5 225 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Granitskivan väger ju en hel del - Bärhjälp?
Sida 1 av 2
Har beställt ett kök och granitskivorna till detta väger en hel del, 380kg per styck och köket vill ha två sådana ;D ;D
Hur skall man lösa detta?
Har kollat lite på flyttfirmor i närheten och det är inget dem riktigt vill befatta sig med och Vedum vill ha runt 10000 för att köra upp 4 gubbar från just Vedum och det tycker jag låter lite onödigt. Samtidigt så vill man ju ha någon som gör detta med garanti då skivorna inte är direkt gratis.
Huset ligger strax utanför Enköping.
Hur har ni löst era installationer av tunga granitskivor?
Hur skall man lösa detta?
Har kollat lite på flyttfirmor i närheten och det är inget dem riktigt vill befatta sig med och Vedum vill ha runt 10000 för att köra upp 4 gubbar från just Vedum och det tycker jag låter lite onödigt. Samtidigt så vill man ju ha någon som gör detta med garanti då skivorna inte är direkt gratis.
Huset ligger strax utanför Enköping.
Hur har ni löst era installationer av tunga granitskivor?
I Stockholm finns det EN stadsbudsfirma som tar på sig detta vad jag vet (min fru som kollade upp det påstår det i alla fall). De tog 2925 ink moms för att köra hem vääääldigt mycket granit. Tre bitar, där den största var 180x120 och den minsta 200x66
dasjo - vilket bolag var det? sthlm ligger ju bara 6mil bort.
Anledningen till att vi beställde alles från Vedum var väl enkelheten, visst kan man beställa billigare och mer "lokal" skiva, men samtidigt ansvarar ju Vedum till att allt passar ihop. (både + och -)
Anledningen till att vi beställde alles från Vedum var väl enkelheten, visst kan man beställa billigare och mer "lokal" skiva, men samtidigt ansvarar ju Vedum till att allt passar ihop. (både + och -)
Köpte måttagning + mallning av stenhuggaren också, så vi helgarderade oss. Om inte skivan passat hade han fått tillverka en ny. Blev ändå billigare än om vi beställt från kökstillverkaren (Ballingslöv i vårt fall). De hade rejäla påslag på granitskivor (t.o.m. köksarkitekten som jobbade för Ballingslöv avrådde oss från att köpa skivan genom dem).d-sajn skrev:
Enda nackdelen var att vi inte fick skivan med köket (köket måste ju vara på plats innan man kan malla). Så vi fick leva med en tillfällig skiva (bestående av en vaxduk på en golvspånskiva) i en månad ungefär.
Moderator
· Stockholm
· 52 375 inlägg
Är ni säkra på att de väger 380 kg styck?
Jag köpte granitskivor och bar in själv. Våran största är visserligen bara165x60 cm, 30 mm tjock (vi har hel diskbänk, så den delar av lite).
Men den vägde ca 85kg. Så era skulle alltså vara ca 4ggr större. Iofs inte omöjligt, men för mig låter det som ett missförstånd. Ex, 380 kg totalt.
Jag köpte granitskivor och bar in själv. Våran största är visserligen bara165x60 cm, 30 mm tjock (vi har hel diskbänk, så den delar av lite).
Men den vägde ca 85kg. Så era skulle alltså vara ca 4ggr större. Iofs inte omöjligt, men för mig låter det som ett missförstånd. Ex, 380 kg totalt.