Har en gammal Klippo (med Briggs/Stratton MAX). Den är säkert 30 år gammal men har fungerat väldigt bra i alla år jag haft den (15 hittills). Första två rundorna denna säsong gick problemfritt.

Men så fick jag plötsligt problem för några dagar sen. Den startade inte. Fick inget livstecken alls. I samband med det märkte jag även att startsnöret rullade in mycket långsammare än vanligt och ibland inte alls. Så plötsligt gick den ändå igång och jag kunde klippa allt jag behövde. Men idag var den stendöd igen. Har låtit den vila i omgångar. Men absolut inget livstecken. Tändstiftet blixtrar när jag kopplar ur det och drar i snöret. Det rä dock inte bytt på många år.

Nu passade jag på att kolla oljan ordentligt och såg att nivån låg precis mot understa strecket. Så den har nog gått med lite olja ett tag, dock var det ju inte under gränsen utan precis på gränsen. Något jag också märkte var att det knakade gnisslade när rotorn stannade efter att jag försökt dra igång den med snöret. Tror inte jag har hört det ljudet tidigare.

Ytterligare en lite detalj i sammanhanget kan vara att jag råkat fylla på oljeblandad bensin från fel dunk (den jag har till motorsågen). Vet att det borde fungera hyfsat ändå. Men kan det vara orsaken till att den trilskas och vad gör jag i så fall åt det?

Alla tankar och idéer mottages som vanligt tacksamt

A
Starten går att smörja upp.
Men ett membran byte vore nog på sin plats.
Att köra på oljeblandat är ingen fara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.