Hej,

Jag håller på att bila upp golvet i ett gammalt garage. Tanken är att jag skall gjuta ett nytt golv med 10 cm mark-Isodränskivaor under. Betongen är ca 6 cm tjock (1940-talet) och under betongen ligger otroligt väl packad makadam och sand i en härlig blandning

Att använda bilmaskinen för att luckra upp blandningen funkar men det känns lite lyxigt. Att använda ett spett kommer att ta tid.

Tacksam för tips.

Av din problemställning att döma så är det troligen samkross du har under golvet, inte makadam. Makadam innehåller bara "stenar" och inget fint stenmjöl. (används vid dränering och kapilärbrytande lager etc).

Nå, lösningen på ditt problem om nu materialet är mjukare än berg heter FYLLHAMMARE. Ett bra komplement till spaden och är tyvärr ganska okänd i Sverige. FUngerar som en "bakvänd" skyffel där du drar materialet mot dig istället för från dig. På så sätt får du betydligt bättre kraft. Prova, de är effektivare än man kan tro!

http://www.fiskars.com/SE/Trädgård/Product+Detail?contentId=84899

Annars är det väl en Bobcat eller liknande som gäller.. effektivt det också! ;)

Eller är det hårdare än så är ju en korp ett bra alternativ att luckra upp med.

Det är så pass mycket tyngd i fyllhammaren att den funkar i de flesta fall lika bra som en korp att luckra med.
Kan inte rekommendera detta redskap nog mycket.
Den räddade mitt liv när jag skulle gräva upp några kvm för en plantering och hamnade i just hårdpackad samkross. Hittade en fyllhammare på K-rauta, hade aldrig hört talas om den men den såg bra ut så jag köpte den. Åkte hem, rev upp med fyllhammaren, skottade med skyffeln...gick som en dans!

Håller med er att fyllhamaren är underskattad och okänd för många men är det lite större sten blandat med jord så glider den inte igenom på samma sett som en korp. Själv har jag använt fyllhammaren mycke längs med järnvägen där det är stor makadam och där funkar det att återfylla med men knappast att hacka loss när det varit mycke mindre massor inblandade.

Hej,

Fyllhammare har jag skall prova. Problemet är att det är jobbigt att komma igenom blandningen av grus och sten med ett spett.

Nästa steg blir att köpa en budget borrhammare från Jula för 300-400 sek.
Vill inte använda nya Hiltin på detta.

Hm...om ett spett har svårt att rå på eländet så är kanske inte fyllhammare det rätta heller...den är mycket lättare än spettet!

Jag kör med min bergborr+tjälspett. Den får loss och luckrar upp det mesta.

Annars kan jag bara instämma i att fyllhammaren är kanon.  Att gräva och fylla igen stenig mark blir så mycket enklare  :) När man annars står där och kommer ingenstans med spett och spade...

Fyllhamare även kända som pärhackor är kanon men dagens modeller är inte helt bra. Hadde "snyft" en bättre förut som hadde bladet mera nedåtvinklat så den tog aggresivare i backen. Förvisso går väl detta att fixa även på en ny om man nu råkar ha en gassvets att värma lite med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.