1 751 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Golvvvärme klenspänning i liten hall + toalett
Vi har en liten hall på 1,5x1 m som ligger vägg-i-vägg med en toalett som är 1,5x0,9 m. Vi har idag ingen värme i något av rummen och det är inga problem. Värmer huset med LVP och slår på elradiatorn i köket när det är riktigt kallt ute.
|toa|.Y.| Y=ytterdörr
|....|hall|
|....|.....|
|.X.|.X.| X=dörrar
Jag tänkte lägga klinker i både toalett och hall. Räknar med att klinker blir kallt om vintern, så vill själv sätta in golvvärme (12-48V från Kelvin, har inte hittat andra alternativ, självklart ska elektriker koppla in reglerboxen).
Då det bara handlar om 2,85 m2 totalt (ännu mindre, lär inte värma under toalettstolen t.ex.) och syftet endast är att höja temperaturen på golvet så hoppas jag att det räcker med deras minsta paket som ger komfortvärme på 2-4 m2.
Hade tänkt att båda rummen ska få samma slinga genom att dra värmekabeln genom väggen.
Är det något jag inte tänkt på här som kan ställa till det?
Rummen kyls ner olika mycket (dörren läcker mer än fönstret) och temperaturen blir då inte optimal i något av rummen. - golvet i hallen blir kallare, men är det ett problem? Hallen kan få större del av slingan.
Vägg-genomföringen - tänker mig samma förfarande som instruktionen beskriver: http://kelvin-sweden.se/golvvarme/lagvolt/KelvinXK_montering.pdf där går värmekabeln, som värms upp, in genom väggen till reglerboxen, så det borde inte vara några konstigheter.
|toa|.Y.| Y=ytterdörr
|....|hall|
|....|.....|
|.X.|.X.| X=dörrar
Jag tänkte lägga klinker i både toalett och hall. Räknar med att klinker blir kallt om vintern, så vill själv sätta in golvvärme (12-48V från Kelvin, har inte hittat andra alternativ, självklart ska elektriker koppla in reglerboxen).
Då det bara handlar om 2,85 m2 totalt (ännu mindre, lär inte värma under toalettstolen t.ex.) och syftet endast är att höja temperaturen på golvet så hoppas jag att det räcker med deras minsta paket som ger komfortvärme på 2-4 m2.
Hade tänkt att båda rummen ska få samma slinga genom att dra värmekabeln genom väggen.
Är det något jag inte tänkt på här som kan ställa till det?
Rummen kyls ner olika mycket (dörren läcker mer än fönstret) och temperaturen blir då inte optimal i något av rummen. - golvet i hallen blir kallare, men är det ett problem? Hallen kan få större del av slingan.
Vägg-genomföringen - tänker mig samma förfarande som instruktionen beskriver: http://kelvin-sweden.se/golvvarme/lagvolt/KelvinXK_montering.pdf där går värmekabeln, som värms upp, in genom väggen till reglerboxen, så det borde inte vara några konstigheter.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Den väggenomföring de beskriver i dokumentet är knappast i enlighet med BKR reglerna för en genomföring. I praktiken går det säkert bra så länge det inte är i duschen eller bakom badkaret.
Har ingen erfarenhet av just Kelvin, dock av dom tidigare mattorna med tunna kablar....
Dom var det mycket problem med, just pga att kablarna gick sönder.
När jag ser dessa tunna kablar så blir jag skeptisk, skulle inte våga chansa, dessutom max 48v.
Nu ska du förvisso inte värma upp ett rum med denna, men det krävs rätt mycket att värma upp en klinker, gäller
att det är välisolerat neråt för att inte få ngn som helst värmeförlust.
Och denna kabel får du väl koppla in själv, om vill/kan, det är ju inte starkström.
Dom var det mycket problem med, just pga att kablarna gick sönder.
När jag ser dessa tunna kablar så blir jag skeptisk, skulle inte våga chansa, dessutom max 48v.
Nu ska du förvisso inte värma upp ett rum med denna, men det krävs rätt mycket att värma upp en klinker, gäller
att det är välisolerat neråt för att inte få ngn som helst värmeförlust.
Och denna kabel får du väl koppla in själv, om vill/kan, det är ju inte starkström.
Att det är Max 48V har inte så mycket att göra med vilken värme det blir, det är effekt som räknas. Den minsta anläggningen är på 160W det blir bara 56W/m2. Borde duga för det du beskriver men du har inte så mycket marginal känns det som.
Vilket fabrikat va det på de tunna mattor du refererar till Jörgen Ö?
Självklart har det med effekten att göra.mroing skrev:Att det är Max 48V har inte så mycket att göra med vilken värme det blir, det är effekt som räknas. Den minsta anläggningen är på 160W det blir bara 56W/m2. Borde duga för det du beskriver men du har inte så mycket marginal känns det som.
Det var om jag inte missminner mig dom tidiga T2, Devi hade också har jag för mig en liknande matta.
Dels var det kabeln isig, men det var också problem med att det blev luftfickor i fix el flyspacklet pga av nätets konstruktion, som gjorde att kablarna brändes sönder. Detta var säkert 15-20år sen, kanske mer...
Det var ju en konstruktion som byggde på att det gick att bygga lågt, men det medförde andra problem istället.
Att lägga mattan direkt i fixet var ju ingen höjdare att hålla på med, dels att få fäste i underlaget, med fix genom nätet,
samt att hålla på att dra en vass fixkam på kabeln vid läggning. Alt att spackla med fixet innan klinkern, men det där jävla nätet fick du aldrig slätt mot underlaget. Jag ratade dessa nät ganska tidigt, pga att det var mer problem än vanlig traditionell kabel, både att arbeta med samt kvalitet.
Liknande trådar
-
Bygga attefallshus på fritidstomt med liten stuga.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Liten solcellsanläggning för att toppa upp batteri
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Villen sorts firrma kan avverka pytteliten skog (2000kvm)?
Häckar, Buskar & Träd -
Robotklippare till liten gräsplätt.
Trädgårdsmaskiner -
Renovera liten Jetpump?
Vatten & Avlopp