O
Hej!

Har en Gorenje induktionshäll från 2011 som slumpmässigt visar felkod E4 på de två högra spisplattorna. De två vänstra felar aldrig.

Lutar mot att det förmodligen är hällen som är kass, men vill dubbelkolla med någon här om det skulle kunna vara något annat, t.ex. något med elen? Inbyggnadshällen och ugnen är inkopplade på 2-fas resp. 1-fas i samma grupp. Har kollat säkringarna till gruppen och de är OK (spisen funkar ju på alla fyra plattor tills den av till synes slumpmässig anledning väljer att skriva felkod E4 för de två högra plattorna).

Är det bara att ta och köpa en ny häll eller är det värt med någon slags reparation? Gissar på att en felsökning + reparation nästan går på en ny rimligt inprisad häll?

Bifogar video på problemet samt modellbeteckning som jag inte lyckats få fram vad felkod E4 betyder.

Modell: Gorenje IT606AC

Tack och god fortsättning!

• Svensk Gorenje induktionshäll modellskylt som visar typ, modell, serienummer och tekniska specifikationer som spänning, frekvens och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en Gorenje induktionshäll, visar elanslutningar och kablage för spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Demmpa Demmpa skrev:
Generellt så står E4 för felaktig spänning.

[länk]
Är det korrekt att jag fortfarande antar att det i det fallet skulle vara något fel på själva hällen, eftersom det verkar hända slumpmässigt? Att den gruppen skulle vara svajig med spänningen verkar konstigt, så utifrån länken du skickat verkar det möjligt att en spänningsregulator eller liknande i hällen är kass (givet att felkod E4 för min häll betyder fel på spänning)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.