!
Så länge det inte är parkeringsförbud så slipper jag böter och står den ivägen så är det helt ok för min del att be mej flytta på den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag hade bett grannen (läs brukar göra) flytta den när man väntar leverans eller kommer med släp.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Kolla på din kommuns hemsida om de har en LTF angiven så finner du svaret där.
 
  • Gilla
Marielisan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Om det är tillåtet att parkera på gatan så finns ingen regel som säger att man inte får stå där bara för att man stod på platsen dagen innan.

Däremot får man inte parkera så att man försvårar för någon annan att komma in/ut. Dock ska det mycket till för att det ska räknas som blockerande.

Jag hade en granne som gjorde likadant och där var det helt omöjligt att komma in på vår tomt med släp, stor skåpbil eller liknande och riktigt jobbigt med bil (backa, framåt, backa, framåt, backa, framåt innan man kunde backa in). Det räckte inte för att det skulle vara otillåtet, jag kom ju in (sambon gjorde det inte). Jag försökte få kontakt med grannen, ringde på utan att någon öppnade, ringde på telefon och lämnade meddelande på svararen och satte lappar på bilen och bad de ställa sig lite längre fram eller bak, men jag fick aldrig tag på dem och mina lappar sket dem i.
Sen blev det parkeringsförbud på gatan... Jag ringde direkt när jag såg någon av hans bilar och parkeringsvakterna kom snabbt och satte böter. Andra bilar satte jag bara en lapp på rutan och skrev att de försvårade för oss att komma in/ut, samt att det var parkeringsförbud, jag ringde inte parkeringsvakterna not andra än den grannen. Efter 5-6 p-böter slutade han parkera där.

Som sagt kommunikation är det bästa, om vederbörande är vettig, men det är de flesta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 42 till
  • Laddar…
Jag har tänkt säga till grannen att deras granbb kan parkera framför vår tomt, på vår sida fast bakom min bil, så blir det bättre plogat.

Mindre risk att få sin bil bortputtad av ev brandbil som behöver komma fram tex...
 
Be dom flytta på bilen när den står ivägen, och kom alltid med en lösning. Dvs annan plats att parkera på
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns tre lösningar på kort sikt:
1. Prata med grannen
2. Sätt en jättearg anonym lapp under vindrutetorkaren
3. Knyt näven så hård du kan i fickan.

Om inte bilen läcker olja eller liknande... Då finns det i teorin fler möjligheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 14 till
  • Laddar…
F
Om jag väntat leverans med lastbil så hade jag ställt mig själv där dagen innan för att blockera och enkelt kunna flytta på mig.
 
  • Gilla
SWEBMA och 29 till
  • Laddar…
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
redep och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.