Hej och god fortsättning alla världsmästare,

Jag kan inte något om golvvärme.
Det är inte värme i slingan markerat på bild. Slingan styrs av samma rumstermostat som den bredvid som är varm.

Jag har provat byta plats på ställ på ställdonen för att utesluta att det är trasigt.
Jag har motionerat ”pinnen” under ställdon, den fjädrar tillbaka.
Provat öka flödet genom att höja pumphastigheten.
Utan resultat och värme, så jag gissar att det inte är något flöde i slinga.

Fråga; vad kan jag mer göra?

• Man pekar på en golvvärmeslinga i en fördelare med flera ställdon och rör. Systemet är märkt "Uponor" och inkluderar en outnyttjad slinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för värmekälla? Golvslingornas temperatur ska styras av värmekällans styrning och inställningen på golvvärmeshunten. Termostaten är bara en maxtermostat som ska stoppa att golvytan blir mer än 27 grader varm. Vad står den på nu??

J Josth skrev:
Vad är det för värmekälla? Golvslingornas temperatur ska styras av värmekällans styrning och inställningen på golvvärmeshunten. Termostaten är bara en maxtermostat som ska stoppa att golvytan blir mer än 27 grader varm. Vad står den på nu??
Jag har vedeldat. Kulvert från pannrum in till fördelaren som du ser på bild. Tillvattnet matas genom en ESBE-shunt utan elektrisk styrning. Dvs. Manuell…Temperaturen står på 40 grader på fördelaren (vita termometern som skymtar i bilden. Vita termostaten till fördelaren är inställd på 2,5 isch (syns på bild)

Ok. Ja max framledningstemperatur för golvvärme brukar vara någonstans mellan 35 och 45 grader lite beroende på hus och var man bor. Viktigt som sagt att det inte blir mer än 27 grader på parkettens yta. Misstänker luft i slingan som inte blir varm. Prova att lufta fördelaren. Räcker inte det så kan man spola den golvslingan men det är lite mer jobb och kräver att man har långa slangar etc.

J Josth skrev:
Ok. Ja max framledningstemperatur för golvvärme brukar vara någonstans mellan 35 och 45 grader lite beroende på hus och var man bor. Viktigt som sagt att det inte blir mer än 27 grader på parkettens yta. Misstänker luft i slingan som inte blir varm. Prova att lufta fördelaren. Räcker inte det så kan man spola den golvslingan men det är lite mer jobb och kräver att man har långa slangar etc.
Var luftar jag och hur?
Hur spolar jag slangen?

Det brukar sitta en eller två avluftningsventiler på golvvärmefördelaren eller shunten. Där man använder en vanlig avluftningsnyckel. Spola golvslingan är mer jobb och kräver massa slangar så det bästa är att låta en rörmokare göra det. Man stänger de andra slingorna och spolar en slinga i taget.

• Gilla
zentzuken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.