Hej,

Håller på att renovera hemma och skall lägga golvvärme. I samråd med min vvs så har vi kommit fram till att 22 mm spårade golvspån skivor är bäst och kommer att läggas ovanpå det befintliga playwood golvet. Har försökt hitta information om hur man lägger golvspån på befintligt playwood golv på nätet men samtliga tillverkare beskriver bara hur man lägger deras golv på bjälkar, de flesta skriver dock att man kan lägga deras golv på befintligt trägolv. Har lite funderingar som jag hoppas på kunna få svar på här.

1. Vilken skruv är lämplig för detta underlaget ? Skall man skruva endast där det ligger golvbjälkar under eller kan man skruva lite vart som helst? (Ungefär som när man lägger osb bakom gips på en vägg så behöver man inte bry sig om att skruva i reglarna) Problemet är dock att skruven som jag hittat för golvspån är 55mm lång och har bara "gänga" på ca 50 % av skruven, vilket gör att jag blir väldigt osäker på om "gängan" faktiskt kommer dra nått i playwoodskivan om inte träffar en govlbjälke

2. Om jag skall följa anvisningarna att golvet skall läggas tvärs över spåren i golvspånet så kommer jag vara tvungen att lägga golvspånet så att långsidan på golvspånet kommer hamna parallellt med golvbjälkarna. Funkar detta? I de monteringsanvisningar för golvbjälkar så lägger dom det alltid så att långsidan ligger tvärs över golvbjälkarna.

3. I två av rummen är ganska avlånga med fönster på kortsidan. I dessa rum kommer slingan först gå in längst in i rummet längs en yttervägg för att sedan slingra sig tillbaka till dörr öppningen som är på motsatt sida av fönstret. Spåren i golvspånet kommer alltså gå parallellt med kortsidorna. Vad är enklast, lägga golvspånet och fräsa ett spår längst ytterväggen för matarslingar eller man man vrida skivorna 90 grader längs ytterväggen och kapa bort två av spåren?

Hoppas det jag skrev blev hyfsat begripligt och tacksam för alla svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.