Hela tråden handlar om ifall man kan förhindra en tredje man från att parkera på en parkering vid sidan av någon annans väg.

Utan särskild skylt får man stå i 24 timmar, gäller vardagar, inte vardag före helgdag. Dvs parkerar du fredag 12.00 måste bilen flyttas senast måndag 12.00. Jag hade frågat en gång, sen är det upp den som får frågan att byts plats, kanske till en annan granne som också ogillar det...?

Sen förstår jag att det kan vara knepigt med leveranser, att komma åt med släpvagn m.m. Men det hör till att bo i ett, oftast litet villaområde med små tomter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Om ni inte tycker om reglerna som gäller där ni bor så kanske ni skulle fundera på att flytta…
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Lägg upp några bilder.
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
B
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
ja, det får man, men varför står inte ni där med era bilar istället? ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Om ni inte tycker om reglerna som gäller där ni bor så kanske ni skulle fundera på att flytta…
Visst kan man resonera så.
Har själv också flyttat ifrån en bilhatar kommun för att jag ville slippa skiten att inte få parkera och slippa dyra parkeringsavgifter/böter.

Men sen finns de vissa människor som inte alls förstår eller bryr sig. Som i mitt fall är det besökande till en mycket trevlig granne.
Vi har en annorlunda planerad tomt, går ha flera bilar. Men nångång när jag själv haft bilarna lite i oordning och kanske flera på besök med olika bilar. Då har de besökande frågat om jag kan flytta min bil, så har jag sagt "sätt bilen till gatan" och pekat just vägen som är mot grannen.
Då har mina gäster sagt "ja men där kan man ju inte stå" sedan har de parkerat på vägen precis bakom mina bilar.

Förstår inte riktigt vitsen att varför måste man på en smal väg stå på vägen mot våran infart? När man kan ställa bilen lite längre fram så man står och blockerar bilarna i huset som man besöker! Då behöver man inte gå heller så lång bit 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Ivo f
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Ahh, det var där skon klämde. Förstod nästan att det inte bara handlade om parkeringen.

I tätbebyggt område så får man liksom räkna med viss insyn, nyfikna grannar etc. och klarar man inte av det så är det lgh. högt upp i flerfamiljshus alt. boende på "landet" som gäller. Vidare kan jag tycka att du uppvisar en annorlunda fingertoppskänsla som redan som nyinflyttad börjar bygga på bilden som oskön. Jag förstår att du blir bemött surt om du som nyinflyttad har synpunkter på deras parkering som inte verkar bryta mot några regler. Du tror inte att att du hade haft mer framgång genom att inleda ditt grannskap genom att bekanta dig med aktuell familj. Grundläggande psykologi egentligen att man vinner i längden på att vara lite skön utan att för den sakens skull behöva aspirera på att vara bästa vänner.

Alla områden/flerfamiljsfastigheter etc. har sin egna dynamik, ordning och egna "maktstrukturer". Vem är "fixaren" i området, vilka är dom sköna pankisarna som kan hjälpa till med post/katter etc. när du är borta, vem är den inofficiella ordningsmannen o.s.v. Nu är det kanske för sent men det kloka hade varit att "bo in sig" först innan du hade börjat komma med synpunkter på dina grannars beteende.

Se det istället som att deras dotter förhoppningsvis flyttar inom ett par år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Visst kan man resonera så.
Har själv också flyttat ifrån en bilhatar kommun för att jag ville slippa skiten att inte få parkera och slippa dyra parkeringsavgifter/böter.

Men sen finns de vissa människor som inte alls förstår eller bryr sig. Som i mitt fall är det besökande till en mycket trevlig granne.
Vi har en annorlunda planerad tomt, går ha flera bilar. Men nångång när jag själv haft bilarna lite i oordning och kanske flera på besök med olika bilar. Då har de besökande frågat om jag kan flytta min bil, så har jag sagt "sätt bilen till gatan" och pekat just vägen som är mot grannen.
Då har mina gäster sagt "ja men där kan man ju inte stå" sedan har de parkerat på vägen precis bakom mina bilar.

Förstår inte riktigt vitsen att varför måste man på en smal väg stå på vägen mot våran infart? När man kan ställa bilen lite längre fram så man står och blockerar bilarna i huset som man besöker! Då behöver man inte gå heller så lång bit 😉
Ja, bor man i ett tätbebyggt område så blir det lätt sådana situationer. Man får hantera det så gott det går, och går det inte så får man väl fundera på om man skall försöka hitta ett annat boende.

