Hej!

Efter att ha börjat gräva ur sågspån vid renovering stöter jag på vad som ser ut som gipsbitar. Huset är dock gammalt (1940) och jag är osäker på att gips har rivits någon gång. De gamla värmerören har den klassiska gipslindningen med förmodad asbest i isoleringen.

Finns det risk att detta är asbest?

Anledningen till att jag gräver ur är att kunna limskruva reglar för att jämna ut golvet för golvspån. Jag kör med 3M versaflo så har iaf andningsskydd..

• Sågspån med vita gipsliknande bitar i gammalt husgolv vid renovering, oro för asbest i isolering. Verktyg och reglar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med sågspån och vita gipsbitar som syns vid renovering av hus från 1940-talet, potentiell asbest i isoleringen.
    Skapa konto
I sågspånet finns ingen asbest (om ingen har slängt överblivet skräp där). Men dammet är nästan lika ohälsosamt ändå med diverse sporer, kalk och annat flyktigt så man bör skydda sig själv och intilliggande utrymmen på samma sätt.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Oklart.
För att få facit behöver du skicka in för kontroll.
(Och du vill säkert bli klar snart)

Men, damm är alltid ohälsosamt och för en privatperson som inte arbetar yrkesmässigt med asbestsanering är det nog det viktigaste.
Andningsskydd, undvik att riva upp allt för mycket damm. Exempelvis kan det vara olämpligt att köra med en dammsugare där, då utblåset från den nog rör upp mer än den drar in.
Sopa hellre det som behövs tills du har börjat täcka igen.

Eventuellt kan du även spraya en tunn vatten-dimma på det, men inte allt för mycket, så att det hinner torka upp ordentligt innan du stänger igen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sätter 5 spänn på att det vita pulvret är kalk och inte asbest.

Ja, man blandade i kalk för att hålla mössen borta. Gör att det dammar ännu mer...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar! Det lugnar själen. Funderar på att blåsa in cellulosa med borsalt för att slippa lägga skivor samt slippa eventuella möss. Synpunkter?

Gällande andningsskydd vill jag slå ett slag för det jag har. 3M versaflo hjälm med adflo friskluftaggregat för svetsning. Detta ska ta i stort sett all skit man kan utsättas för. Asbest är oklart. Svindyrt om man köper nytt men klart mer överkomligt begagnat.

• 3M versaflo hjälm med Adflo friskluftaggregat för svetsning ligger i en diskho av metall.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.