nino nino skrev:
Tog med en bit 15mm plåt från jobbet som jag provade med, blev också bränt under men jag körde bacon och hamburgare.
Tror man får fixa glöden på ytterkanten och kanske några briketter under.
Hur långt imellan plåt o glöd?
 
Lägga kol på kanten runt stålet?

Plåten fungerar ju som ett värmeskydd och hindrar strålningsvärmen från värmekällan att nå ovansidan av pizzan..
 
Snigla Snigla skrev:
Hur långt imellan plåt o glöd?
Har en weber 57a och hade stålet på gallret, ganska duktigt med stora kolbitar
 
Violina Violina skrev:
Lägga kol på kanten runt stålet?

Plåten fungerar ju som ett värmeskydd och hindrar strålningsvärmen från värmekällan att nå ovansidan av pizzan..
Nej inte på stålet utan på sidorna under
Tja värmeskydd vet jag väl inte... stålet blir ju duktigt varmt när man eldar direkt under

Nu oljade jag in det samtidigt så jag eldade väl i säkert 30-40min innan jag slängde på bacon, men det var på tok för varmt
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej inte på stålet utan på sidorna under
Tja värmeskydd vet jag väl inte... stålet blir ju duktigt varmt när man eldar direkt under

Nu oljade jag in det samtidigt så jag eldade väl i säkert 30-40min innan jag slängde på bacon, men det var på tok för varmt
Ja.. Jag kan bara stål, dess värmelednigsförmåga och hur det reagerar när man lägger värme på det.. baka pizza kan jag inte :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en weber 57a och hade stålet på gallret, ganska duktigt med stora kolbitar
Tänk lite i samma spår som här kanske.. bilderna visar hur några användare lagat mat.. och där kan man se hur objektet ifråga (Sten) placerats i förhållande till kanter o elden.. de verkar ha öppet runt kanterna.. och själva stenen i mitten ..

https://www.amazon.se/BBQ-Toro-pizz...show_all_btm?ie=UTF8&reviewerType=all_reviews
 
Ja då får man ju pizzaugns stuket om man har locket på.
Elda rakt under blir för varmt
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hur långt imellan plåt o glöd?
Gasol, ca 12cm kanske.
Körde på fullt ös... :oops:
 
Violina Violina skrev:
Ja.. Jag kan bara stål, dess värmelednigsförmåga och hur det reagerar när man lägger värme på det.. baka pizza kan jag inte :rofl:
Jag har "tillverkat" stål i halva mitt liv.. :love:
Men att få värmen runt/på sidan av stålet är nog helt rätt väg att gå. (y) Jag förvärmde stålet i säkert 20min, ev längre.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Hmm, ja när det ändå låg deg i kylen och jag skulle ensam se till att barnen fick i sig kvällsmat var det väl lika bra att fortsätta på inslagen, halvkrokig väg..

Fullt ös på ugn, varmluftsgrill 300°C, lät den uppochner vända ugnsplåten förnärmas i runt 10min.
Hembakt pizza med salami och bubblig ost på bakplåtspapper, pizza cutter ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembakad pizza med uppblåst kant på en baksten med en pizzaskärare och kryddkvarnar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ljus, långhårig katt ligger på rygg på ett mörkt golv, ser bedjande ut i förhoppning om en smakbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemlagad pizza med salami och smält ost på bakplåtspapper bredvid pizzaslicer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybakade hemmagjorda pizzor på en träskärbräda med bakplåtspapper, kryddkvarnar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3,5min lite drygt, och allt detta medans Bärra ligger mitt på golvet och gör sig gullig för att ev få smaka en munsbit. :love:

Hur blev då pizzorna? Lite mindre "crust" i botten första hade kunnat vara in 30s till. Men överlag helt godkänt. 2a egna bakat och egengjord deg och inte pizzakit från Ica räknas... :oops:
Barnen kom på båda två att mascarpone inte alls var dumt, dock skulle man haft chili på för hettan.
Favoritpizzan för mig på lokal är Salame Diavolo, salami, röd chili och mascarpone, med tomatsås i botten. Avnjuts på restaurang Basta Italian som börjar dyka lite varstans i mellansverige.
Nu lovar jag att det inte blir pizzabak igen förrän tidigast till helgen :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
@FredrikR du får testa att grädda på jobbet istället? ;)
1300ish har jag för mig från mätningarna vi gjorde i någon skoluppgift hos er.

Om du hör med någon kollega längre ner i Sverige så kanske den kan fixa en provplåt av det grövre slaget ;)

Jag vill också ha en pizzaugn!
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
@FredrikR du får testa att grädda på jobbet istället? ;)
1300ish har jag för mig från mätningarna vi gjorde i någon skoluppgift hos er.

Om du hör med någon kollega längre ner i Sverige så kanske den kan fixa en provplåt av det grövre slaget ;)

Jag vill också ha en pizzaugn!
Hehe, blå hallen kanske kan leverera en bit från ett kantat ämne ;) blir lite Blackstone stuk med egna lavastenar på bordet. :p

Vi är uppe på 12mm och provkör 15mm på grannlinjen till den linje jag jobbar mot, bör räcka fint, 10mm var det stål som jag lånade av gammal kollega och bakade på i söndags. (y)

Och närmare 1300°C stämmer nog bra ur ugnarna i bandverket. Värmen slår emot en på besöksvägen. :cool:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hmm, ja när det ändå låg deg i kylen och jag skulle ensam se till att barnen fick i sig kvällsmat var det väl lika bra att fortsätta på inslagen, halvkrokig väg..

Fullt ös på ugn, varmluftsgrill 300°C, lät den uppochner vända ugnsplåten förnärmas i runt 10min.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

3,5min lite drygt, och allt detta medans Bärra ligger mitt på golvet och gör sig gullig för att ev få smaka en munsbit. :love:

Hur blev då pizzorna? Lite mindre "crust" i botten första hade kunnat vara in 30s till. Men överlag helt godkänt. 2a egna bakat och egengjord deg och inte pizzakit från Ica räknas... :oops:
Barnen kom på båda två att mascarpone inte alls var dumt, dock skulle man haft chili på för hettan.
Favoritpizzan för mig på lokal är Salame Diavolo, salami, röd chili och mascarpone, med tomatsås i botten. Avnjuts på restaurang Basta Italian som börjar dyka lite varstans i mellansverige.
Nu lovar jag att det inte blir pizzabak igen förrän tidigast till helgen :crysmile:
Pizza, tre dagar i rad!!
Du är inte klok (Madicken)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Pizza, tre dagar i rad!!
Du är inte klok (Madicken)
Typ så sa frun också, dock var gårdagen enbart ett test faktiskt, det åts vad ska vi kalla det, vanlig mat...?! ;)
 
Pizza är ju vanlig mat, fråga barnen om de vill ha pizza eller fisk o potatis.
Jag vet vad svaret i min familj är.

Fick tips om mozzarella till pizza idag.
https://fragstamejeri.se/
Verkar dock inte finnas i Dalarna. Men @richardtenggren kanske testat? Är du inte gästrikebo?
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.