2 351 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
golvvärmeplåt = alufolie?
Golvvärmeplåtarna till vattenburna system är ohemult dyra om man ser till kilopriset på aluminium. Någon tillverkare har färdiga "frigolit"-skivor belagda med en tunn alufolie (ca 0,05mm) och spår för slangen.
Är det någon som provat att fräsa spår i frigolit och lägga en tunn alufolie över detta och sedan pressa ner slangen? Hur tjock behöver folien vara och var får man tag i den?
För 25 år sedan gjorde jag ett värmegolv i min källare enligt denna metod, men jag använde bara hushållsalufolie som ju är väldigt tunn och säkert inte optimal, men det fungerar fortfarande. Vid extra kalla vinterdagar behöver dock tillskottsvärme.
Snålt tycker väl många, men jag har mycket tid och lite pengar
Är det någon som provat att fräsa spår i frigolit och lägga en tunn alufolie över detta och sedan pressa ner slangen? Hur tjock behöver folien vara och var får man tag i den?
För 25 år sedan gjorde jag ett värmegolv i min källare enligt denna metod, men jag använde bara hushållsalufolie som ju är väldigt tunn och säkert inte optimal, men det fungerar fortfarande. Vid extra kalla vinterdagar behöver dock tillskottsvärme.
Snålt tycker väl många, men jag har mycket tid och lite pengar
Nä, men väl vanliga släta frigolit/eps skivor och sen glespanel av trä med lagom stora glipor för slangen ovanpå. Aluminium eller annan metallplåt skulle väl iofs gå att få tag på metallskorten. Lite bökigt att bocka själv bara. Aluminium är ju säkert inget krav heller. Stål/järn leder ju värme hyggligt det med, även om koppar & aluminium är bättre.BGA skrev:
Problemet är just tjockleken.
Är plåten tunn får den större termiskt motstånd i den horisontella ledden, dvs värmen sprider sig sämre.
Men visst går det att göra något eget påfund, men försök hitta så tjock plåt som möjligt.
Och välj aluminium alla dagar i veckan, järn har betydligt sämre termisk konduktivitet. Visst är silver ännu bättre, men antagligen lite väl dyrt för ändamålet.
Är plåten tunn får den större termiskt motstånd i den horisontella ledden, dvs värmen sprider sig sämre.
Men visst går det att göra något eget påfund, men försök hitta så tjock plåt som möjligt.
Och välj aluminium alla dagar i veckan, järn har betydligt sämre termisk konduktivitet. Visst är silver ännu bättre, men antagligen lite väl dyrt för ändamålet.
Guld och Koppar är också bra, om vi ska föreslå icke prakiska material.Mikael_L skrev:
Vad jag menade med järn/stål var att det mycket väl kan finnas mycket billigt på skroten i lämpligt format. Aluminium kan vara knepigare. Men naturligtvis ska man välja aluminium om man kan hitta det billigt.
Den "dyra" golvvärmeplåten ger förhoppningsvis optimal funktion vad gäller det du är ute efter som slutprodukt, nämligen en bra och effektiv uppvärmning. Om du sparar initialt på att göra en billigare lösning men får en sämre värmeöverföring till rummet, så på lång sikt kanske det blir en förlustaffär om du inte får upp mesta möjliga värme från golvet utan förlorar totalverkningsgrad med ditt eget underlag.
Sedan är väl inte värmeledningsförmåga hos materialet beroende av tjocklek, utan har bara betydelse för den volym som kan lagra värmen med given yta.
Sedan är väl inte värmeledningsförmåga hos materialet beroende av tjocklek, utan har bara betydelse för den volym som kan lagra värmen med given yta.
Värme = energi, den kan inte bara försvinna. Lite långsammare värmeöverföring betyder endast att regleringen blir lite trögre. Men jämfört med slingor ingjutna i betong så är en stålplåt fortfarande betydligt snabbare i reglering.MIXTRAREN skrev:
I vilket fall, svåraste momentet med att tillverka egen plåt, oberoende av material, är nog att tillverka en lagom stor ränna som är cirkulär (för att maximera ytan plastslang mot metall, där en av de större värmetröghetsbarriären finns).
Alldeles riktigt, jag är mycket väl införstådd med detta, att bara kommentera det som är av vikt för frågeställaren bör vi hålla oss till och därvid är det viktigt att förstå att värmeledningskoefficienten inte har något beroende till materialets tjocklek utan bar till materialet själv.Mikael_L skrev:
Nja, alltså, du har ju rätt, men energin kommer ju då gå tillbaka i returledningen när den inte tar sig ut i golvet, varvid shunten stryper och du får ut mindre effekt.stedevil skrev:Värme = energi, den kan inte bara försvinna. Lite långsammare värmeöverföring betyder endast att regleringen blir lite trögre. Men jämfört med slingor ingjutna i betong så är en stålplåt fortfarande betydligt snabbare i reglering.
I vilket fall, svåraste momentet med att tillverka egen plåt, oberoende av material, är nog att tillverka en lagom stor ränna som är cirkulär (för att maximera ytan plastslang mot metall, där en av de större värmetröghetsbarriären finns).
Värmekonduktiviteten är endast en "materilkonstant", dvs den påverkas ej av tjockleken.
Värmekonduktansen påverkas både av materialets tjocklek och vilket material det (Värmekonduktiviteten).
Värmekonduktans är det vi eftersträvar med våra golvvärmeplåtar, därför är hög värmekonduktivitet (silver är bäst, alu bra) och relativt bra tjocklek att eftersträva.
Använder man stål istället för alu kan man alltså kompensera med tjockare plåt.
Värmekonduktansen påverkas både av materialets tjocklek och vilket material det (Värmekonduktiviteten).
Värmekonduktans är det vi eftersträvar med våra golvvärmeplåtar, därför är hög värmekonduktivitet (silver är bäst, alu bra) och relativt bra tjocklek att eftersträva.
Använder man stål istället för alu kan man alltså kompensera med tjockare plåt.
Nja, förhoppningsvis har man väl en reglering som mäter temp i rummet i första hand.cheetah1 skrev:
Sen är som sagt att ta sig ut ur plastslangen en större barriär för värmen än vilken plåt det sitter på andra sidan.
Liknande trådar
-
Rörisolering alufolierad gullfiber (Isover)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Skruva eller inte skruva golvvärmeplåtrana vad gäller idag?
Värme allmänt -
Flytspackel - golvvärmeplåt
Badrum -
Golvvärmeplåtar eller EJ vid spårad golvspån
Badrum -
Säljes - LK Golvvärmeplåtar 100 st - Halmstad
Säljes, Uthyres & Skänkes