Har beställt ett kök och granitskivorna till detta väger en hel del, 380kg per styck och köket vill ha två sådana ;D ;D

Hur skall man lösa detta?
Har kollat lite på flyttfirmor i närheten och det är inget dem riktigt vill befatta sig med och Vedum vill ha runt 10000 för att köra upp 4 gubbar från just Vedum och det tycker jag låter lite onödigt. Samtidigt så vill man ju ha någon som gör detta med garanti då skivorna inte är direkt gratis.

Huset ligger strax utanför Enköping.

Hur har ni löst era installationer av tunga granitskivor?

h-vete vad tungt.. blir nog svårt att hitta några vill ta på sig garanti på en sån grej.. om garanti mindre viktigt erbjud lokala fotbollslaget 3000 spänn för att komma över med 5 gubbar. :>

Mina lillebröder är brottare (yepp, sant) och jag har tre av dem, de och min sambo får fixa skivan hos oss ::)
TyraMyra

Vår skiva vägde "bara" 150 kg och det kom 5 man och bar den på plats. De är sköra som glas, så ta ingen svartjobbare.

Det är just det, man vill ju inte att dem skall gå sönder och om dom nu mot förmodan skulle göra det så vill man ju inte bara stå där och hosta upp en massa tusen till.

I Stockholm finns det EN stadsbudsfirma som tar på sig detta vad jag vet (min fru som kollade upp det påstår det i alla fall). De tog 2925 ink moms för att köra hem vääääldigt mycket granit. Tre bitar, där den största var 180x120 och den minsta 200x66

d-sajn skrev:
Hur har ni löst era installationer av tunga granitskivor?
Genom att köpa av en lokal stenhuggare och betala det de ville ha för att köra hem den och montera den. Såg den kostnaden just som en garanti. Ville inte ta några risker utan ville ha den färdigmonterad på plats.

dasjo - vilket bolag var det? sthlm ligger ju bara 6mil bort.

Anledningen till att vi beställde alles från Vedum var väl enkelheten, visst kan man beställa billigare och mer "lokal" skiva, men samtidigt ansvarar ju Vedum till att allt passar ihop. (både + och -)

Stadsbudets mobilnummer är 070-8215758

d-sajn skrev:
... men samtidigt ansvarar ju Vedum till att allt passar ihop.
Köpte måttagning + mallning av stenhuggaren också, så vi helgarderade oss. Om inte skivan passat hade han fått tillverka en ny. Blev ändå billigare än om vi beställt från kökstillverkaren (Ballingslöv i vårt fall). De hade rejäla påslag på granitskivor (t.o.m. köksarkitekten som jobbade för Ballingslöv avrådde oss från att köpa skivan genom dem).

Enda nackdelen var att vi inte fick skivan med köket (köket måste ju vara på plats innan man kan malla). Så vi fick leva med en tillfällig skiva (bestående av en vaxduk på en golvspånskiva) i en månad ungefär. :)

Är ni säkra på att de väger 380 kg styck?

Jag köpte granitskivor och bar in själv. Våran största är visserligen bara165x60 cm, 30 mm tjock (vi har hel diskbänk, så den delar av lite).

Men den vägde ca 85kg. Så era skulle alltså vara ca 4ggr större. Iofs inte omöjligt, men för mig låter det som ett missförstånd. Ex, 380 kg totalt.

Stenskivor väger ca 80-85 kg/m2 vid 30mm tjocklek och ca 105-110kg/m2 vid 40mm tjocklek.
380kg skulle då motsvara ca 4,75m2 30mm sten ???.
och du ska ha 2st sådana skivor, det är ju lika mycket som jag har golvyta i mitt kök ;) ;) ;)

Vårt kök är 5 meter långt med dubbel bredd och 4cm tjock, dvs 5000X1300X40, så japp dem väger 380kg styck.

k_k1_1159353646.gif
(rummet är på 120kvm)

got damn vilket cooolt kök!! :surprised:

Förhoppningsvis så kommer det bli ännu bättre än på bilden då det lilla pyttiga fönstret vår köksarkitekt ritade är lite större... ;D (typ 4000X3800)

golvplat_stora_salen_1164102942.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.