816 läst · 5 svar
816 läst
5 svar
Granne har byggt attefallshus innan min grannemedgivande
Min granne har haft ett attefallshus för 2 årsen. Attefallshuset placeras precis mindre än 4,5 meter från gränsen. Jag gillar verkligen inte deras hus. Det är för nära oss. Bara 1,46 meter. Men jag visste inte att de inte hade grannemedgivande eftersom jag flyttade in här precis för 2 årsen. Jag trodde att före ägare borde ha godkänna det. Men min granne lämnar Grannemedgivande till oss nyligen. De hoppas att vi skriver våra namn på Grannemedgivande. Självklart borde de göra det innan man bygger huset. Tyvärr är det tvärtom.
Hur bör jag göra?
Hur bör jag göra?
Va Attefalls huset redan byggd innan ni köpte fastigheten så kanske ni ska godkänna placeringen av det eftersom ni genomfört köpet efter rådande förhållanden som inkludera Attefalls husets placering.
Men har dom byggt det efter att ni köpt fastigheten så har ni all rätt i världen att avstå att ge grannmedgivande.
Men har dom byggt det efter att ni köpt fastigheten så har ni all rätt i världen att avstå att ge grannmedgivande.
Jag har reggat mig på https://kommunkartan.se och får en notis om det görs en bygganmälan i mitt kvarter. Hjälper såklart inte om huset redan är byggt men för framtiden kanske
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 035 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 035 inlägg
Det går inte att ge ett grannemedgivande i efterhand. Antingen fanns ett grannemedgivande när byggnaden uppfördes och då kan det vara en attefallsåtgärd om övriga lagkrav är uppfyllda, t ex att bygganmälan är gjord, startbesked har meddelats o s v. Eller så är det bara ett vanligt svartbygge.
Liknande trådar
-
Vingliga grannemedgivanden attefallshus
Juridik -
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Bygglov -
Granne byggt attefallstillbyggnad för nära tomtgräns
Bygglov -
Angripen råspont, tak nybyggt attefallshus
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov