Tjena,
Vi ska byta uppvärmning från gaspanna till ett luft/vatten-system. Montören vill dra ett rör för kondensvattnet på marken ca 1,5 m bort till vår dagvattenbrunn. Misstänker att det kommer se riktigt tråkigt ut med vita PP-rör (tror jag det kallas, grannarna har fått likadana) över våra stenplattor på uteplatsen precis där vi brukar parkera cyklar, så jag tänker att vi gräver ner dom under stenplattorna istället.
Ser ni några problem med att lägga denna typ av rör (32mm diameter tror jag det var, verkar egentligen vara för inomhusbruk) direkt i gruset under stenplatttorna? Dom som installerar maskinen sa att dom brukar lägga en värmeslinga i rören för att undvika isbildning.
Orkar inte göra någon AMA-installation utan tänkte borra ett hål in i brunnsväggen där jag kan trycka igenom röret och sen lägga det direkt i gruset kanske 5-10 cm under stenplattorna, och gå upp med en böj direkt under maskinen. Fallet bör bli ok då hela marken lutar svagt åt rätt håll.
Vi ska byta uppvärmning från gaspanna till ett luft/vatten-system. Montören vill dra ett rör för kondensvattnet på marken ca 1,5 m bort till vår dagvattenbrunn. Misstänker att det kommer se riktigt tråkigt ut med vita PP-rör (tror jag det kallas, grannarna har fått likadana) över våra stenplattor på uteplatsen precis där vi brukar parkera cyklar, så jag tänker att vi gräver ner dom under stenplattorna istället.
Ser ni några problem med att lägga denna typ av rör (32mm diameter tror jag det var, verkar egentligen vara för inomhusbruk) direkt i gruset under stenplatttorna? Dom som installerar maskinen sa att dom brukar lägga en värmeslinga i rören för att undvika isbildning.
Orkar inte göra någon AMA-installation utan tänkte borra ett hål in i brunnsväggen där jag kan trycka igenom röret och sen lägga det direkt i gruset kanske 5-10 cm under stenplattorna, och gå upp med en böj direkt under maskinen. Fallet bör bli ok då hela marken lutar svagt åt rätt håll.
Det enda som jag kan tänka mig är risken för frysning. Det tål att tänka på då ni uppenbarligen använder platsen och ett igensatt rör kommer att leda till isberg/isgata.C CarlC_85 skrev:Tjena,
Tack för synpunkter, efter att ha diskuterat lite mer med montören så blev det ett 50-rör till slut. Håltagningen i brunnen gick mycket enklare än jag trodde det skulle gå, gick smidigt med borrhammare. Gräva i leran var dock precis lika segt som jag mindes sen sist.
Här kommer lite bilder från rörläggningen.
röret med duk och grus under.
påbörjad återfyllning med uppgrävda massor.
helt täckt.
duk.
grus.
återställt.
och så själva maskinen på plats som kronan på verket
Nu får tiden utvisa hur väl det här kommer att stå sig.
/c
Här kommer lite bilder från rörläggningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
röret med duk och grus under.
Logga in
Skapa konto
påbörjad återfyllning med uppgrävda massor.
Logga in
Skapa konto
helt täckt.
Logga in
Skapa konto
duk.
Logga in
Skapa konto
grus.
Logga in
Skapa konto
återställt.
Logga in
Skapa konto
och så själva maskinen på plats som kronan på verket
Nu får tiden utvisa hur väl det här kommer att stå sig.
/c