Hej.

Nu har jag börjat med mitt källarprojekt.
Jag har källare under halva huset och sedan krypgrund (ståhöjd) under resten, men nu så ska jag göra om halva det utrymmet till källare (ca 40m2).
Jag vill få in så mycket isolering som möjligt i golvet och även köra med minst 15cm makadam under isoleringen.

Och nu till mitt problem, när jag börjar gräva så slutar väggarna för tidigt (har sett detta i några trådar tidigare) men jag undrar om man skulle kunna lösa detta på ett sätt som jag beskriver i bifogad bild.

Att jag gräver en rak kant längs väggen och sen att jag gjuter en stödmur på kanske 10cm tjock och kanske 1-2 meter lång i taget, sen så fortsätta så tills man har kommit runt. Detta för att det packade materialet under väggarna inte ska kunna rasa in.
Jag har provgrävt intill väggen på några ställen och det är väldigt hård packad sand som finns under väggarna.

Bilden slängde jag ihop lite snabbt i paint bara för att visa ungefär hur jag menar, det svarta på bilden är den tänkta stödmuren.
Sen så kommer det bli packad makadam på insidan och sedan isolering cellplast och sedan gjuten platta på det.

Ni kan ju bolla lite med tanken och se vad ni kommer fram till.

Tack på förhand.

[Edit]
Jag har petat ihop en ny bild lite mer avancerad konstruktion (version 2) där det röda är armering.
Tanken är att om man tex gjuter 1 meter i taget så gräver man 1,5 meter för att låta den längsgående armeringen överlappa med nästa gjutning.
Men jag hoppas på lite förslag/funderingar på denna konstruktion.
[/Edit]
 
  • kallare.JPG
  • kallareV2.JPG
Redigerat:
Hej!
Rent spontant utan att ha någon erfarenhet av att gräva ur källare dyker en massa frågor upp i huvudet; Var ligger dräneringen? Borde den inte ligga åtminstone under cellplasten? (Även om den kanske inte tar stryk av lite vatten).
Grundvattennivån? Går det avlopps- eller vattenledning i golvet? Men, den största frågan är, om du gör på detta sätt och behöver dränera om i framtiden hur/var lägger du dräneringen då? Tänker mig vissa problem om du vill lägga den djupare. Nu står du innomhus och jobbar utan påverkan av vädrets makter. Ser vissa farhågor om du vill sänka dräneringen under cellplasten då huset bara står på packad sand. Det är ett elände när det regnar ner i gropen. Du har i det läget inget stöd under väggen/sulan och risken för ras torde vara överhängande. Den gjutning du ritat på har ingen bärande uppgift.
Personligen skulle jag nog gräva bitvis under befintlig vägg armera/gjuta och på det viset ta mig runt. Naturligtvis med ny dränering och platon eller isodrän beroende på vad jag har tänkt använda källaren till.
 
Redigerat:
Hej.
Jag håller på med ett liknande projekt, sänker väggen för golvsänkning av befintlig källare, gräver ner och gjuter under väggen sektionsvis med ett mothåll på ca15cm som även du har i din ritning.
Planen är att sedan sänka dräneringen och köra isodrän på källarvägg.

Titta i min tråd, har information och foton där såsom hur jag tänkt armera osv.
 
JanneL skrev:
Hej!
Rent spontant utan att ha någon erfarenhet av att gräva ur källare dyker en massa frågor upp i huvudet; Var ligger dräneringen? Borde den inte ligga åtminstone under cellplasten? (Även om den kanske inte tar stryk av lite vatten).
Grundvattennivån? Går det avlopps- eller vattenledning i golvet? Men, den största frågan är, om du gör på detta sätt och behöver dränera om i framtiden hur/var lägger du dräneringen då? Tänker mig vissa problem om du vill lägga den djupare. Nu står du innomhus och jobbar utan påverkan av vädrets makter. Ser vissa farhågor om du vill sänka dräneringen under cellplasten då huset bara står på packad sand. Det är ett elände när det regnar ner i gropen. Du har i det läget inget stöd under väggen/sulan och risken för ras torde vara överhängande. Den gjutning du ritat på har ingen bärande uppgift.
Personligen skulle jag nog gräva bitvis under befintlig vägg armera/gjuta och på det viset ta mig runt. Naturligtvis med ny dränering och platon eller isodrän beroende på vad jag har tänkt använda källaren till.
Tack för svaret.

