R Robbban77 skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad som hände med tråden när jag bara rent kortfattat fråga hur reglerna var för parkera dagligen på allmän gata, ser många tråkiga och sura kommentarer..

Men vilket fall så en uppdatering till den som undrar :)

Vi som sagt ifrågasatte grannen ang deras dagliga parkering utanför vår trädgård (sovrums fönster) och fick till svar att dom inte ville ha den utanför sitt fönster.

Det blev en liten grej då gubben med häcken som dog hörde av sig till de andra grannarna för se om alla ville slå sig ihop och skriva ett brev om att de med bilen får lösa en parkering på sin trädgård. De andra grannarna ville inte då bilen inte stör dom, men när gubben sa ”bra då kan bilen stå utanför er.” Så fick han ett snabbt svar tillbaka ”nej aldrig!” Och ingen vill ha bilar parkerade längst gatan under långa perioder 😂

Kort och gott så står nu grannen med sin dotters bil i områdets gästparkering dagligen :) så inte i vägen för någon och dom får ca 400m promenad varje dag👍

De insåg väll att ingen ville ha dom på gatan 👍
Schysst att det löste sig. Tänkte föreslå att prata direkt med dottern istället för hennes föräldrar, om det inte redan gjort. Hon kanske är mer resonerlig. Annars hade jag en tanke om att ni kunde deala med henne om att hon ställer sig på er ena parkering och ni står på gatan, då kan ni dels flytta bilen själv om ni har leveranser och dels slipper ni att hon tittar in genom ert fönster, men det är ju antagligen inte heller vad du vill.
Men gästparkeringen låter ju som en rimlig lösning för alla, är hon ung så är det ju bara nyttigt med lite extra motion.
Fotografen Fotografen skrev:
Se där!


(Sen är det väl bara att vänta på att någon klagar på att någon bofast står på gästparkeringen förjämnan...?! 🤔😵😆 )
Fast om det är så att ingen vill ha deras bil utanför sig så lär de väl vara okej med att hon står där istället. Dessutom kan ju deras gäster nu stå utanför deras egen tomt och då slippa gå lika långt så det låter ju som ett icke-problem egentligen.
 
P
M MorpH skrev:
[…] är hon ung så är det ju bara nyttigt med lite extra motion.
Ju äldre man blir desto viktigare är det med motion! 💪
 
P pmd skrev:
Ju äldre man blir desto viktigare är det med motion! 💪
Ja visserligen helt sant, jag menar mest att man antagligen har färre ursäkter i form av diverse trasiga kroppsdelar som kan göra det till ett hinder.
 
Är så glad att folk på vår gata fattat det olämpliga i att parkera på gatan fast det är tillåtet.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
H
Z Zodde skrev:
Du kanske ska be om radering.
Nån i den stora tysta majoriteten av läsare kan JU få för sig att du HAR rätt…

Hur många gånger här på BH försvaras inte en stollig åsikt ned att ”jag har läst det nånstans”
Du tror du läst det i Vi bilägare. Killen som kör ut framför en bil från höger gör det för att Holypain skrev att det var tillåtet då bilen stannat för fotgängare…
Den som gör det borde nog skaffa en säker källa till det innan den tar det för en sanning, eller kanske rent av ta om körkortet... 🤔🙂😎
 
H Håkan V skrev:
Den som gör det borde nog skaffa en säker källa till det innan den tar det för en sanning, eller kanske rent av ta om körkortet... 🤔🙂😎
Du fick inte med dig den ironiska delen av inlägget…..?
 
Helt sjukt att denna tråd rört upp så mycket känslor.

Min personliga hållning i detta är att man visar respekt mot sina grannar och deras sfär. För mig innebär det att:
  • Inte parkerar stadigvarande längst sina grannars tomtgränser/staket/häckar.
  • Man parkerar heller inte stadigvarande mitt emot sin grannes infart då detta försvårar åtkomlighet med exempelvis släp, eller inbackning om gatan är trång.
    Detta gäller särskilt under perioder av sopning/ plogning av gatan.
  • Rastar sin hund längst grannars tomtgränser.
  • Ställer upp skräp vid tomtgränsen mot sin tomtgranne så detta förfular för grannen.
  • Klipper gräs på Fredag/ Lördag eftermiddag/kväll eller tidiga helg mornar.

Givetvis är allt ovan helt lagligt och OK om det sker sporadiskt eller av tillfälliga gäster, eller om man tillfälligt använder sin egen garageuppfart till uppställning av container/ materielleveranser vid renovering eller annat. Men grundprincipen är att man inte genom sitt eget beteende orsakar olägenheter för andra, allra minst sina grannar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Villa vista och 3 till
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Helt sjukt att denna tråd rört upp så mycket känslor.

Min personliga hållning i detta är att man visar respekt mot sina grannar och deras sfär. För mig innebär det att:
  • Inte parkerar stadigvarande längst sina grannars tomtgränser/staket/häckar.
  • Man parkerar heller inte stadigvarande mitt emot sin grannes infart då detta försvårar åtkomlighet med exempelvis släp, eller inbackning om gatan är trång.
    Detta gäller särskilt under perioder av sopning/ plogning av gatan.
  • Rastar sin hund längst grannars tomtgränser.
  • Ställer upp skräp vid tomtgränsen mot sin tomtgranne så detta förfular för grannen.
  • Klipper gräs på Fredag/ Lördag eftermiddag/kväll eller tidiga helg mornar.

