Hej alla kunniga!

Jag har precis anlagt en ny grävd brunn till huset och allt fungerar som det ska. Nu ska bara allt grävas in till huset och anslutas mm. Men ett par frågor har uppstått.

Tanken är att det ska anslutas med PEM 32 hela vägen från huset till den grävda brunnen, sen genom cementringarnas vägg, och ner till 50-60cm ovan bottnen.
Likt denna bild:
http://www.dinbyggare.se/bilder/upload/10/artiklar/215/bild2_g11-k151.jpg

Men frågorna jag har är:
- Hur tätar man hålet där man genomför PEM slangen i cementringen? Som det ser ut nu så står vattennivån ovanför där jag tänkte göra hålet, så det måste verkligen bli tätt.

- Hur fäster man PEM slangen på insida cementring? Någon klammer eller något?

Tack på förhand.

Normalt så går man igenom cementringarna med PEM-slangen ovanför vattenytan. Vad gäller infästning så hänger iallafall min slang bara ned i brunnen och är inte fäst alls.

Exostor skrev:
Normalt så går man igenom cementringarna med PEM-slangen ovanför vattenytan. Vad gäller infästning så hänger iallafall min slang bara ned i brunnen och är inte fäst alls.
Ok. Problemet jag har då är att vattennivån ligger ca 60-80cm under marknivån för tillfället (förändras säkert till sommaren). Jag skulle vilja ha vattenledningen på 120cm under marknivå för att få den frostfritt.

Ingen annan som har tips på tätning? Någon silikon? Någon massa av något slag? Jag är öppen för förslag.

• Gilla
Puttrik123
  • Laddar…
Om du lägger markisolering ovanför röret där det ligger ytligt så kommer det inte frysa.

corre skrev:
Dricksvatten? Säkert på att det är tjänligt när det är så ytnära?

Genomföringen kan du gjuta igen med cement, alt med en gummibussning.
[länk]

Köp en hårdmetallhålsåg så du får ett runt hål.
[länk]

(Jag hade gjutet)
Dricksvatten, Ja. Vattenprov skickades in denna veckan till Eurofins så nu väntar vi på svar. Många i närheten har grävda brunnar med lika hög vattennivå. Vi bor ute på landet med mycket plan mark, och en liiiten dal precis där vi bor.

Så gjuta är att föredra, då får det nog bli så. är Finbetong 0-4mm lämpligt? Är inte så insatt i just betong.

Eld skrev:
Om du lägger markisolering ovanför röret där det ligger ytligt så kommer det inte frysa.
Jasså? Så detta är att föredra istället för att göra hålet på 120cm djup så det blir frostfritt (under vattennivån)?

Det räcker med 60-75cm djupt. fast du behöver en bredare rörgrav. du behöver få ned en skiva som är 50-60cm bred.

Finbetong duger bra :)

Ytterligare ett alternativ är att du lägger slangen på 120 cm djup utom just vid brunnen där du låter slangen gå igenom på grundare djup. Då räcker det med markisolering på en kortare sträcka. Sedan finns ju alternativet med värmekabel också då kan du lägga slangen grunt hela vägen.

marcusjj skrev:
Jasså? Så detta är att föredra istället för att göra hålet på 120cm djup så det blir frostfritt (under vattennivån)?
Vad som är att föredra kan nog bara du själv avgöra och det beror på hur du prioriterar.

Tack för alla bra svar och tips!

Igår kom vattenprovet. Allt är perfekt och nästa vecka ska inkoppling börja är tanken.

Jag har bestämt mig för att jag vill fäste sugslangen på något sätt längst ner i brunnen. Mest för att den inte ska ligga och åka runt och skava.
Vad finns det för olika fästen som passar till pem 32?

Kan man ha en sådan i brunnen?
http://www.rinkabyror.se/artikel/vit-hallare-32/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.