B b8q skrev:
Kan dock ge lite fel om tomten inte är horisontell. En lutande längd är inte samma som en horisontell längd (vilket är vad som är angivet i kartan).

Sen verkar det inte klart huruvida säljaren uppgett att samtliga gränsmarkeringar finns, eller om det är mäklaren, inte heller om uppgifterna är skriftliga eller bara muntliga.

Men jag tror samtliga kommuner numera redan gått över till SWEREF-systemet, och om det inte inträffar något väldigt omvälvande (som en jordbävning som flyttar marken flera meter) så finns det nog inget som talar för något nytt byte av koordinatsystem de närmaste femtio åren åtminstone.
Det är mycket en fråga om vilken kvalitet den befintliga dokumentationen av gränspunkterna har. Om avstånd saknas men punkterna är koordinatsatta kan avstånden lätt räknas ut likaså kan man göra korrektioner för lutning, men det är viktigt att man har fria mätsträckor. Korrektioner för olika mätfel kan också bli en röra. Gamla koordinatsystem kan räknas om till nya men det kan vara mer komplicerat och om ett lokalt koordinatsystem har använts eller det gamla har dålig anslutning till det nya kan man behöva mäta upp befintliga gränspunkter i det nya systemet för att kunna passa in vad de försvunna punkterna skulle ligga i det nya systemet.

Så mycket skatter som staten tar in på fastigheter och så viktigt som ett ordentligt fastighetsregister är för samhället borde staten se till att göra en ordentlig inmätning av befintliga gränspunkter och kartlägga bristerna i systemet. Där tidigare lantmäteriarbete är av undermålig kvalitet eller det är rimligt att anta punkter förstörts till följd av samhällelig infrastruktur (vägar, bredbandsutbyggnad) borde staten också stå för återställande eller åtminstone en en stor del av denna kostnad. Arbetet är naturligtvis omfattande och behöver spridas ut över många år. Den grundläggande inventeringen borde kunna vara en nyttig arbetsuppgift för praktikanter från lantmäteri/mättekniker-utbildningen.
 
Redigerat:
Porblemet är väl alla ej lagligen bestämda gränser som finns, samt de många försvunna markeringarna som är av så dålig kvalitet att ny gränsbestämning måste göras.

Rimligen skall det finansieras av fastighetsägarkollektivet, eftersom det är fastighetsägarens ansvar att sköta gränserna.
 
M -MH- skrev:
Rimligen skall det finansieras av fastighetsägarkollektivet, eftersom det är fastighetsägarens ansvar att sköta gränserna.
Hur man än gör blir det snabbt orättvist - i ditt förslag ska alltså alla fastighetsägare vara med och betala, även de som redan har väl bestämda gränser.
Eller så tar man det på skatten så får alla betala, även de som inte är fastighetsägare.

Eller Lantmäteriets nuvarande lösning; den som beställer betalar, vilket leder till att det lär ta århundraden innan alla gränser är utredda.
 
M -MH- skrev:
Porblemet är väl alla ej lagligen bestämda gränser som finns, samt de många försvunna markeringarna som är av så dålig kvalitet att ny gränsbestämning måste göras.

Rimligen skall det finansieras av fastighetsägarkollektivet, eftersom det är fastighetsägarens ansvar att sköta gränserna.
Det gör fastighetsägarkollektivet genom de skatter av olika slag som är lagda på fastigheterna. Det är väldigt tveksamt om man genom "skötsel" kan stoppa infrastrukturmarodörerna när de är i farten.

När det gäller gamla gränser av det slag som fram till 1900-talets början kunde bildas genom kontraktskrivning utan att lantmätare var inblandad är det väl kanske rimligt att de får betala en förrättningsavgift, de har ju inte gjort det tidigare, men när det gäller gammalt dåligt lantmäteriarbete borde staten ta sitt ansvar. Cartesius med de Cartesianska koordinaterna levde på 1600-talet men italienare lär ha infört dem redan 12 ell 1300-talet och teodoliten kom på 1700-talet men åtminstone fram till 2VK använde lantmätarna primitiva metoder (och slarvade uppenbarligen) koordinatsatte inte och hade inte tillräckligt med mått på kartorna för att gränspunkterna ska vara entydigt bestämda.

Jag vet inte i vilken mån min farmors mormor född i slutet av 1830-talet gått i skola men mer än folkskola lär det inte ha varit. Det är mycket begärt att hon skulle ha kunnat utföra en kvalificerad granskning av avstyckningshandlingarna när hon vid drygt 90 års ålder fick friköpa sin stuga. På den tiden hade väl lantmätarna väl nyligen slutat bära uniform och var väl auktoriteter som väl var svåra att stå upp mot. Jag har sett andra avstyckningar från samma lantmätare med större brister och också fått bekräftat på det lokala lantmäterikontoret (som väl liksom jag bara känner till denna lantmätare genom gamla handlingar, han dog bara några år efter denna avstyckning) att han var en slarver.
 
Ja, en slags fastighetsskatt vore väl rimligt som finansierade detta. 😛

Eller skall någon annan betala?
 
