Fairlane Fairlane skrev:
Då har du nog förstått fel (eller så har jag förstått fel). Jag tolkar det som att grannen inte kan parkera utanför sin egen tomt eftersom det är en vändzon.
Det är faktiskt helt ovidkommande om grannen bor vid en vändzon, vanlig gata eller råkar ha parkeringsplats för 47 bilar på sin egen fastighet.
Det är fullt tillåtet att parkera på platsen utanför TS, helt oavsett vilken anledning man har att vilja göra det.
Om jag inte vill ha (min) bil utanför mitt hus ställer jag den någon annanstans, så enkelt är det.
Det står TS fritt att göra samma sak.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Anser du det vara fel?
Beror ju på hur parkeringssituationen ser ut i övrigt på gatan. Finns det plats och möjlighet för grannen att stå utanför sitt egen hus så vore det att föredra.
Alfredo Alfredo skrev:
Ska jag tolka detta som att du jämställer direkt brottsliga tilltag men en helt korrekt parkering?
Det är en jämförelse och inte ett jämställande. Hade du läst stycket innan den meningen du påpekade så hade du förstått kontexten.
Alfredo Alfredo skrev:
Och vilken typ av "gränssättning" rekommenderar du i detta fall?
Jag har inga rekommendationer mer än att man bör påtala vad man tycker istället för att knyta näven i fickan som jag gjorde.
 
D Dros skrev:
Beror ju på hur parkeringssituationen ser ut i övrigt på gatan. Finns det plats och möjlighet för grannen att stå utanför sitt egen hus så vore det att föredra.
Det har klargjorts flera gånger i tråden att grannen har en vändplats utanför tomten så därför är alla råd om att
A) ”hämnd parkera” utanför grannens tomt
B) be grannen själv parkera utanför egen tomt
meningslösa råd som ofta kommer från skribenter som inte orkar läsa tråden innan de svarar…
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
meningslösa råd som ofta kommer från skribenter som inte orkar läsa tråden innan de svarar…
Och de som läst tråden vet också att TS i sitt andra inlägg i tråden skriver att han pratat med "felparkeraren" utan framgång...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och de som läst tråden vet också att TS i sitt andra inlägg i tråden skriver att han pratat med "felparkeraren" utan framgång...
Och samma läsare vet också att lösningen är att TS ställer din egna bil på platsen. 😊
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
är att TS ställer din egna bil på platsen.
Nähej du! Min bil ska TS ge tusan i! 😂😉😱
 
  • Gilla
  • Haha
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
Det är faktiskt helt ovidkommande om grannen bor vid en vändzon, vanlig gata eller råkar ha parkeringsplats för 47 bilar på sin egen fastighet.
Det är fullt tillåtet att parkera på platsen utanför TS, helt oavsett vilken anledning man har att vilja göra det.
Om jag inte vill ha (min) bil utanför mitt hus ställer jag den någon annanstans, så enkelt är det.
Det står TS fritt att göra samma sak.
Givetvis
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P
En anmälan om dans är inte en ansökan om tillstånd. Det är bara att dansa på efter att ha meddelat polisen att så ska ske.
Ja, det är kanske lite sk*tnödigt att kräva en anmälan, men den är ju bara en upplysning.

Att den som arrangerar dans på offentlig plats behöver tillstånd är inte konstigare än att det behövs tillstånd för att arrangera något annat på offentlig plats, t.ex. en demonstration.
 
D Dros skrev:
Tänkte på den som parkerar korrekt. Om TS granne parkerar korrekt eller inte tar inte bort det faktum att det parkeras utanför TS hus för att grannen inte vill ha sin bil utanför sitt eget fönster om jag fattat det rätt? Det jag syftade på är att det finns folk som testar hur långt de kan gå utan att det ger repressalier. Det finns andra trådar om ett växthus på annans mark, utekök på annans tomt och personen som tagit delar av grannens baksida i besittning med en extremt dålig grannsämja med hot och våld som resultat visar att problemen med sådana personer ofta börjar oskyldigt för att sedan trappas upp om inte en gränssättning görs tidigt.
Men snälla, det är väl en viss skillnad mellan att göra en fullt laglig parkering till att göra rent olagliga saker ?

