Hej!

Har köpt en inground studsmatta till ungarna och behöver nu gräva ut ca 4m i diameter och 70cm djupt. Jorden som ska grävas är rätt så packad lera med lite små stenar här och där som tar i spaden när man försöker gräva. Att hyra en grävmaskin är för mig för dyrt i dagsläget. Var det en dum idé att köpa en inground studsmatta eller är det någon som har något tips om enklare/billigare verktyg för att gräva?

Spade och pannben. Annars var det kanske lite halvdant att köpa en sån studsmatta.

Edit: sen behöver du är ordna med någon form av dränering, annars är risken stor att gropen blir en bassäng när det regnar.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Korp. Med en sån och en bra spade grävde jag min grop för modellen större studsmatta på en helg. Utan lera behövs inte korpen.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
D
R Rillehouse skrev:
Hej!

Har köpt en inground studsmatta till ungarna och behöver nu gräva ut ca 4m i diameter och 70cm djupt. Jorden som ska grävas är rätt så packad lera med lite små stenar här och där som tar i spaden när man försöker gräva. Att hyra en grävmaskin är för mig för dyrt i dagsläget. Var det en dum idé att köpa en inground studsmatta eller är det någon som har något tips om enklare/billigare verktyg för att gräva?
Så tillvida du är frisk är det ju inget problem med lite handgrävning, det är snarare väldigt befriande.

Hep Hep skrev:
Korp. Med en sån och en bra spade grävde jag min grop för modellen större studsmatta på en helg. Utan lera behövs inte korpen.
Funderar faktiskt på att hyra en jordborr. Så gör jag en massa hål och luckrar upp jorden med den. Sen är det "bara" att skyffla upp det och kasta.

JLyck JLyck skrev:
Spade och pannben. Annars var det kanske lite halvdant att köpa en sån studsmatta.

Edit: sen behöver du är ordna med någon form av dränering, annars är risken stor att gropen blir en bassäng när det regnar.
Hehe ja sant, får kasta i lite grus i botten av gropen.

D Bubblebubb skrev:
Så tillvida du är frisk är det ju inget problem med lite handgrävning, det är snarare väldigt befriande.
Det är väldigt packad jord jag har att jobba med. Så det lär ta någon vecka tills jag blir klar med det där. Men fick idén med stt köra med jordborr för att luckra upp jorden, ska testa det :)

Karrock
Är det lerig jord som håller bra ihop brukar jag med "spadhopp" skära lagom stora jordblock och hiva iväg. Tricket är att göra dem lite mindre än man tror, så orkar man längre.

Vet inte storlek på ungarna, men de kan ju engageras efter förmåga. Från att gräva till att hålla pappas öl ;)

Karrock Karrock skrev:
Är det lerig jord som håller bra ihop brukar jag med "spadhopp" skära lagom stora jordblock och hiva iväg. Tricket är att göra dem lite mindre än man tror, så orkar man längre.

Vet inte storlek på ungarna, men de kan ju engageras efter förmåga. Från att gräva till att hålla pappas öl ;)
Ja det sättet funkar säkert men jag är för ivrig för att kunna göra så små jordblock.. tröttnar ganska fort. Därför försöker jag finna något komplement till spaden som speedar upp processen.

Fyllhammaren är min bästa grävkompis

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Grattis till utegymmet! Tänk vad man sparar på gymkort med en rejäl hög stubbar att klyva, eller hål att gräva :)

Som någon sagt tidigare, fram med en rejäl korp/hacka, så tar det inte många kvällar.

• Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
Ett flak öl, en rejäl köttbit med tillbehör och några vänner gör både processen trevligare och snabbare, förutsatt att arbetet görs i rätt ordning.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
B
Jag har grävt en hel del i lerig stenrik jord. Bästa är om man har rätt fukthalt i jorden. Jag brukar förvattna med en egengjord droppbevattningsslang nån dag eller 2, eller i alla fall en natt innan. Hos oss känns det som man kanske kan fukta upp nån decimeter jord per halvdag eller så, den är ganska tät leran, och man får gräva och uppfukta om vartannat.

Bra skottkärra är också trevligt. Ska jorden läggas tillfälligt nånstans, så använd en presenning mellan gräsmatta o jordmassor.

Jordborr är helt kasst hos oss, funkar inte alls, blir stopp på alla stenar. Men ni kanske har färre och mindre stenar än vi har.

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Hur funkar det förresten med dränering i gropen? Räcker det med att fylla upp med 3cm grus eller behöver man tänka på något mer?

K
Ja du lär ha en markduk/geoduk på jorden innan du skyfflar på grus. Annars kommer gruset ganska snabbt ändå sugas upp och blandas med jorden.
Och vilket ”grus” hade du tänkt? För dränering är det absolut bäst att köra makadam/bergskross eller liknande utan 0-fraktionen. 8-16 är exempelvis ganska lätt att skyffla för hand med spade, 32 med spade tenderar att fastna lite mer och bli lite jobbigt att skyffla för hand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.