Hej

Jag har inte skrivit så mycket här utan mest bara smygläst ;)

Nu har jag en fråga till alla er experter som surfar runt här.

Jag ska gräva upp mitt garage och lägga avloppsrör och gjuta. Tänkte göra om det till ett rum plus toalett o bastu.

DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte så insatt i detta ämne, men min tanke är att jag gräver ur 300mm och lägger tvättad makadam 150mm och sen isolering 150mm och sen armeringsmattor på ca 50mm höjd och golvvärme på det och sen gjuter 150mm. Det rör sig om 50kvadratmeter.

Mina frågor är egentligen följande:

1. Går det att gräva ut så mycket när underkanten på stommen ligger på just 300. Eller underminerar man väggen med risk för ras?

2. Räcker det med 150mm isolering och 150mm makadam?

3. Behöver jag förstärka med armering runt ytterväggarna eller räcker det med mattorna?

4. När det är färdigt, kan jag behöva lägga dränering på utsidan av garaget?

Hoppas ni har bra svar på mina kanske konstiga frågor...:x

mvh elias
 
1, Gräver du inte under sulan borde det vara ok. Viss risk finns kanske för att väggen vill inåt men jag TROR det är lugnt.

2. Din kalkyl om 150+150+150 borde ge en höjd av 450mm. Har du nog med takhöjd för det när du bara tänker gräva 300mm? Ett alternativ är att lägga markduk, 200mm isodrän, markduk, armeringsmatta, golvvärme, och 100mm betong. Då behöver du inte gräva lika djupt och sparar fråga ett.

3 Vet ej, men troligtvis inte. Du har ju inga ökade laster där sås som när du gjuter grund och skall ställa ytterväggar ute i hörnen på grunden.

4. Ja du bör dränera, men det är ju lätt gjort om du inte har källare under garaget vilket du inte har.

Jag är ingen fackman men grejar en del.
 
Makadamen fyller ingen funktion om du lägger isolering, isoleringen är kapilärbrytande.
200 mm isolering och 100 mm betong blir ett bra garagegolv.

Protte
 
Nja, är du helt säker på det? Cellplast har låg kapillär stigning men tillverkarna rekommenderar att det läggs på ett kapillärbrytande skikt typ makadam/singel.
 
prototypen skrev:
Makadamen fyller ingen funktion om du lägger isolering, isoleringen är kapilärbrytande.
200 mm isolering och 100 mm betong blir ett bra garagegolv.

Protte
Det räcker inte med bara isolering. Man måste ha minst 150mm dränerande lager under isoleringen tex. Makadam.
 
150 mm makadam känns lite överdrivet. Likaså 150 mm betong. Hälften borde räcka.

Jag brukar också slå ett slag för att ersätta makadamen med leca-kulor. Lite dyrare men de isolerar och är otroligt mycket lättare att hantera.
 
Blir det tajt kan du köra med isodrän i botten, isolerande och kapillärbrytande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.