Jag flyttade från radhus till friliggande villa för typ 20 år sedan. Tror inte att jag skulle trivas med att flytta till radhus igen… men jag trivdes riktigt bra där ändå faktiskt.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Tänker mer om vad regler/lagen säger om parkering på allmän väg och bruka som permanent parkering.
Det är ingen permanent parkering om de uppfyller kravet på max 24/h vardagar. Permanent blir det ju först om dom anordnar en privat parkering här, eller låter bilen stå längre perioder (vilket då kan anmälas till kommunen, med p-böter som följd). Hade ett liknade problem på en tvärgata nära oss. En granne som störde sig på en annan granne. Han lyckades få kommunen att sätta upp tror det är max 3h parkering på gatan. Inte helt populärt kan jag säga.. Men i praktiken är det enda sättet att minska
Möjligheten att använda vägen som parkering. Slår dock även mot sin egen och egna gästers möjlighet att parkera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sjukt tråkigt och jag förstår dig helt ut att du stör dig på den parkerade bilen! Grannen hos mina föräldrar parkerar sin lastbil utanför en annan granne VARJE dag. Brist på respekt hos vissa människor är skrämmande!
 
  • Gilla
johannord och 7 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ahh, det var där skon klämde. Förstod nästan att det inte bara handlade om parkeringen.

I tätbebyggt område så får man liksom räkna med viss insyn, nyfikna grannar etc. och klarar man inte av det så är det lgh. högt upp i flerfamiljshus alt. boende på "landet" som gäller. Vidare kan jag tycka att du uppvisar en annorlunda fingertoppskänsla som redan som nyinflyttad börjar bygga på bilden som oskön. Jag förstår att du blir bemött surt om du som nyinflyttad har synpunkter på deras parkering som inte verkar bryta mot några regler. Du tror inte att att du hade haft mer framgång genom att inleda ditt grannskap genom att bekanta dig med aktuell familj. Grundläggande psykologi egentligen att man vinner i längden på att vara lite skön utan att för den sakens skull behöva aspirera på att vara bästa vänner.

Alla områden/flerfamiljsfastigheter etc. har sin egna dynamik, ordning och egna "maktstrukturer". Vem är "fixaren" i området, vilka är dom sköna pankisarna som kan hjälpa till med post/katter etc. när du är borta, vem är den inofficiella ordningsmannen o.s.v. Nu är det kanske för sent men det kloka hade varit att "bo in sig" först innan du hade börjat komma med synpunkter på dina grannars beteende.

Se det istället som att deras dotter förhoppningsvis flyttar inom ett par år.
Har bekantat oss ganska väl med restrerande grannar och vad man förstått på dessa så har denna granne gjort såhär nästan alla år, folk har vart sura på dom, grannen som schasade iväg dom ifrån sin "häck" fick tillslut bli fly förbannad på dom iom att en del av häcken tillslut dock pga avsaknad av sol, så han sa åt dom att dom får fan flytta på sig nu om de inte vill betala nästa omgång med omläggning av häck.
 
  • Haha
  • Gilla
Yetin och 4 till
  • Laddar…
S Skullbone skrev:
Brist på respekt hos vissa människor är skrämmande!
Visst är det?! Tänk att någon kan ha åsikter om hur andra som parkerar på ett helt korrekt sätt gör detta. Skrämmande!
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 16 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Brandbilar ”puttar” inte bort bilar som står i vägen, det är en myt. Källa, jag är fd brandman.
Inte enbart en myt! Jag själv, som frivillig privatperson i samband med en stor skogsbrand, blev beordrad av brandchefen att "putta ner bilarna i diket" när det stod bilar parkerade på den avstängda skogsvägen, när vi ungdomar skulle hämta vatten med tankbilen. 2 eller 3 bilar fick det lite besvärligt senare, när de skulle åka därifrån. Året var 1966 eller 1967.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte enbart en myt! Jag själv, som frivillig privatperson i samband med en stor skogsbrand, blev beordrad av brandchefen att "putta ner bilarna i diket" när det stod bilar parkerade på den avstängda skogsvägen, när vi ungdomar skulle hämta vatten med tankbilen. 2 eller 3 bilar fick det lite besvärligt senare, när de skulle åka därifrån. Året var 1966 eller 1967.
Jo i forntiden kanske man gjorde så. Jag blev dock aktivt tillsagd att INTE göra detta på 2000-talet då det blev problem med ersättning till bilarnas ägare. Man fick försöka köra runt, eller dra längre slang om man inte kunde hitta ägarna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Visst är det?! Tänk att någon kan ha åsikter om hur andra som parkerar på ett helt korrekt sätt gör detta. Skrämmande!
För det är endast olagliga saker som är rimligt att störa sig på? 😆 Att en granne inte vill ha lastbilen framför sin egna tomt så de parkerar framför grannen istället är helt rimligt enligt dig? 🙃
 
  • Gilla
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
Det enklaste är väl att du parkerar din/dina bilar där istället? Så kan inte grannen ställa sin bil där. Har grannen rätt att ställa bilen där så har ju även du samma rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.