Har tänkt komplettera nuavrande golvvärmesystem med rumstermosattaer och ställdon.
Ser att det finns både Normally Closed (NC) och Normally Open (NO) på ställdon, kopplingsboxar och termostater.
Vad bör man välja i ett vanligt vattemburet golvvärmesystem. Någonstans läste jag att NC är vanliagst. Jag sneglar på LK S2, där det verkar vanligast med NO, de har NC version men inte om man vill ha med extern givare vilket jag vill ha i badrum.. Spelar det egentligen någon roll, varför har man olika?
Givetvis viktigt att man matchar Termostat, ställdon och ev kopplingsbox. Men i övrigt, spellar det någon roll??
 
Bor du i lägenhet eller hus med centralvärme så vill man helst ha ställdon som ställer sig öppna om elen försvinner. Är de stängda så blir det kallt vid strömavbrott. Annars spelar det ingen roll.
 
I InsidersUnited skrev:
Bor du i lägenhet eller hus med centralvärme så vill man helst ha ställdon som ställer sig öppna om elen försvinner. Är de stängda så blir det kallt vid strömavbrott. Annars spelar det ingen roll.
Hus med egen panna. NO verakr funka i alla läger mao:)
 
P
I InsidersUnited skrev:
Bor du i lägenhet eller hus med centralvärme så vill man helst ha ställdon som ställer sig öppna om elen försvinner. Är de stängda så blir det kallt vid strömavbrott. Annars spelar det ingen roll.
Det lär bli kallt ändå, eftersom cirkulationspumpen i huset stannar även om fjärrvärmen kanske cirkulerar eftersom fjärrvärmeverket har reservkraft.
Du har en värmeväxlare mellan båda systemen och den kräver cirkulation i båda kretsarna.
 
Ett golvvärmesystem ska ju vara intrimmat så att det inte behövs termostater i normalläget.
NO betyder då att det endast i undantagsfall behövs spänning på ställdonet för att sänka temperaturen i något rum, vanligtvis är det avstängt.
 
P Peter787 skrev:
Det lär bli kallt ändå, eftersom cirkulationspumpen i huset stannar även om fjärrvärmen kanske cirkulerar eftersom fjärrvärmeverket har reservkraft.
Det är om den boende i lägenheten slutar betala sin elräkning och elen stängs av, centralvärmen fortsätter ju att fungera men lägenheten blir inte kall om man har NO termostater. Inte totalströmavbrott i hela kvarteret alltså👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.