TRJBerg
Jag har här ingen åsikt om trådens fall, men funderar lite på gränsmarkeringar (LM:s).
Det finns ju en lag med tydligen relativt strängt straff för bortttag, flytt eller förfalskning av gränsmarkering men den gäller tydligen bara om det gjorts i specifikt syfte att göra just det och - verkar det som av vad som sagts i tråden - i bevisat syfte att förfalska fastighetsgräns. Så om man tar bort en gränsmarkering etc medvetet så är det inte straffbart bara man säger att man tänkte återställa den (när man blir påkommen) efter arbetet?
Känns som en ganska värdelös lag. Har någon straffats i modern tid enligt lagen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jo, man du ju säga det. Frågan är om rätten tror på dig. 😛

Ingen har dömts för det de senaste 5 åren.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
"du kan ju" skall det stå
 
Kanske orelevant svar men vi kunde inte hitta 2 av 7 gränspinnar när vi byggde hus. Vi kontaktade kommunen som berättade att de hade killar i området som kunde kolla på det. De skulle ha 1500kr för första pinnen och 500kr för följande pinnar om jag kommer ihåg rätt. Men i just vårt fall så behövde vi inte betala något alls, de bjuder på det sa de och åkte iväg. Den ena pinnen var 30 cm ner i jorden. Den andra ca 15 cm.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har här ingen åsikt om trådens fall, men funderar lite på gränsmarkeringar (LM:s).
Det finns ju en lag med tydligen relativt strängt straff för bortttag, flytt eller förfalskning av gränsmarkering men den gäller tydligen bara om det gjorts i specifikt syfte att göra just det och - verkar det som av vad som sagts i tråden - i bevisat syfte att förfalska fastighetsgräns. Så om man tar bort en gränsmarkering etc medvetet så är det inte straffbart bara man säger att man tänkte återställa den (när man blir påkommen) efter arbetet?
Känns som en ganska värdelös lag. Har någon straffats i modern tid enligt lagen?
Brottsbalken 14 kap. 9 §

"Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år."

Det där med uppsåt är alltid krångligt men jag uppfattar inte att man måste ha uppsåt att skapa fara i bevishänseende. Det räcker med att ha uppsåt att flytta, ta bort, skada eller förstöra ett gällande gränsmärke om det också leder till att det skapar fara i bevishänseende för att dömas. Till uppsåt hör ju också likgiltighetsuppsåt: "Här finns troligen ett gränsmarke men jag struntar i det när jag schaktar för det är enklast så."

Några funderingar:

Finns en laga bestämd gräns i modern tid (exakt koordinatsystem) som är exakt så utgör ju inte borttagande av ett enstaka gränsrör en fara i bevishänseende så då är det inte brottsligt tänker jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Låt den som äger vägen driva sin egen tvist mot grannen ifall det skulle inträffa att denne inkräktar på vägområdet till den grad att det blir obrukbart.
Det är ju TS som äger vägen???
 
TRJBerg
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju TS som äger vägen???
Det är osäkert men det verkar inte så. Dvs det talas om servitut.
 
TS har också talat om att det är en gemensam infart, så mest troligt ör det TS väg som grannen har rätt att nyttja och underhålla.
 
Jag har tittat på bilden igen, och räknade med att TS har tomten nere i hörnet och skaftvägen, men kanske är TS istället den grå tomten 1, och att TS isåfall är orolig att inkräkta på vägen? Eller att det är grannen vänster om skaftvägen som slarvat bort pinnen och som TS är orolig ska sätta en häck som gör att grannen som använder skaftvägen behöver göra vägen längre in på TS tomt?

Men om det är den grå tomten märkt 1 som tillhör TS är det ju inte TS problem överhuvudtaget, då är det mellan de två andra att diskutera var gränsen går och hur nära tomtgränsen en eventuell häck får stå. Det är inte heller TS som ska anlägga vägen, utan det ärt ju grannen söder om TS.

Så hela denna diskussion är helt onödig!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har tittat på bilden igen, och räknade med att TS har tomten nere i hörnet och skaftvägen, men kanske är TS istället den grå tomten 1, och att TS isåfall är orolig att inkräkta på vägen? Eller att det är grannen vänster om skaftvägen som slarvat bort pinnen och som TS är orolig ska sätta en häck som gör att grannen som använder skaftvägen behöver göra vägen längre in på TS tomt?

Men om det är den grå tomten märkt 1 som tillhör TS är det ju inte TS problem överhuvudtaget, då är det mellan de två andra att diskutera var gränsen går och hur nära tomtgränsen en eventuell häck får stå. Det är inte heller TS som ska anlägga vägen, utan det ärt ju grannen söder om TS.

Så hela denna diskussion är helt onödig!
TS har den obebyggda grå tomten (1). Längs västra kanten har han (kommer att ha) sin infart, som även delas av tomten innanför TS, genom ett servitut på TS fastighet. Infarten ligger alltså på TS fastighet, och gränsar mot grannen i väster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.