Min granne har haft ett attefallshus för 2 årsen. Attefallshuset placeras precis mindre än 4,5 meter från gränsen. Jag gillar verkligen inte deras hus. Det är för nära oss. Bara 1,46 meter. Men jag visste inte att de inte hade grannemedgivande eftersom jag flyttade in här precis för 2 årsen. Jag trodde att före ägare borde ha godkänna det. Men min granne lämnar Grannemedgivande till oss nyligen. De hoppas att vi skriver våra namn på Grannemedgivande. Självklart borde de göra det innan man bygger huset. Tyvärr är det tvärtom.

Hur bör jag göra?

BirgitS
Hur viktigt är det för dig om du blir vän/ovän med grannen?
Har du några byggplaner där du kommer att vilja ha ett godkännande av grannen?

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Mikewang Mikewang skrev:
Attefallshuset placeras precis mindre än 4,5 meter från gränsen. Jag gillar verkligen inte deras hus. Det är för nära oss. Bara 1,46 meter.
Viss skillnad på de måtten.
Stod Attefallaren på plats när ni köpte ert hus?

wildeside
Va Attefalls huset redan byggd innan ni köpte fastigheten så kanske ni ska godkänna placeringen av det eftersom ni genomfört köpet efter rådande förhållanden som inkludera Attefalls husets placering.
Men har dom byggt det efter att ni köpt fastigheten så har ni all rätt i världen att avstå att ge grannmedgivande.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det går inte att ge ett grannemedgivande i efterhand. Antingen fanns ett grannemedgivande när byggnaden uppfördes och då kan det vara en attefallsåtgärd om övriga lagkrav är uppfyllda, t ex att bygganmälan är gjord, startbesked har meddelats o s v. Eller så är det bara ett vanligt svartbygge.

• Gilla
przewalzky och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.