Hej
Jag håller på att se över vår golvvärme som inte är underhållen som den ska. Själva rören från styrdonen har oxiderat och flera golv är helt kalla eller knappt varma. Hur går jag tillväga?
- Kan jag ta bort oxidering? Dvs gröna beläggning på rören
- Bör jag byta ut styrdonen? Hur vet man om dessa är sönder?
- Två av rören bubblar med vatten - är detta felaktigt?

Jag är helt novis på golvvärme så hoppas på överseende för misskött system samt ev dumma frågor.

• Oxiderade rör och styrdon för golvvärme med synlig grön beläggning och sladdar mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är alla golv kalla? Är det tryck i systemet?

Börja med att ta av ställdonen och se om piggen därunder fjädrar som den ska.
Gör den inte det så kan man motionera den lite med baksidan av en skruvmejsel samt knacka lite runtomkring, dra och vicka inte i den!
Funkar inte detta så får man byta ut insatsen.
Det ser ut som det har läckt en del så jag misstänker att något bör bytas oavsett.

Ifall piggen fjädrar som den ska kan man låta ställdonen vara av för de rum som upplevs kalla, ifall dessa då går upp i temperatur, detta känns även på slangarna i fördelaren om det flödar på med varmt vatten.

Om golven blir varma är ställdonen trasiga och då får man byta dem eller köra utan.

Blir det inte varmt fastän packboxarna rör på sig, ställdonen är av och ni har ett konstant tryck i systemet så kan det behöva luftas eller så har cirkulationspumpen gett upp.
Din kommentar om att det bubblar tyder på att det är luft i systemet. Har ni någon avluftning på hög punkt eller automatisk avluftare på fördelaren?

Stort tack för snabbt svar!
Alla golv är inte kalla. 3 rum har som jag uppfattar det fungerande värme. 1 saknar värme helt och två rum har som jag uppfattar det tappat värme de senaste dagarna.
Tryck i systemet: osäker på hur jag kontrollerar detta?
Pigg under styrdon: jag har lyckats få av tre styrdon - de andra sitter som berget (kanske pga läckage). Piggarna under styrdonen som jag fått av går att trycka ner om jag tar i - dvs ingen mjuk fjädring.
Insatsen - är detta själva delen som piggen sitter i?
Packboxarna = insatsen?
Luftning av system - jag tror inte vi har ngn automatisk avluftare. Hur går man till väga för att lufta systemet - jag antar att jag behöver öppna upp någonstans.

• Gilla
alkar0123
  • Laddar…
Ok, Då hade jag börjat med att plocka av ställdonen som styr slingorna i de rummen som är kalla och se om värmen stiger i de rummen.
Piggen är seg att trycka in men så fort du släpper den så ska den fjädra ut direkt.
Ja nu vet jag inte exakt hur Uponors system ser ut då jag har Thermotech men i ena fördelaren har jag en insats och det ser det ut som du har också och då byter man bara själva delen som piggen sitter i.
Ja precis packboxen är insatsen.

Exakt hur man luftar ditt system kan säkerligen någon annan svara på men man brukar stänga alla slingor och sedan spolar man varje slinga separat tills det bara kommer vatten.

Vill du ha bättre svar än vad jag kan ge så kan du surfa in på varmepumpsforum.com/ De har hjälpt mig massor där. Annars kommer förmodligen någon in i denna tråden snart och kan guida dig bättre.

Är du väldigt osäker på allt så ring en vvsare så hjälper de dig garanterat så slipper du fundera själv :)

Det ser ju inte klokt ut. Läcker det fortfarande? Fungerar de gröna ställdonen?
De brukar ju lägga av efter några år. Är golvslingorna högre upp än fördelaren? Annars finns ju luftskruv på fördelaren. Är resten av värmesystemet påfyllt och luftat?

Var sitter cirkulationspumpen? Finns annat på värmesystemet som radiatorer? Det finns ingen bypass på fördelaren, så det kanske blir för högt tryck så packboxarna börjat läcka? Saknas avluftningsskruv? Jag skickar en bild på vår fördelare som jämförelse. Den har pumpat i 15 år nu. Bara de gröna styrdonen har bytts mot blå efterhand när de lagt av. Värmesystemfördelare med cirkulationspump, mätare och gröna samt vita styrdon, märkt med "Luft" och "Bypass".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
L LisaBygg skrev:
Hej
Jag håller på att se över vår golvvärme som inte är underhållen som den ska. Själva rören från styrdonen har oxiderat och flera golv är helt kalla eller knappt varma. Hur går jag tillväga?

Jag är helt novis på golvvärme så hoppas på överseende för misskött system samt ev dumma frågor.
När det ser ut som det gör så läcker det nästan alltid från packboxarna under ställdonen.

Konstigt att det blir så missfärgad på utsidan. Har du en uttorkad golvbrunn i närheten. Jag har läst om koppardelar som reagerar så pga svavel i luften (vet inte om det är lik med mässing).

O
L LisaBygg skrev:
Hej

I ditt fall kan du lufta via avtappningen längst ut som är vänd åt fel håll. ( fyrkantig mutter på toppen som gängas ur för att öppna tappkiken. Ta bort locket först så du hör och ser när det börjar komma.
Det ska ej finnas luft i slangarna.

Bypass behövs förmodligen inte i ditt system som är så pass gammalt.
På ställdonen finns en märkning som är NO/NC.
NO betyder att om du får strömlöst så får du full fart i slingan.
NC betyder strömlöst stängt.

Nya ställdon måste vara samma snitt som dina gamla.
Packboxar hittar du om du kollar på Uponors hemsida, dessa kostar kring 100-200:-st.
Samtliga bör bytas i ditt fall om det inte redan är gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.