Min tanke är att lägga dräneringsrör under cellplasten i makadamen som jag sen leder antingen till dagvattnet eller till min pumpgrop som jag redan har i dagsläget, den ligger ungefär 20-30 cm under lägsta punkten där jag grävt ur (pumpen har aldrig behövt användas, inte på 20 år iallafall.) och jag har själv haft koll i "gropen" och det står inget vatten där. Så jag ser inga bekymmer med grundvattennivån.

Avlopp och vattenledningar finns det inte några i golvet, det fanns avlopp innan som kom från övervåningen men de har jag dragit om så de går nu i taket istället.

Huset är ungefär 135m2 stort och detta utrymme som jag håller på med nu är som sagt ungefär 40m2, 4m*10m och detta utrymme ligger i ena hörnet av huset så det blir att en 4 meters och en 10 meter vägg är en ytter vägg och en 4 meters ligger mot källaren och den sista 10 metersväggen ligger mot en krypgrund.

Om jag kommer drännera om i framtiden så tänkte jag eventuellt att jag lägger dränneringen på samma nivå som den har varit innan och sen så har jag ju då den nya dräneringen liggandes under golvet i den nya källardelen.

Med tanke på att jag har haft koll på grundvattnet och sett att det ej kommer upp till den nivån som jag är intresserad av att arbeta på så tycker jag att detta med att bara gjuta en "klack" istället för att gjuta ner en ny grundmur skulle vara en bra lösning, men jag är ju inte mycket mer än en glad amatör inom detta område.

Jag hoppas att det kommer fler synpunkter och idéer för det är ju på detta sätt som man föder fram en bra lösning.
 
F.E skrev:
Hej.
Jag håller på med ett liknande projekt, sänker väggen för golvsänkning av befintlig källare, gräver ner och gjuter under väggen sektionsvis med ett mothåll på ca15cm som även du har i din ritning.
Planen är att sedan sänka dräneringen och köra isodrän på källarvägg.

Titta i min tråd, har information och foton där såsom hur jag tänkt armera osv.
Tack för tipset.
Jag ska gå in och titta där, tanken att göra som du gör är ju inte fel på nått sätt,
det kan ju vara så att jag okså behöver göra så men man ska ju inte göra det krångligare än vad det behöver att vara.

Hoppas att den lösning blir bra för dig.
Och ta gärna mycket bilder under ditt arbete.
 
Isaksson skrev:
[Edit]
Jag har petat ihop en ny bild lite mer avancerad konstruktion (version 2) där det röda är armering.
Tanken är att om man tex gjuter 1 meter i taget så gräver man 1,5 meter för att låta den längsgående armeringen överlappa med nästa gjutning.
Men jag hoppas på lite förslag/funderingar på denna konstruktion.
[/Edit]
Din tänkta konstruktion KAN fungera.
Men: Du har en osäker stabilitet innan du gjutit betongbjälklaget. Utan detta har du inget som hindrar din stödmur från att välta innåt. Det ligger ett horisontellt passivt jordtryck i marken som kan aktiveras om jorden skulle bli våt. Ev vibrationer i marken (tex från att du arbetar med projektet) gör också sitt för att öka denna risk.

Dessutom: Den armering du ritat in, de röda prickarna, hjälper inte till för att ge styrka åt muren ensamma. De fungerar mest som fördelningsarmering, sprikarmering.
Den belastning som uppstår kräver armering i vertikal riktning.
 
anaitis skrev:
Din tänkta konstruktion KAN fungera.
Men: Du har en osäker stabilitet innan du gjutit betongbjälklaget. Utan detta har du inget som hindrar din stödmur från att välta innåt. Det ligger ett horisontellt passivt jordtryck i marken som kan aktiveras om jorden skulle bli våt. Ev vibrationer i marken (tex från att du arbetar med projektet) gör också sitt för att öka denna risk.

Dessutom: Den armering du ritat in, de röda prickarna, hjälper inte till för att ge styrka åt muren ensamma. De fungerar mest som fördelningsarmering, sprikarmering.
Den belastning som uppstår kräver armering i vertikal riktning.
Tack för svaret.

Borde inte den packade makadamen kunna bidra ganska mycket till stabilitet?
Men det är ju sant som du säger innan det kommer på plats så är det ju inte mycket som håller det på plats.
Kanske skulle ta och gräva ner den lite djupare så att man får lite mer stöd av sanden?

Kanske skulle vara bättre att byta ut armeringsjärnen och köra med armeringsmatta istället?


Tacksam för fler svar.
 
Redigerat:
Isaksson skrev:
Tack för svaret.