Givetvis är allt ovan helt lagligt och OK om det sker sporadiskt eller av tillfälliga gäster, eller om man tillfälligt använder sin egen garageuppfart till uppställning av container/ materielleveranser vid renovering eller annat. Men grundprincipen är att man inte genom sitt eget beteende orsakar olägenheter för andra, allra minst sina grannar.
Är det enligt dig ok om jag nyser lite försiktigt nära tomtgränsen?😉
 
  • Haha
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Helt sjukt att denna tråd rört upp så mycket känslor.

Min personliga hållning i detta är att man visar respekt mot sina grannar och deras sfär. För mig innebär det att:
  • Inte parkerar stadigvarande längst sina grannars tomtgränser/staket/häckar.
  • Man parkerar heller inte stadigvarande mitt emot sin grannes infart då detta försvårar åtkomlighet med exempelvis släp, eller inbackning om gatan är trång.
    Detta gäller särskilt under perioder av sopning/ plogning av gatan.
  • Rastar sin hund längst grannars tomtgränser.
  • Ställer upp skräp vid tomtgränsen mot sin tomtgranne så detta förfular för grannen.
  • Klipper gräs på Fredag/ Lördag eftermiddag/kväll eller tidiga helg mornar.

Givetvis är allt ovan helt lagligt och OK om det sker sporadiskt eller av tillfälliga gäster, eller om man tillfälligt använder sin egen garageuppfart till uppställning av container/ materielleveranser vid renovering eller annat. Men grundprincipen är att man inte genom sitt eget beteende orsakar olägenheter för andra, allra minst sina grannar.
Vad denna tråd (och många andra trådar) visar är ju bara att både: respekt, olägenheter, resonemang, rätt o fel, sunt bonnförnuft, vikt av kommunikation …osv/m.m...

Bara är otroligt individuellt tyckande! Alla har en bild av hur DE tycker det ska vara, för att vara rätt… men grannen tycker inte alltid likadant!

Det är vad som gör människor så intressanta - och fred på jorden omöjligt..
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Är det enligt dig ok om jag nyser lite försiktigt nära tomtgränsen?😉
Haha, Ja absolut, men det blir märkligt om du kommer rusande till min tomtgräns varje gång du skall nysa 😘
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
sysmali
Semiproffset Semiproffset skrev:
Helt sjukt att denna tråd rört upp så mycket känslor.

Min personliga hållning i detta är att man visar respekt mot sina grannar och deras sfär. För mig innebär det att:
  • Inte parkerar stadigvarande längst sina grannars tomtgränser/staket/häckar.
  • Man parkerar heller inte stadigvarande mitt emot sin grannes infart då detta försvårar åtkomlighet med exempelvis släp, eller inbackning om gatan är trång.
    Detta gäller särskilt under perioder av sopning/ plogning av gatan.
  • Rastar sin hund längst grannars tomtgränser.
  • Ställer upp skräp vid tomtgränsen mot sin tomtgranne så detta förfular för grannen.
  • Klipper gräs på Fredag/ Lördag eftermiddag/kväll eller tidiga helg mornar.

Givetvis är allt ovan helt lagligt och OK om det sker sporadiskt eller av tillfälliga gäster, eller om man tillfälligt använder sin egen garageuppfart till uppställning av container/ materielleveranser vid renovering eller annat. Men grundprincipen är att man inte genom sitt eget beteende orsakar olägenheter för andra, allra minst sina grannar.
Var får jag ställa studsmattan?
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Alla har en bild av hur DE tycker det ska vara, för att vara rätt… men grannen tycker inte alltid likadant!
Jag skrev för inte så länge sen, i den här tråden eller i en annan, att våra lagar är den gemensamma minsta nämnare som bestämmer hur vi ska bete oss mot varandra. Allting utöver det är individers enskilda åsikter som inte kan pådyvlas andra.

Det betyder förstås inte att det är förbjudet att vara trevlig mot sina grannar, eller att visa extra hänsyn utöver vad lagen stipulerar, men vi kan inte kräva av någon annan mer än vad lagen säger.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Var får jag ställa studsmattan?
Vart du vill på din tomt. Men helst så du har uppsikt över barnen när de leker i den.
Om dina barn för väldigt mycket liv i studsmattan så går hänsynstips ang gräsklippning att applicera. 😊
 
A AG A skrev:
Sluta nu!
Bara för att det inte är olagligt att parkera på gatan, utanför grannens hus, så är det faan inte okej. Tycker grannen att det är okej att parkers på vägen, så får det väl vara utanför sitt eget hus.
Om inte grannen skärpt till sig, efter att jag pratat med honom/henne. Så hade jag inte tvekat i att ta saken i egna händer. Exempelvis att jag "råkade"släppa ut luften ur däcken. Eller "råka" tappa några vassa föremål där han parkerade. Eller varför inte "råka" spilla färg på bilen.
Nja, inget som förstörde bilen. Utan bara sådant som inte var olagligt, men absolut inte okej😉.
Är 4 tums spikar under varje däck ok?
 
J jack23 skrev:
Är 4 tums spikar under varje däck ok?
Absolut! När en granne parkerar på gatan utanför ens hus, är alla medel tillåtna😉😄
 
  • Haha
jack23
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.