T
Hej!

Kan någon svara på vad prisskillnaden är att lägga golvvärme på övervåningen, cirka 70m2 jämfört med att sätta in radiatorer, 6-7 st?

Det kommer vara ett badrum på övervåningen på cirka 5m2, detta skall ha golvvärme oavsett om vi väljer golvvärme på hela övervåningen eller radiatorer på resten av övervåningen.

Vi kommer ha en frånluftsvärmepump om det är av betydelse.

Tacksam för svar!

T
Ingen som har en priside?

T
Bumpar tråd!

Frågan är väl lite som ”vad kostar en bil”. Det beror ju på t ex hur mycket du gör själv, vilka avtal och inköp du kan hitta, mm mm. Tyvärr är det nog bara att sätta sig och räkna, alternativt ringa runt bland rörfirmorna och be om offerter.

T
Hej! Dessvärre lättare sagt än gjort. Dessutom innan huset står på plats. Försöker skaffa mig en uppfattning om denna summa innan vi skall till och bygga.

Men säker på att någon här på forumet har ett hum om detta!

Har hört att man får betala ca 50’ extra vid nyproduktion jämfört med radiatorer.
Beror på bjälklag etc. men en uppskattning i alla fall.

Jag har precis lagt in golvvärme på övervåningen själv. Materialet i sig är inte så dyr (jämfört med nedervåningen där jag fick montera Nivellgolv först) men det är en del arbetsmoment vilket kan dra upp priset.

Spårade skivor kostar olik mkt. beroende på om det är vändskivor eller raka, likaså PEX (beroende på tillverkare och diameter). Ren materialkostnad kan du räkna ut själv om du har ritningar...en vändskiva flr 16mm PEX går på 135:- och en spårskiva 198:-. Sen tillkommer PEX, plåtar, fördelare osv.

Så om du inte gör det själv är det i stort sett omöjligt att förutse vad byggbolaget tänker ta för det. Du kan bara räkna ut materialkostnaden och hoppas att de inte saltar timmarna alltför mycket.

T
Tack så mycket för svaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.