Förutsättningarna är som följer; jag bor i lägenhet och i samband med flytt av badrumet så kommer jag att lägga vattenburen golvvärme. Badrummet kommer bli ca 5 kvm och jag har kommit över en Uponor Push-12 för en mycket billig peng.

Nu då min fråga; vad för slang kan/bör jag använda till denna?
Jag vill hålla nere bygghöjden på golvet så jag vill gärna ha så tunn slang som möjligt; fungerar LKs 8 mm slang t.ex.?

Och en extra fråga; om jag kör med LK 8 mm slang, vad är då lämplig CC för denna? Rinkaby Rör förslår CC 120 mm, men är inte detta för glest då exempelvis det grövre Uponor 9.9 mm föreslås CC 100 mm?

Krilleman
På en Push12:a ska du självklart använda Uponors slang. Blanda aldrig tillverkare för golvvärmesystem!

Och som vanligt ska du alltid fråga din styrelse om du får göra ingrepp på värmesystemet i din bostadsrätt (och få ev godkännande skriftligt). Vissa BRF kräver dessutom att dessa installationer ska göras av ett visst företag. För normalt är det ingen rättighet du har, likt att byta tapeter.

• Gilla
ensamresande
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
På en Push12:a ska du självklart använda Uponors slang. Blanda aldrig tillverkare för golvvärmesystem!

Och som vanligt ska du alltid fråga din styrelse om du får göra ingrepp på värmesystemet i din bostadsrätt (och få ev godkännande skriftligt). Vissa BRF kräver dessutom att dessa installationer ska göras av ett visst företag. För normalt är det ingen rättighet du har, likt att byta tapeter.
Tack! Då blir det Uponor 9.9 mm slang helt enkelt.

Och tack för påpekandet om vad man får och inte får göra i en BRF. Som medlem i styrelsen i vår BRF så är jag allt för bekant med medlemmar som tror att dom får göra både det ena och det andra med husets installationer. Vi har därför sett till att ta fram utförliga rutiner för installation av exempelvis golvvärme som i detta fall. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.