Borde inte den packade makadamen kunna bidra ganska mycket till stabilitet?
Men det är ju sant som du säger innan det kommer på plats så är det ju inte mycket som håller det på plats.
Kanske skulle ta och gräva ner den lite djupare så att man får lite mer stöd av sanden?

Kanske skulle vara bättre att byta ut armeringsjärnen och köra med armeringsmatta istället?
Eller kanske bara peta i armeringjärn lodrätt okså?

Tacksam för fler svar.
Mak i sig ger ingen stabilitet att tala om, däremot stör du kraftigt marken under grundsulorna när du packar macken.
Ditt problem är stabiliteten under projekttiden!

Gräv INTE djupare!

När det är färdiggjutet är stabiliteten god.

Armeringsnät räcker inte, det ger för lite armeringsmängd. Vertikala järn ska till.
Vill inte uttala mig om dimension och cc-mått utan att ha räknat på det.
 
anaitis skrev:
Mak i sig ger ingen stabilitet att tala om, däremot stör du kraftigt marken under grundsulorna när du packar macken.
Ditt problem är stabiliteten under projekttiden!

Gräv INTE djupare!

När det är färdiggjutet är stabiliteten god.

Armeringsnät räcker inte, det ger för lite armeringsmängd. Vertikala järn ska till.
Vill inte uttala mig om dimension och cc-mått utan att ha räknat på det.
Okej, du kan inte så här på rak arm komma på något sätt att öka stabiliteten under projekttiden?
 
Isaksson skrev:
Okej, du kan inte så här på rak arm komma på något sätt att öka stabiliteten under projekttiden?
En metod är att innan du börjar gräva få gjort en injektering av stabiliserande material under grundsulorna.
Det brukar vara ngn form av betongpast man pumpar in, dvs betong utan de grövre ballastdelarna.
Kolla med företag som jobbar med grundförstärkning.
 
anaitis skrev:
En metod är att innan du börjar gräva få gjort en injektering av stabiliserande material under grundsulorna.
Det brukar vara ngn form av betongpast man pumpar in, dvs betong utan de grövre ballastdelarna.
Kolla med företag som jobbar med grundförstärkning.
Okej, då finns det lite mer proffsiga lösningar på detta iallafall.

Du verkar vara väldigt insatt i detta, vet du vad vi pratar om för eventuellt tryck på muren?
för det skulle inte kunna hjälpa om man gör som jag gjort på version2 och gräver ner typ 10 cm för att få sanden som ett mothåll
och sedan att man bultar fast muren i ovankant där de vinklade armeringsjärnen sitter?

Men detta kanske gör lika stor skillnad som om att jag personligen skulle stå och försöka hålla emot muren ;)

Jag kan tänka mig att det är som du säger just vid packningen av makadamet som den stora faran blir,
kanske om man bygger upp en stor vall längs de sidorna med makadam och sedan så börjar man i mitten av rummet att packa.
 
Sanden torde väl inte vara mycket till mothåll. Man kanske även borde beakta rasvinkeln för sand? Går det att gräva så nära och rakt ner under befintlig sula?
 
Isaksson skrev:
Okej, då finns det lite mer proffsiga lösningar på detta iallafall.

Du verkar vara väldigt insatt i detta, vet du vad vi pratar om för eventuellt tryck på muren?
för det skulle inte kunna hjälpa om man gör som jag gjort på version2 och gräver ner typ 10 cm för att få sanden som ett mothåll
och sedan att man bultar fast muren i ovankant där de vinklade armeringsjärnen sitter?

Men detta kanske gör lika stor skillnad som om att jag personligen skulle stå och försöka hålla emot muren ;)

Jag kan tänka mig att det är som du säger just vid packningen av makadamet som den stora faran blir,
kanske om man bygger upp en stor vall längs de sidorna med makadam och sedan så börjar man i mitten av rummet att packa.
Tror inte på att du ska ta stöd av just den del som du vill stödja!
Det är som att lyfta sig själv i håret. Det kunde bara baronen!
 
JanneL skrev:
Sanden torde väl inte vara mycket till mothåll. Man kanske även borde beakta rasvinkeln för sand? Går det att gräva så nära och rakt ner under befintlig sula?
Instämmer
 
JanneL skrev:
Sanden torde väl inte vara mycket till mothåll. Man kanske även borde beakta rasvinkeln för sand? Går det att gräva så nära och rakt ner under befintlig sula?
Jag har provgrävt lite och det verkar inte vara nått problem att gräva en rak kant, och låt oss leka med tanken och säga att lite rasar ut, då kommer ju betongen från stödmuren att få ta sandens plats.
Och gräver man nån meter i taget så bör väl inte detta bli något problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.