Vilka andra lagliga saker tycker du man måste sätta ner foten för ? ..om grannen kör fel bilmärke ? Lyssnar på dansbandsmusik ? Kanske om hans fru ser ful ut i dina ögon ?

Och nej, du har missuppfattat varför grannen parkerar där, eller snarare, du var för lat för att läsa tråden ?
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
D Dros skrev:
Beror ju på hur parkeringssituationen ser ut i övrigt på gatan. Finns det plats och möjlighet för grannen att stå utanför sitt egen hus så vore det att föredra.
Att föredra för vem?
Låt oss anta att det vore tillåtet att parkera framför grannens hus.
För vem är det då fördelaktigt att grannen parkerar där istället för framför TS hus? Jo, för TS, inte för grannen.
När grannen har all rätt att göra som han gör, varför ska han låta TS bestämma var han parkerar?
Vad ska mer TS få besluta om för grannen som TS inte har med att göra?
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är faktiskt helt ovidkommande om grannen bor vid en vändzon, vanlig gata eller råkar ha parkeringsplats för 47 bilar på sin egen fastighet.
Det är fullt tillåtet att parkera på platsen utanför TS, helt oavsett vilken anledning man har att vilja göra det.
Om jag inte vill ha (min) bil utanför mitt hus ställer jag den någon annanstans, så enkelt är det.
Det står TS fritt att göra samma sak.
Jovisst är det så. Jag bor själv i ett centralare område där det bara blev en röra med lång och korttidsparkerade bilar i vårt område. Bilarna kom då ofta från centralare områden där ägarna inte fick tag på någon parkering eller tyckte det var för dyrt i sin zon. Hursomhelst så utökade man parkeringszonen inkl betalning till vårt område och efter en tid med lapplisorna i farten så är det nu rimligt med parkerade bilar. Sen kan man då bli sne på grannar som inte parkerar framför sitt hus speciellt nu när det är en massa snö. Men lapplisorna fixar det här så slipper man en konflikt. Ingen bra lösning men måste göras.
 
Tänker att lite samma sak kan gälla om man låter hunden göra sina behov framför egna grinden eller går till grannen. Vad jag vet inte olagligt att hunden kissar bland syrenbuskarna... Men jag tycker nog det hör till vanligt hyfs att man försöker att vara sjysst mot sina grannar och varken stadigvarande parkera sin bil utanför, låta hunden skita utanför, låter alla löv blåsa in på grannens tom eller liknande...
 
R
Hur kan man jämföra en laglig parkering på allmän väg med att låta sin hund pissa och skita framför grannens grind..😤🥴inte undra på att folk blir oense…
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En anmälan om dans är inte en ansökan om tillstånd. Det är bara att dansa på efter att ha meddelat polisen att så ska ske.
Ja, det är kanske lite sk*tnödigt att kräva en anmälan, men den är ju bara en upplysning.

Att den som arrangerar dans på offentlig plats behöver tillstånd är inte konstigare än att det behövs tillstånd för att arrangera något annat på offentlig plats, t.ex. en demonstration.
Visst är det så, och lika så är det inte avskaffat då. Och det finns gott om tillfällen när det krävs danstillstånd utan ansökan om arrangemang.

Det är politisk hittepå och faktiskt en lögn när man säger att man avskaffat det.

Men kanske en diskussion för en annan tråd om vi ska fortsätta på det spåret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur kan man jämföra en laglig parkering på allmän väg med att låta sin hund pissa och skita framför grannens grind..😤🥴inte undra på att folk blir oense…
Jag har inte hund, men skulle bli sur om grannen alltid lät hunden pissa på min brevlåda eller staket. Men olagligt tror jag inte det är, så det är med andra ord samma argument som att det är OK att parkera. Är det inte olagligt att låta hunden pissa i grindhålet är det ju lagligt, liksom parkeringen. Allt som är lagligt är inte lämpligt eller är inte att visa hänsyn.

Jag kan hålla med om att jag skulle bli mindre sur om grannen varenda dag parkerade sin rostiga ford transit eller fula ford fiesta utanför mitt sovrumsfönster än om hunden la en kabel i grindhålet varje morgon. Men fortfarande tycker jag det visar på icke respekt för sina grannar, om grannen bett att bilen ska parkeras nånannanstans. Om det rör sig om nån gång i veckan, fine. Men varje dag...
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.